BMW 320d Gran Turismo - test

Jego większego brata w postaci modelu 5 GT klienci nie polubili. BMW twierdzi jednak, że opracowując nowe auto na bazie serii 3, wyciągnęło odpowiednie wnioski. W teście „trójka” z plusem, czyli 320d Gran Turismo.

W stosunku do sedana serii 3, 3 GT przytyło aż o 145 kg. Auto nie ma wycieraczki tylnej szyby.
W stosunku do sedana serii 3, 3 GT przytyło aż o 145 kg. Auto nie ma wycieraczki tylnej szyby.Motor

Do czasu premiery 5 GT BMW miało bardzo dobrą passę. Praktycznie każdy nowy model był strzałem w dziesiątkę. Świetnie przyjęty został nawet pierwszy SUV a la coupe, czyli X6, któremu na początku - ze względu na odważną koncepcję - zdecydowanie nie wróżono sukcesu.

Ale 5 GT, opartego na serii 7, klienci nie pokochali. Zawiniły ciężki wygląd, wysoka cena oraz brak sportowego ducha.

Deska rozdzielcza, znana z innych „trójek”, jest dobrze zaprojektowana, czytelna i łatwa w obsłudze.Motor

Ogromna przestrzeń

Mniejsze GT bazuje na "trójce" przeznaczonej na rynek chiński. Dzięki temu, na tle reszty modeli z cyfrą 3 w nazwie, ma zdecydowanie dłuższy rozstaw osi. Wzrósł on o 11 cm, osiągając wartość 292 cm.

I ma to swoje odzwierciedlenie w kabinie. 3 GT w drugim rzędzie siedzeń jest nie tylko bardziej obszerne od BMW serii 5, ale na nogi oferuje nawet więcej miejsca niż gigantyczna Skoda Superb. Przy przednich siedzeniach cofniętych na odległość 1 m pozostaje jeszcze 85 cm przestrzeni, co oznacza, że przebija czeskie auto o 2 cm!

Pod względem ilości miejsca nad głową ani też na ramiona - nie jest już tak różowo. Przestrzeń ograniczają panoramiczny dach (dopłata 6482 zł) oraz mocno opadająca linia nadwozia. Z tego względu osoby o wzroście powyżej 180 cm mogą zahaczać czupryną o podsufitkę. Na barki z kolei jest tyle miejsca, co w typowym kompakcie. Do tego dochodzi wydatny tunel środkowy skrywający wał napędowy. Wniosek nasuwa się jeden - 3 GT to bardzo wygodne auto dla... czterech osób.

Dla ich bagażu też nie powinno zabraknąć miejsca, nawet jeśli wybierają się na długi urlop. W standardowym ustawieniu bagażnik ma pojemność 520 l, natomiast po złożeniu oparć (dzielonych w proporcji 40:20:40) zmieści 1600 l, czyli tyle, co BMW X3. Plus za płaską powierzchnię oraz ogromny otwór ułatwiający pakowanie przedmiotów o dużych gabarytach. To niezaprzeczalna zaleta nadwozia typu liftback.

BMW 320d Gran Turismo

BMW 320d Gran Turismo (czytaj test)

Ciekawostka – dwa uchwyty na napoje mogą być przykryte zaślepką z wnęką do przewożenia drobnych przedmiotów.Motor
W 3 GT siedzi się o 6 cm wyżej niż w sedanie. Opcjonalne fotele z regulowaną podpórką pod uda są znakomite.Motor
Deska rozdzielcza, znana z innych „trójek”, jest dobrze zaprojektowana, czytelna i łatwa w obsłudze.Motor
2-litrowy turbodiesel kręci się do 5,5 tys. obr./min, ale powyżej 4,5 tys. – coraz bardziej się męczy. W mieście zużywa około 7 l paliwa na 100 km. W trasie – prawie 2 l mniej. Zapewnia dobre osiągi.Motor
Przyciski układu Drive Performance Control służą do wyboru 1 z 4 trybów jazdy: Eco Pro, Comfort, Sport i Sport+.Motor
Przyciskiem na dole po prawej otwiera się spoiler w pokrywie bagażnika. Powyżej 110 km/h wysuwa się automatycznie.Motor
BMW 320d Gran TurismoMotor
Tryb Eco Pro zmienia działanie m.in. gazu, skrzyni i klimatyzacji. Auto nastawia się na oszczędzanie.Motor
Podczas jazdy można na bieżąco obserwować wskazania aktualnie dostępnych mocy oraz momentu obrotowego.Motor
Zestaw kamer umieszczonych dookoła auta bardzo pomaga w manewrowaniu. To wydatek 3262 zł.Motor
Kamera cofania potrafi naprowadzać, pokazuje też odstęp do przedmiotu znajdującego się za samochodem.Motor
Odmiany ze skrzynią Sport Steptronic mają łopatki za kierownicą służące do ręcznego wyboru danego przełożenia.Motor
Fantastyczna ilość miejsca na nogi. Na głowę i ramiona przydałoby się go więcej.Motor
Zdjęcie przedstawia regulację kąta pochylenia oparcia.Motor
Oparcie dzieli się w proporcji 40:20:40. Można je składać za pomocą uchwytów w burtach. Pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek, który wraz z szynami należy do wyposażenia opcjonalnego.Motor
Dostęp do 520-litrowego bagażnika jest bardzo dobry. To jedna z zalet nadwozia typu liftback.Motor
W stosunku do sedana serii 3, 3 GT przytyło aż o 145 kg. Auto nie ma wycieraczki tylnej szyby.Motor
W próbach sprawnościowych BMW 3 GT okazuje się nie tak zwinne jak sedan.Motor
W stosunku do zwykłej „trójki” GT ma nieco zmienione lampy przednie oraz drzwi pozbawione ramek okien.Motor

Nie na podłodze

Kto choć raz siedział w aktualnym BMW serii 3, w GT odnajdzie się bez problemu. Funkcjonalna, ergonomiczna i świetnie wykonana deska rozdzielcza została przejęta z "trójki" praktycznie bez zmian. System multimedialny iDrive najnowszej generacji z pokrętłem i przyciskami na konsoli środkowej jest do bólu intuicyjny i łatwy w obsłudze. Wybór menu, zagłębianie się w kolejne ustawienia czy skakanie między ekranami nie pochłaniają uwagi kierowcy.

Największe zaskoczenie to pozycja za kierownicą. Nie, żeby była zła. Wręcz przeciwnie, ale w stosunku do serii 3 oba przednie fotele zostały "podniesione" o 6 cm. To sprawia z jednej strony, że nie siedzi się tu tak sportowo jak w zwykłej "trójce", ale z drugiej - pozytywnie wpływa na obserwowanie tego, co przed autem. Zresztą, widoczność z kabiny jest bardzo dobra w każdą stronę.

Mniej dynamiki

3 GT podczas normalnego, codziennego użytkowania wydaje się być blisko zwyczajnej "trójki". Wyróżnia się niemal idealnym rozkładem mas oraz znakomitą stabilnością podczas jazdy na wprost z wysokimi prędkościami. W zakrętach auto długo pozostaje neutralne, a jeśli przód zaczyna zbytnio wyjeżdżać na zewnątrz, wystarczy po prostu zdjąć nogę z gazu.

BMW 320d Gran Turismo

BMW 320d Gran Turismo (czytaj test)

BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor
BMW 320d Gran TurismoMotor

Dość dużą różnicę między serią 3 a 3 GT widać za to w próbach sprawnościowych. W slalomie GT jest wolniejsze o 1,4 km/h (61,7 km/h). Niezmiennie świetny pozostaje za to układ kierowniczy.

Gdyby nie opcjonalne 19-calowe obręcze, komfort jazdy byłby pierwszorzędny. Niestety, z takimi kołami przy przejeżdżaniu pojedynczych nierówności BMW potrafi wstrząsnąć pasażerami. Wtedy też słychać dudnienie będące wynikiem pracy niskoprofilowych opon.

Od 0 do 100 km/h w 7,5 s

2-litrowy turbodiesel, współpracujący z 8-stopniową przekładnią automatyczną stanowi wyśmienite połączenie dynamiki z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Potrafi wkręcić się nawet na 5,5 tys. obr./min, a przy prędkości niewiele ponad 1 tys. obr./min wyciska z siebie 200 Nm. Ma natychmiastową reakcję na gaz i do 100 km/h rozpędza auto w czasie 7,5 s. Przy tym na 100 km potrzebuje średnio jedyne 5,9 l paliwa.

Skrzynia biegów działa niemal perfekcyjnie. Czyli szybko, bez szarpnięć i ma prawdziwy tryb ręczny. W trybie "Sport+" nie ingeruje on nawet, gdy silnik wyje wniebogłosy. Przekładni można zarzucić tylko nieco za wolną reakcję na kickdown.

GT ma prawie wszystkie zalety zwykłej "trójki". Odstaje od niej dynamiką, ale dorzuca wielkie wnętrze. Kosztuje przy tym o 15 400 zł więcej.

BMW 320d Gran Turismo - podsumowanie

BMW 320d Gran Turismo: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • olbrzymia ilość miejsca na nogi z tyłu,
  • pojemny i foremny bagażnik,
  • wysoka jakość wykonania,
  • łatwa obsługa

Minusy:

  • ograniczona przestrzeń nad głową w 2. rzędzie

BMW 320d Gran Turismo: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna przekładnia automatyczna,
  • niskie zużycie paliwa,
  • szybka reakcja silnika na dodanie gazu

Minusy:

  • nieco zbyt długo trwający kickdown

BMW 320d Gran Turismo: właściwości jezdne

Plusy:

  • stabilne zachowanie na prostej i w zakrętach,
  • bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy,
  • komfortowe zawieszenie

Minusy:

  • 19-calowe koła ograniczają komfort,
  • duży promień skrętu

BMW 320d Gran Turismo: wyposażenie i koszty

Plusy:

  • możliwość dokupienia pakietów serwisowych,
  • bogactwo opcji

Minusy:

  • wysoka cena zakupu,
  • niezbyt bogate wyposażenie seryjne,
  • drogie wyposażenie dodatkowe

Nowe BMW 3 GT w czasie jazdy nie angażuje kierowcy tak bardzo jak limuzyna czy nawet kombi. Prowadzi się stabilnie, pewnie i przewidywalnie, ale stawia na wygodę. W GT najbardziej imponują przestrzeń na nogi pasażerów drugiego rzędu oraz olbrzymi bagażnik. 2-litrowy turbodiesel jest jednocześnie dynamiczny i oszczędny. Jakość wykonania - pierwszorzędna. Tylko ta cena...

Gran Turismo na tle BMW serii 3

Najdłuższe nadwozie i największy rozstaw osi przekładają się na olbrzymią ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie. 3 GT to ogromny samochód, ale niższy i węższy niż model X3.

Gran Turismo na tle BMW serii 3Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
184 KM/4000
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
482/183/151 cm
Rozstaw osi
292 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1650/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
520/1600 l
Poj. zbiornika paliwa
57 l (ON)
Opony
225/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
14,5 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
19,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,0 dB
Prędkość rzeczywista*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,3
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,9/4,4/4,9
Teoretyczny zasięg
1160 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,8/5,1/5,9
Rzeczywisty zasięg
970 km
Cena wersji podstawowej**
163 300 zł
Cena
173 659 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas