Zauważyłeś wodę kapiącą z wydechu? Nie słuchaj domorosłych mechaników

Szymon Piaskowski

Szymon Piaskowski

Aktualizacja

Woda wydobywająca się z układu wydechowego może budzić niepokój, ale zwykle jest to efekt niegroźnej kondensacji. Jeśli jednak wody jest więcej, może to oznaczać groźną usterkę.

Kiedy woda wydobywająca się z wydechu to oznaka usterki?
Kiedy woda wydobywająca się z wydechu to oznaka usterki?123RF/PICSEL

W trakcie jesieni i zimy częstym widokiem są pojazdy, za którymi ciągną się obłoki pary wodnej wydobywającej się z rury wydechowej. To normalne zjawisko i jeśli nie towarzyszą mu inne niepokojące objawy, na przykład zapach spalenizny czy biały dym, nie powinniśmy się obawiać.

Czemu z wydechu leci woda?

W momencie, gdy dojdzie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku, produktem tego procesu, oprócz spalin, są również woda i dwutlenek węgla. Gdy silnik jest zimny, temperatura układu wydechowego jest na tyle niska, że para wodna kondensuje się na ściankach rury wydechowej, a następnie wypływa w postaci kropel wody i pary wodnej. W samochodzie nie ma bowiem żadnego zbiornika, który zbierałby powstałą w procesie spalanie wodę, dlatego uchodzi w ostatnim możliwym miejscu całego układu.

Gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą, a układ wydechowy się nagrzeje woda po prostu wyparowuje na wcześniejszym etapie. Dlatego parę wodną czy cieknącą z wydechu wodę widać głównie wtedy, gdy auto jest użytkowane na krótkich dystansach.

Woda kapiąca z wydechu może oznaczać usterkę

W większości przypadków nie ma więc powodów do zmartwień, bo cieknąca woda czy wydobywająca się z rury wydechowej para wodna to zupełnie naturalny efekt procesu chemicznego, który zachodzi przy niskich temperaturach zewnętrznych i wysokiej wilgotności powietrza. Jeśli jednak do wycieku wody z rury dochodzi nawet po rozgrzaniu się silnika i wydechu oraz przy wyższych temperaturach może to oznaczać kosztowne kłopoty.

Pierwszym zagrożeniem jest nieszczelna uszczelka pod głowicą, przez którą płyn chłodniczy może przedostawać się do komory spalania, gdzie ulega odparowaniu i wydostaje się w postaci pary wodnej przez układ wydechowy. Jeśli oprócz pary wodnej zauważymy biały dym i zwiększone zużycie płynu chłodniczego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z takim właśnie problemem. W tym przypadku konieczna jest szybka diagnoza i naprawa, ponieważ dłuższe ignorowanie tej usterki może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Woda może również pojawić się ze względu na nieszczelność uszczelki zlokalizowanej między tłumikiem a katalizatorem bądź w wyniku korozji układu wydechowego.

Przyczyną pojawiającej się w rurze wydechowej wody lub obłoków pary mogą być także zużyte pierścienie olejowe w tłokach.  W tej sytuacji olej przedostaje się do komory spalania powodując dymienie i wycieki wody. Winne mogą okazać się także niesprawne katalizatory, które zaburzają proces spalania, co prowadzi do zwiększonego wydzielania się pary wodnej. W takiej sytuacji do układu wydechowego może przedostawać się niespalone paliwo, które spowoduje zwiększoną kondensację wody, a co za tym idzie jej wyciek. W tym wypadku można też spodziewać się charakterystycznego zapachu spalenizy i dymienia.

Spektakularna akcja policji - mandaty na ponad 134 tys. złKomenda Stołeczna PolicjiPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas