Renault Austral - co naprawdę daje Android Automotive w samochodzie?

Współczesne życie toczy się zarówno w świecie rzeczywistym, jak też i w cyfrowej przestrzeni, gdzie upychamy coraz więcej naszych aktywności. Jeśli nie lubisz rozstawać się ze swoją wirtualną osobowością nawet w samochodzie, to system openR link w Renault Austral pomoże ci zarządzać cyfrową tożsamością na pokładzie samochodu.

Renault Austral
Renault AustralINTERIA.PL

System Open R-Link po raz pierwszy zaprezentowany został w elektrycznym Megane E-Tech. Kolejnym modelem, który dostał zastrzyk najnowszych technologii jest hybrydowe Renault Austral, wprowadzone do sprzedaży pod koniec ubiegłego roku, następne pojawią się niebawem. Sam system oparty jest na Android Automotive, a więc oprogramowaniu zbliżonym do tego znanego z urządzeń mobilnych, ale dostosowanego do wykorzystywania w samochodzie. Dzięki temu bardzo łatwo możemy na pokładzie Australa odwzorować naszą cyfrową osobowość, oczywiście z pewnymi (w autach to konieczność) ograniczeniami.

Renault AustralMichał DomańskiINTERIA.PL

Renault Austral - na dzień dobry zaloguj się

Zacznijmy od tego, że system openR link, oferuje dostęp do wybranych usług Google’a. Co to oznacza w praktyce? Że na pokładzie francuskiego auta znajdziecie po prostu Androida w bardzo okrojonej wersji, którym obsługujemy sterowanie samochodem, nawigacją oraz multimediami.

Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL

Oczywiście jak to zwykle bywa w nowoczesnych samochodach, możemy podłączyć naszego smartfona do zestawu poprzez dedykowane aplikacje jak Android Auto lub Apple CarPlay, zarówno przewodowo (USB-C) jak i bezprzewodowo. Ciekawa jest jednak opcja logowania bezpośrednio do pokładowego Androida, z wykorzystaniem loginu i hasła, których używamy chociażby w serwisie YouTube.

Tu uspokajam użytkowników iPhone’ów. Renault w swoim oprogramowaniu przewidziało możliwość logowania nie tylko poprzez hasło, ale także z poziomu wykorzystywanego telefonu. Może to być jakiś model z Androidem, może być też z iOS-em.

Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL

Kiedy już przebrniemy etap logowania, dostajemy dostęp do 40 aplikacji ze sklepu Google Play, które certyfikowano do użytku w samochodzie. W tym miejscu zawiedzione będą osoby mocno zafiksowane w cyfrowym świecie, jednak dla bezpieczeństwa ich oraz innych użytkowników dróg, pozostawiono wyłącznie te programy, których odbiór wymaga jedynie zmysłu słuchu. Zmysł wzroku - bez dwóch zdań - powinien być zawsze skoncentrowany na drodze.

Zatem w sklepie znajdziemy kilka aplikacji do strumieniowania muzyki, radiowe, podcasty, a także audiobooki, umilające nam wielogodzinne podróże. Jest również program z wiadomościami (można je czytać tylko w czasie postoju auta), kalendarz oraz asystent głosowy do wyszukiwania interesujących nas treści. Na mapach Google’a szybko znajdziemy miejsca, gdzie zaspokoimy głód, zarówno ten fizyczny, jak też i głód zakupów. Znajdziemy tam również obiekty, które warto zobaczyć z wielu innych powodów, choćby estetycznych.

Renault AustralMichał DomańskiINTERIA.PL

Do obsługi pokładowego Androida. Służy wyświetlacz o przekątnej 12 cali, znakomitej rozdzielczości i równie dobrej reakcji na dotyk. Jedyna jego wada - jak zresztą wszystkich ekranów dotykowych - to duża podatność na zabrudzenia. Temu możemy łatwo zaradzić: wystarczy miękka szmatka wożona na pokładzie Australa.

Dla bardziej zaawansowanych technologicznie użytkowników, Renault przewiduje możliwość sterowania głosowego. Za pomocą wypowiadanych poleceń można ustawić pożądaną temperaturę w kabinie, zaplanować trasę lub wybrać ulubioną muzykę. Wygodne. Modem łączności bezprzewodowej wykorzystujący technologię LTE umożliwia szybkie aktualizowanie oprogramowania, bieżące wskazania natężenia ruchu i innych zdarzeń drogowych, a także wyszukiwanie ciekawych punktów (POI) mijanych w trakcie podróży.

Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL

Renault Austral - kontroluj i sprawdzaj poprzez My Renault

Dobrym uzupełnieniem pokładowego Androida jest aplikacja My Renault, dostępna zarówno w Google Play, App Store (Apple) oraz AppGallery (Huawei). Jej funkcjonalność różni się w zależności od posiadanego modelu samochodu marki Renault. Na przykład użytkownicy plug-inów oraz elektryków znajdą tam między innymi lokalizacje terminali ładowania, a także wskazania naładowania akumulatora trakcyjnego.

Renault Austral iconic esprit Alpine

Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL

Dzięki aplikacji My Renault można zaplanować optymalną (z różnych powodów) trasę przejazdu dla naszego pojazdu, sprawdzić wiele parametrów oraz umówić przegląd w autoryzowanej stacji obsługi. A jak używać My Renault? Wystarczy ściągnąć aplikację, zarejestrować siebie i samochód, a potem sterować nim zdalnie z poziomu smartfona.

Renault Austral - cyfrowe usługi wymagają łączności i opłat

System multimedialny openR link aktualnie stosowany jest w elektrycznym Megane E-Tech oraz hybrydowym Australu. Aby był on użyteczny i pomocny, wymagany jest stały dostęp do sieci, co zapewnia pokładowy modem LTE, z fizyczną kartą SIM.

Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL

Co ważne - dla podstawowych usług typu Google Maps, czy też zdalna aktualizacja oprogramowania, producent nie przewiduje limitów transferu danych. Druga istotna kwestia, to dostępność usług na terenie całej Unii Europejskiej, więc o roaming nie musicie się martwić.

Jeśli jednak chcemy korzystać ze strumieniowanej muzyki, wtedy już do systemu musi być podłączony smartfon i po prostu udostępniony internet. W tym przypadku ilość pobieranych danych trzeba kontrolować, żeby nie wyczerpać limitu wliczonego w nasz abonament.

Renault AustralMichał DomańskiINTERIA.PL

Okres darmowego dostępu do sieci dla każdego nabywcy wspomnianych modeli to 5 lat, liczony od dnia sprzedaży konkretnego egzemplarza. Ile kosztować będzie miesięczny abonament po tym czasie? Ceny zostaną ogłoszone gdzieś za około 4 lata, a więc w momencie, kiedy promocyjne usługi zaczną kończyć się dla pierwszych nabywców Megane E-Tech.

Czasy, kiedy integracja z pokładowymi systemami rozrywki oznaczała jedynie możliwość inicjowania oraz odbierania rozmów, już dawno się skończyły. Teraz nasze życie - nie tylko te cyfrowe - powoli przenosimy z komputera na wszystkie możliwe urządzenia. Masz konto na Google’u? To przenieś je do samochodu.

***

Trzy nowe auta dostawcze z Polski. Moto flesz odc. 85INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas