Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro - test

Nowe Audi A8 w wersji 4.2 TDI ma piorunujące osiągi, ale zużycie paliwa trzyma się rozsądnego poziomu. A dodatkowo – potrafi ryknąć jak benzynowe V8.

Nawet na autostradzie 
A8 4.2 TDI rzadko 
zużywa więcej niż 
10 l paliwa na 100 km.
Nawet na autostradzie 
A8 4.2 TDI rzadko 
zużywa więcej niż 
10 l paliwa na 100 km.Motor
System MMI z 8-calowym kolorowym ekranem należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak 8-biegowa, automatyczna skrzynia biegów i skórzana tapicerka. Jedynie nawigacja satelitarna wymaga dopłaty.Motor

Czy zatem niczego mu nie brakuje? Chyba nie, może poza nieco niższą ceną. Za wydłużoną odmianę Lang trzeba zapłacić 439 500 zł. To najdroższy model w całej gamie A8. Co robić, luksus nigdy nie był tani.

Cichutkie monstrumPod maską pracuje widlasty, ośmiocylindrowy silnik TDI o mocy 350 KM. I, szczerze mówiąc, gdyby nie znaczek na tylnej klapie i obrotomierz wyskalowany do 6000 obrotów na minutę, nie sposób byłoby się zorientować, że to diesel. Pracuje niewiarygodnie cicho, także zaraz po uruchomieniu na zimno. A gdy gwałtownie doda się gazu, z obu końcówek wydechu wydobywa się ryk zarezerwowany, wydawałoby się, dla dużych silników benzynowych. Dodatkową zaletą tej świetnej jednostki jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście rzadko komputer wskazywał więcej niż 11-11,5 l/100 km. Poza terenem zabudowanym bez problemu można się zmieścić między 7 a 8 l oleju napędowego na 100 km. Chyba, że chce się w pełni korzystać z możliwości gromady koni pod maską. Ale nawet podczas szybkiej jazdy rzadko jest to więcej niż 10 l/100 km.

Ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia działa znakomicie, zmieniając biegi niemal niezauważalnie. Nieco gorzej jest, jeśli chodzi o precyzję pracy samej dźwigni. Skoki są na tyle małe, że chcąc wrzucić bieg wsteczny, łatwo przeskoczyć od razu w pozycję "P". Gdy chcemy szybko zawrócić na wąskiej drodze, może być z tym kłopot. Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie osobnego przycisku do uruchamiania trybu "P", podobnie jak to robią BMW i Mercedes.

Naszpikowany

Już bazowa wersja A8 L, jeśli można w ogóle użyć takiego terminu w przypadku samochodu luksusowego, jest wprost naszpikowana elektroniką. Wyposażenie standardowe jest bardzo bogate, a rzut oka na listę opcji zdecydowanie przyspieszy tętno. Głównie ze względu na ich ceny, ale także dlatego, że są one niespotykane.

Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro

Audi A8 Lang 4.2 TDI Quattro (czytaj test)

Prawdziwy majstersztyk – silnik 4.2 TDI jest cichy i oszczędny, ale gdy trzeba potrafi ryknąć.Motor
Gdyby nie znaczek na klapie bagażnika, nie sposób byłoby się zorien-tować po brzmieniu silnika, że pod maską pracuje silnik Diesla.Motor
Nawet na autostradzie A8 4.2 TDI rzadko zużywa więcej niż 10 l paliwa na 100 km.Motor
Asystent jazdy nocnej znakomicie radzi sobie z ostrzeganiem przed pieszymi w polu „rażenia”.Motor
Jakość obrazu z kamery cofania jest wysoka. Szkoda, że nie należy ona do wyposażenia seryjnego.Motor
Przednie zagłówki mają szerokie możliwości regulacji.Motor
W wydłużonej wersji z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Na życzenie mogą tam być dwa indywidualne fotele.Motor
System MMI z 8-calowym kolorowym ekranem należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak 8-biegowa, automatyczna skrzynia biegów i skórzana tapicerka. Jedynie nawigacja satelitarna wymaga dopłaty.Motor
System audio Bang & Olufsen jest drogi, ale znakomity.Motor
Dźwignia skrzyni biegów ma za mały skok między trybami.Motor
Panel MMI – duży i łatwy w obsłudze. Na panelu po lewej można „pisać” komendy dla nawigacji.Motor
Bagażnik A8, niezależnie od wersji nadwozia, ma 510 litrów pojemności i regularne kształty.Motor

Np. światła w technice LED. Ktoś powie - co w tym nowego? Prawda, tylne lampy LED są dziś popularne. Ale już światła mijania i drogowe? Audi jest prekursorem, jeśli chodzi o to rozwiązanie. W pakiecie są nie tylko przednie reflektory LED, ale także asystent świateł drogowych, tryb autostradowy (wydłużający zasięg świateł powyżej prędkości 110 km/h), światła doświetlające zakręty i funkcję dostosowania oświetlenia do warunków pogodowych. Uff, sporo tego, a to przecież tylko jeden z długiej listy dodatków.

Równie ciekawy jest asystent jazdy nocnej. Po jego włączeniu obraz z kamery na podczerwień pojawia się na ekranie między wskaźnikami. Pierwsze wrażenie jest jak najgorsze - obraz jest bardzo słabej jakości. Ale wystarczy, by w polu widzenia kamery znalazł się pieszy, a system natychmiast oznacza go żółtą ramką. A jeśli dodatkowo układ oceni, że możliwa jest kolizja, włączy ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Asystent jest tak czuły, że wyłapuje pieszych nawet w wąskiej luce między samochodami, gdy pole widzenia ograniczają np. samochody stojące na czerwonym świetle. Choć dopłata za ten system jest spora, zdecydowanie warto go zamówić.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
4134 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
350 KM/4000
Maks. moment obrotowy
800 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
12,7 m
Masa/ładowność
1995/605 kg
Pojemność bagażnika
510 l
Pojemność zbiornika paliwa
90 l (ON)
Opony
235/55 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
527/195/146 cm
Rozstaw osi
312 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,1/6,1/7,6
Emisja dwutlenku węgla
199 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
58,8 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
11,5/7,5
Cena
439 500 zł

Witold Blady

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas