Zamarznięty letni płyn do spryskiwaczy. Co może się stać i co robić?
Jesień to czas, kiedy każdy kierowca powinien pamiętać o wymianie letniego płynu do spryskiwaczy na zimowy. Zamarznięty płyn do spryskiwaczy wpływa nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale może prowadzić do uszkodzenia całego układu. Co robić, gdy letni płyn do spryskiwaczy zamarzł? Wyjaśniamy, jak poradzić sobie z tym problemem, a czego absolutnie nie robić.
Przymrozki jesienią zazwyczaj pojawiają się znienacka i zaskakują kierowców, którzy do ostatniej chwili zwlekali z wymianą płynu do spryskiwaczy. Konsekwencje tego mogą być naprawdę dotkliwe i dość kosztowne. Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby rozwiązać ten problem.
Letni płyn do spryskiwaczy to produkt, który ma przede wszystkim ułatwiać usuwanie wszelkich zabrudzeń z szyb. Nie jest przystosowany do używania w niskich temperaturach, gdyż w składzie ma więcej wody. Używanie letniego płynu zimą powoduje jego zamarzanie przy niskich temperaturach.
Zimowy płyn do spryskiwaczy charakteryzuje się znacznie większą zawartością alkoholu i substancji czynnych powierzchniowo niż jego odpowiednik letni. Z tego względu zapobiega zamarzaniu szyb podczas mroźnej pogody, gdy temperatura spada do nawet -20 stopni Celsjusza.
Zamarznięty płyn do spryskiwaczy to tylko z pozoru błahy problem. Może jednak prowadzić do poważnych konsekwencji związanych z bezpieczeństwem. Przede wszystkim prowadzi chodzi o utratę możliwości czyszczenia przedniej szyby w czasie deszczu, śniegu lub błota. W efekcie ogranicza to widoczność i zwiększa ryzyko wypadku drogowego.
Zamarznięty płyn do spryskiwaczy może doprowadzić do pęknięcia przewodów w układzie spryskiwaczy lub uszkodzenia zbiorniczka na płyn. W skrajnych przypadkach, gdy płyn do spryskiwaczy zamarznie, może to doprowadzić do uszkodzenia pompy do spryskiwaczy. Lodowata masa może być zbyt gęsta do przepompowania przez pompę, co może skutkować uszkodzeniem jej mechanizmu.
Jeśli letni płyn do spryskiwaczy zamarzł, istnieje kilka prostych sposobów, aby poradzić sobie z tym problemem. Najlepszym rozwiązaniem jest zaparkowanie samochodu w ciepłym miejscu. Może to być garaż lub parking podziemny w galerii handlowej. W takich warunkach płyn do spryskiwaczy powinien rozmrozić się już po kilkudziesięciu minutach. Wówczas należy zużyć letni płyn poprzez uruchomienie spryskiwaczy. Gdy zbiornik będzie pusty, można wlać zimowy płyn, a następnie przepompować sporą ilość cieczy przez cały układ.
W sieci krąży wiele błędnych porad, które mówią, że do zbiornika z zamarzniętym płynem do spryskiwaczy należy wlać gorącą wodę. Tego absolutnie nie należy robić! Nagła zmiana temperatur spowoduje, że plastikowe i gumowe elementy układu ulegną zniszczeniu.
Trzeba pamiętać, że płyn do spryskiwaczy zimowy można mieszać z letnim wtedy, gdy temperatura na zewnątrz jest dodatnia. Nie należy dolewać płynu zimowego do letniego bezpośrednio w momencie nadejścia zimy. Taka czynność najczęściej prowadzi do zamarznięcia płynu do spryskiwaczy.
Zobacz także:
Warto przerobić auto na gaz? Sprawdzamy, czy to się wciąż opłaca
Sprawdź dowód rejestracyjny. Brak przeglądu oznacza problemy i wysoki mandat
Zawijanie kluczyka w folię aluminiową. Sprytny patent czy tylko mit?