Wymieniasz wycieraczki przed zimą? Nie popełnij tego błędu
Jesienna aura to pora roku, która najszybciej weryfikuje stan wycieraczek w samochodzie. Dlatego wiele kierowców decyduje się na wymianę jeszcze przed zimą. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę podczas zakupu nowych piór.
Przeglądając oferty dostępne w internecie lub sklepach motoryzacyjnych można dostać oczopląsu. Różnorodność produktów, jakość wykonania, standard mocowań, długość piór oraz wiele dodatkowych parametrów sprawia, że nie jest to łatwy proces.
Na dobry początek warto zastanowić się, czy zamierzamy kupić wycieraczki klasyczne wyposażone w przegubowy stelaż, a może zdecydujemy się na wycieraczki płaskie (bezprzegubowe). Jak to zwykle bywa, oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Wycieraczki płaskie (bezprzegubowe) są droższe, ale bardziej zaawansowane technologicznie. Ich pióra są dopracowane pod kątem aerodynamiki - stawiają mniejszy opór powietrza, dużo lepiej radzą sobie podczas jazdy z dużymi prędkościami i silnymi podmuchami wiatru. Płaskie wycieraczki dużo łatwiej oderwać od zmrożonej szyby i rzadziej ulegają korozji.
Taki rodzaj wycieraczek może sprawić problem w samochodach, które mają bardzo wypukłą szybę. Źle dopasowane wycieraczki bezprzegubowe nie będą odpowiednio przylegać do szyby, a tym samym nie sprawdzą się w użytkowaniu. Dlatego bardzo ważne jest, żeby przed zakupem sprawdzić, czy zostały dostosowane do konkretnego modelu pojazdu. Samo mocowanie oraz długość wycieraczek nie dają gwarancji, że wygięcie będzie odpowiednio dopasowane do szyby w naszym samochodzie.
W przypadku wycieraczek ze stelażem sprawa jest dużo łatwiejsza. Wystarczy wybrać takie, które mają odpowiednią długość oraz mocowanie. Na rynku jest dostępnych wiele produktów dopasowanych nawet do starych i niszowych samochodów. Taki rodzaj wycieraczek sprawdzi się w samochodzie, którym będziemy się poruszać spokojnie i nie będziemy rozwijać wysokich prędkości.
Jednak problem może się pojawić w przypadku nowych samochodów, które często na etapie fabrycznym są montowane w wycieraczki bezprzegubowe. Może się okazać, że po wymianie na wersję ze stelażem wycieraczki nie zmieszczą się w szczelinie pomiędzy maską i szybą. Dlatego analogicznie jak w przypadku wycieraczek płaskich - warto dokładnie przeczytać opis na opakowaniu i sprawdzić listę kompatybilnych samochodów.
Zakup wycieraczek do przedniej szyby nie powinien stanowić większego kłopotu, ale dużym problemem w przypadku niektórych samochodów może być wycieraczka tylna.
Producenci często instalują na tylnej nietypowe rozwiązania, które później powodują, że pióro wycieraczki trzeba wymieniać razem z całym ramieniem. Koszt wymiany jest wtedy znacznie droższy. Trzeba się liczyć z wydatkiem od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Tylna wycieraczka jest używana znacznie rzadziej, dlatego konieczność wymiany nie jest tak częsta jak w przypadku przedniej szyby.
Jeśli chcemy zachować skuteczność wycieraczek to powinniśmy je wymieniać co pół roku. Jednak w praktyce wycieraczki wymienia się dopiero wtedy, gdy przestają zbierać wodę z szyby. Wielu kierowców zastanawia się, czy inwestować w droższe rozwiązania.
Wybierając droższe pióra oczekujemy, że będą bardziej wytrzymałe niż najtańsze wycieraczki za kilkanaście złotych. Wszystko zależy od tego, jak intensywnie korzystamy z wycieraczek oraz w jaki sposób się z nimi obchodzimy.
Decydując się na wycieraczki ze średniej półki z zamiarem wymiany dwa razy do roku wydajemy mniej niż kupując droższe pióra, które wcale nie muszą okazać się bardziej wytrzymałe. Eksperci podkreślają, że lepszym rozwiązaniem może być częstsza wymiana tańszych piór niż przesadne przedłużanie użytkowania drogich wycieraczek.
Kupując wycieraczki warto zwrócić uwagę na zawartość domieszki grafitu, która sprawia, że wycieraczki nie piszczą przy użytkowaniu. W najtańszych piórach za kilkanaście złotych nie znajdziemy tego dodatku, ale często znajdują się one w produktach ze średniej półki cenowej.
Wycieraczki samochodowe pracują bardzo intensywnie. Żeby przedłużyć żywotność piór warto regularnie czyścić je z brudu. Można do tego wykorzystać płyn do mycia naczyń. Wycieraczki źle znoszą wosk stosowany w myjniach samochodowych, a także długi postój, zwłaszcza w ostrym słońcu. Gumowe elementy ulegają wtedy przyspieszonemu procesowi starzenia.
***