​Ząbkowanie opon: co to jest i jak je rozpoznać

Wymieniłeś opony na letnie? Świetnie, ale na tym nie koniec. Sezonowa wymiana opon to dobry moment, by sprawdzić, czy gumy nie są uszkodzone i wyząbkowane.

Ząbkowanie to charakterystyczny sposób zużywania się bieżnika polegający na nierównomiernym ścieraniu się poszczególnych fragmentów opony. Po bokach bieżnika opona ma wyraźne klocki, każdy z nich ma dwie krawędzie: natarcia (z asfaltem styka się jako pierwszy) i spływu.

Ząbkowanie występuje wtedy, kiedy klocki ścierają się nierównomiernie. Z reguły krawędź natarcia wyciera się wolniej niż krawędź spływu.

Skąd się bierze zjawisko ząbkowania?

Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Czasami powodem jest usterka jakiegoś elementu zawieszenia, czasami styl jazdy. Jeśli dużo jeździmy po autostradach nieobciążonym samochodem opona przez dłuższy czas pracuje w jednym ułożeniu, a taka sytuacja sprzyja ząbkowaniu.

Reklama

Czasem winna może być sama opona, a konkretnie mieszanka z jakiej ją wykonano. Wówczas nie ząbkowanie nie mamy żadnego wpływu.

Najczęściej ząbkują opony tylnej, nienapędzanej osi w autach z wielowahaczowym zawieszeniem. Przy ostrej jeździe np. na torze, można wyząbkować też opony na przednich kołach.

Na ząbkowanie mogą wpłynąć:

- zbyt niskie ciśnienie w oponie,

- skład mieszanki opony,

- zużyte amortyzatory,

- zużyte elementy zawieszenia,

- specyficzna konstrukcja zawieszenia,

- zła geometria zawieszenia,

- styl jazdy kierowcy.

Czy to takie ważne?

Owszem, bo wyząbkowane opony podczas jazdy zaczynają hałasować, a na kierownicy mogą pojawić się wibracje. Im ząbkowanie większe, tym większe będzie drżenie.

Efekt jest taki, że zaniepokojeni stanem auta jedziemy do warsztatu w obawie przed uszkodzonym zawieszeniem lub zużytymi łożyskami. I jeśli trafimy na uczciwego i profesjonalnego mechanika, od razu zauważy problem w oponach. Jeśli nie, to czekają nas niepotrzebne wydatki.

Jak zlikwidować ząbkowanie?

Przede wszystkim trzeba znaleźć przyczynę. Jeśli auto jest sprawne, to najprawdopodobniej wina leży w oponach. A wtedy wystarczy raz na sezon zamienić opony miejscami. Sezonowa wymiana opon będzie idealnym momentem.

Zk

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy