Zalanie samochodu - co robić
Wjazd w wodę czy zalanie samochodu to okoliczności, które mogą prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń. Czasami naprawa auta może się wręcz okazać nieopłacalna.
Samochody są dość dobrze zabezpieczone przed wilgocią czy skutkami jazdy w deszczu. Odporność na wysoką wilgoć jest jedną z podstawowych cech wszystkich sterowników stosowanych w motoryzacji. Jednak podwyższona wilgoć to nie to samo, co woda. Zanurzenie elektroniki w wodzie zwykle niszczy ją bezpowrotnie, a dostanie się deszczówki do wnętrza silnika zazwyczaj kończy się pogięciem korbowodów.
Jak pokonywać kałuże
Nawet spore kałuże nie są problemem dla zawieszenia czy podwozia jako takiego. Konstrukcja samochodu musi uwzględniać takie okoliczności. Jeżeli jednak kałuża zamiast centymetra czy dwóch głębokości ma 10 cm lub wręcz sięga do podłogi auta (typowy prześwit to 14 cm), zaczynają się poważne problemy. Powstająca fala może nie tylko zerwać plastikowe osłony pod autem, ale może też się dostać do układu dolotowego. Ponieważ ciecz jest całkowicie nieściśliwa - jej obecność w cylindrze powoduje zwykle zgięcie się korbowodu i zniszczenie silnika. Remont często jest już nieopłacalny. Co niezwykle istotne - przy szkodzie tego typu zwykle wyłączona jest odpowiedzialność polisy Auto Casco. Dlatego wszelkie głębsze kałuże należy pokonywać tempem marszowym, na pierwszym biegu.
Wrażliwa elektronika
Kluczowa dla pracy samochodu elektronika (np. sterowniki) umieszczana jest zwykle powyżej górnej linii kół i w miejscach dodatkowo skutecznie osłoniętych przed działaniem wody. Jednak są sytuacje, w których taka ochrona nie wystarczy.
Komputer silnika, często mocowany we wnęce podszybia, pod mechanizmem wycieraczek, może się znaleźć w wodzie, jeżeli niedrożne będą odpływy usuwające ją z tej części. Bardzo często gromadzą się tam różne liście lub inne zanieczyszczenia i należy je regularnie czyścić. Czasami wręcz warto zajrzeć tam z odkurzaczem.
W niektórych modelach zdarza się, że woda spływa po wiązkach elektrycznych i np. w Citroenie Xsarze Picasso potrafi w ten sposób zalać centralny moduł elektryczny BSI (tzw. inteligentna skrzynka bezpieczników i przekaźników). Aby temu zapobiegać, wszystkie wiązki powinny mieć oryginalne przelotki uszczelniające przy przejściu przez gródź. Jeżeli odkryjemy ślady wody np. w skrzynce bezpieczników, to należy bezwzględnie wykryć źródło przecieku i osuszyć zamoczone elementy.
Hermetyczna obudowa
Większość sterowników ma hermetycznie zamkniętą obudowę, co ma utrudniać wnikanie kurzu i wilgoci.
Problemem jest zwarcie
Nawet jeżeli woda nie dostanie się do wnętrza, to może spowodować zwarcie pinów i spalenie elementów (np. końcówek mocy).
Zwykle konieczna wymiana
Nowe sterowniki mają druk wielowarstwowy i naprawa jest niewykonalna. Sterowniki trzeba wymienić na nowe i zaprogramować.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 20/2017
Awaria na autostradzie – PORADY
Zderzenie ze zwierzyną. Co zrobić, by uzyskać odszkodowanie – UBEZPIECZENIA