Kierowcy najbardziej boją się niebieskich spalin. Ale inne kolory też są groźne
Kolor spalin wydobywających się z układu wydechowego auta może być istotnym sygnałem wskazującym na stan techniczny silnika i inne podzespoły pojazdu. Warto zwracać uwagę na zmiany w barwie spalin, ponieważ mogą one świadczyć o różnorodnych usterkach. W zależności od koloru spalin, możemy zdiagnozować konkretne problemy, co pozwoli na szybką interwencję. Niestety, nie zawsze naprawa będzie tania.
Spaliny samochodowe to mieszanina gazów i cząstek stałych, które powstają w wyniku spalania paliwa w silniku spalinowym pojazdu. W procesie tym paliwo łączy się z tlenem z powietrza, co wytwarza energię potrzebną do napędzania samochodu. Niestety, proces spalania nie jest w 100 proc. efektywny, co prowadzi do powstania różnych produktów ubocznych, czyli właśnie spalin.
Skład spalin zależy od rodzaju paliwa, stanu technicznego silnika oraz układów oczyszczania spalin, takich jak katalizator czy filtr cząstek stałych. Spaliny samochodowe zawierają zarówno składniki nieszkodliwe, jak i substancje szkodliwe dla zdrowia i środowiska, wśród nich wyróżniamy:
- Dwutlenek węgla (CO2) - gaz cieplarniany, który powstaje w wyniku pełnego spalania paliwa.
- Tlenek węgla (CO) - trujący gaz, powstający podczas niepełnego spalania.
- Tlenki azotu (NOx) - odpowiedzialne za zanieczyszczenie powietrza i powstawanie smogu.
- Węglowodory (HC) - powstają z niespalonego paliwa, mogą przyczyniać się do powstawania smogu.
- Cząstki stałe (PM) - są to drobinki sadzy i innych zanieczyszczeń, które są szczególnie szkodliwe dla układu oddechowego.
Docelowym stanem, który oznacza, że proces spalania przebiega prawidłowo, jest ten, gdy spaliny są niewidoczne dla oka.
Białe spaliny najczęściej są widoczne po uruchomieniu zimnego silnika, zwłaszcza w chłodniejszych miesiącach. Zjawisko to jest z reguły normalne i wynika z kondensacji pary wodnej w układzie wydechowym. Jednakże, jeśli białe spaliny pojawiają się podczas jazdy na rozgrzanym silniku, mogą świadczyć o poważnych problemach. Wydobywanie się białych spalin to często oznaka problemów z uszczelką pod głowicą lub uszkodzeniem głowicy. W takim przypadku może dochodzić do wycieku płynu chłodniczego do cylindrów, co skutkuje tworzeniem się pary wodnej w spalinach. Białe spaliny mogą również sugerować problemy z układem chłodzenia, np. wyciek płynu chłodniczego do komory spalania.
Niebieska barwa spalin to sygnał, że silnik zużywa olej silnikowy - i nie jest to niestety dobra wiadomość, bo zwykle świadczy o katastrofalnym stanie jednostki napędowej. Jest to zwykle związane z nieszczelnościami w układzie tłokowym, zaworach lub uszczelniaczach. W wyniku tych uszkodzeń olej dostaje się do komory spalania, gdzie jest spalany wraz z paliwem. Niebieskie spaliny pojawiające się przy zwiększonym zużyciu oleju mogą świadczyć o zużytych pierścieniach tłokowych lub uszkodzonych uszczelniaczach zaworowych. Jeśli problem ten nie zostanie rozwiązany, może prowadzić do spadku mocy silnika, nierównej pracy, a w skrajnych przypadkach po prostu zatarcia silnika i konieczności jego remontu lub wymiany.
Najczęściej sytuacja ta dotyczy samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Nadmiar paliwa, który nie zostaje spalony w całości, trafia do układu wydechowego, powodując powstawanie ciemnych, gęstych spalin. Pół biedy, jeśli silnik kopci na czarno podczas pracy na wysokich obrotach czy przy mocno wciśniętym gazie, jeśli jednak czarny dym pojawia się także na postoju, może to oznaczać, że wtryskiwacze podają za dużo paliwa i nadają się do wymiany. W każdym przypadku do sprawdzenia będzie także zawór EGR i turbosprężarka oraz przewody, które doprowadzają powietrze do intercoolera. W autach z silnikami benzynowymi kopcenie na czarno zwykle oznacza uszkodzoną sondę lambda, wtryskiwacze lub problemy w układzie dolotowym.