Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro - test
Nowe Audi A8 w wersji 4.2 TDI ma piorunujące osiągi, ale zużycie paliwa trzyma się rozsądnego poziomu. A dodatkowo – potrafi ryknąć jak benzynowe V8.
Czy zatem niczego mu nie brakuje? Chyba nie, może poza nieco niższą ceną. Za wydłużoną odmianę Lang trzeba zapłacić 439 500 zł. To najdroższy model w całej gamie A8. Co robić, luksus nigdy nie był tani.
Cichutkie monstrumPod maską pracuje widlasty, ośmiocylindrowy silnik TDI o mocy 350 KM. I, szczerze mówiąc, gdyby nie znaczek na tylnej klapie i obrotomierz wyskalowany do 6000 obrotów na minutę, nie sposób byłoby się zorientować, że to diesel. Pracuje niewiarygodnie cicho, także zaraz po uruchomieniu na zimno. A gdy gwałtownie doda się gazu, z obu końcówek wydechu wydobywa się ryk zarezerwowany, wydawałoby się, dla dużych silników benzynowych. Dodatkową zaletą tej świetnej jednostki jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście rzadko komputer wskazywał więcej niż 11-11,5 l/100 km. Poza terenem zabudowanym bez problemu można się zmieścić między 7 a 8 l oleju napędowego na 100 km. Chyba, że chce się w pełni korzystać z możliwości gromady koni pod maską. Ale nawet podczas szybkiej jazdy rzadko jest to więcej niż 10 l/100 km.
Ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia działa znakomicie, zmieniając biegi niemal niezauważalnie. Nieco gorzej jest, jeśli chodzi o precyzję pracy samej dźwigni. Skoki są na tyle małe, że chcąc wrzucić bieg wsteczny, łatwo przeskoczyć od razu w pozycję "P". Gdy chcemy szybko zawrócić na wąskiej drodze, może być z tym kłopot. Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie osobnego przycisku do uruchamiania trybu "P", podobnie jak to robią BMW i Mercedes.
Naszpikowany
Już bazowa wersja A8 L, jeśli można w ogóle użyć takiego terminu w przypadku samochodu luksusowego, jest wprost naszpikowana elektroniką. Wyposażenie standardowe jest bardzo bogate, a rzut oka na listę opcji zdecydowanie przyspieszy tętno. Głównie ze względu na ich ceny, ale także dlatego, że są one niespotykane.
Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro
Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro (czytaj test)
Np. światła w technice LED. Ktoś powie - co w tym nowego? Prawda, tylne lampy LED są dziś popularne. Ale już światła mijania i drogowe? Audi jest prekursorem, jeśli chodzi o to rozwiązanie. W pakiecie są nie tylko przednie reflektory LED, ale także asystent świateł drogowych, tryb autostradowy (wydłużający zasięg świateł powyżej prędkości 110 km/h), światła doświetlające zakręty i funkcję dostosowania oświetlenia do warunków pogodowych. Uff, sporo tego, a to przecież tylko jeden z długiej listy dodatków.
Równie ciekawy jest asystent jazdy nocnej. Po jego włączeniu obraz z kamery na podczerwień pojawia się na ekranie między wskaźnikami. Pierwsze wrażenie jest jak najgorsze - obraz jest bardzo słabej jakości. Ale wystarczy, by w polu widzenia kamery znalazł się pieszy, a system natychmiast oznacza go żółtą ramką. A jeśli dodatkowo układ oceni, że możliwa jest kolizja, włączy ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Asystent jest tak czuły, że wyłapuje pieszych nawet w wąskiej luce między samochodami, gdy pole widzenia ograniczają np. samochody stojące na czerwonym świetle. Choć dopłata za ten system jest spora, zdecydowanie warto go zamówić.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 4134 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Układ | wzdłużny |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 350 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 800 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Zawieszenie przednie | wielowahaczowe |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 12,7 m |
Masa/ładowność | 1995/605 kg |
Pojemność bagażnika | 510 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l (ON) |
Opony | 235/55 R18 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 527/195/146 cm |
Rozstaw osi | 312 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 10,1/6,1/7,6 |
Emisja dwutlenku węgla | 199 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,6 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 58,8 dB |
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 11,5/7,5 |
Cena | 439 500 zł |
Witold Blady