Wymiana opon czy całych kół. Co się bardziej opłaca?
Oprac.: Jakub Laskowski
Sezonowa wymiana opon w samochodzie to konieczność. Niestety, w dobie szalejącej inflacji, usługa kosztuje więcej niż rok temu. Nic dziwnego, że wielu kierowców szuka oszczędności przy okazji wizyty u wulkanizatora. Pojawia się więc pytanie, co się bardziej opłaca – wymiana opon czy całych kół? Przyjrzeliśmy się bliżej tej kwestii. Oto, co musisz wiedzieć.
Zbliża się zima, a wraz z nią kolejki do wulkanizatorów. Pozytywnie nie nastrajają również rosnące koszty wymiany opon. Trudno zatem się dziwić, że coraz więcej kierowców zastanawia się nad zakupem drugiego zestawu kół. Posiadanie dwóch zestawów felg z oponami na sezon letni i zimowy może być prostym sposobem na oszczędność pieniędzy oraz czasu.
Spis treści:
Wymiana opon czy całych kół – zalety i wady
Wybór między wymianą opon a wymianą całych kół zależy od osobistych preferencji każdego kierowcy. Aby stwierdzić, co się bardziej opłaca, warto spojrzeć na zalety i wady obu opcji. Wymiana opon jest bardziej elastycznym rozwiązaniem, podczas gdy wymiana całych kół jest wygodniejsza i może zminimalizować ryzyko uszkodzenia felg.
To, co najważniejsze w przypadku posiadania drugiego zestawu kół, to kwestia samej ich wymiany. Montaż opon z felgami możemy wykonać samodzielnie np. w przydomowym garażu lub na osiedlowym parkingu. Rozwiązanie to pozwala także na oszczędność czasu. Usługa wymiany całych kół w serwisie jest także tańsza od zmiany opon.
Choć lista zalet posiadania dwóch kompletów kół jest długa, to nie należy zapominać o kilku wadach wynikających z tego rozwiązania. To, co może skutecznie zniechęcić do skompletowania pełnego zestawu kół na zimę, to czujniki ciśnienia w kołach. Ich cena za komplet może wynieść nawet kilkaset złotych. Kierowcy, którzy zdecydują się na zakup drugiego kompletu kół muszą liczyć się z tym, że zwrot z inwestycji potrwa nawet kilka lat.
Co się bardziej opłaca? Wymiana opon czy całych kół?
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione czynniki, eksploatacja dwóch kompletów opon sezonowych na jednym komplecie felg to rozwiązanie niewymagające ponoszenia tak dużych kosztów na start, jak w przypadku zakupu całych kół. W dłuższej perspektywie jednak okazuje się, że posiadanie drugiego kompletu kół z oponami zimowymi to opcja bardziej opłacalna.
Dodatkowo wymiana całych kół jest bardziej wygodna i mniej czasochłonna niż wymiana opon, ponieważ nie trzeba demontować i montować opon na felgach. Innym czynnikiem przemawiającym za wymianą całych kół jest fakt, że aluminiowe felgi wykorzystywane zimą są narażone na działanie soli. Nie bez znaczenia jest też przedłużenie żywotności opon. Ich ciągłe zdejmowanie i zakładanie na felgę zwiększa zużycie, a także powoduje ryzyko uszkodzenia czujników ciśnienia w kołach.
Ile kosztuje wymiana opon w 2023 roku?
Ceny wymiany opon rosną, dlatego w porównaniu z ubiegłym rokiem kierowcy z największych miast w Polsce muszą być przygotowani na wyższe stawki w zakładach wulkanizacyjnych. Trudno podać dokładne liczby, bo kwoty w poszczególnych rejonach Polski mogą się wyraźnie różnić. Nie jest niespodzianką, że nieco głębiej do portfela muszą sięgać mieszkańcy większych miast.
Średni koszt wymiany opon w rozmiarze 16 cali wynosi od 26 do nawet 40 złotych za sztukę. Im większa felga, tym wyższy koszt wymiany opony. Dla przykładu przy 18-calowych oponach koszt ich wymiany wynosi średnio już 186 złotych, a więc ponad 40 złotych za sztukę. Największe koszty poniosą właściciele felg aluminiowych w rozmiarze 21 cali i większych.
Ile kosztuje wymiana kół w 2023 roku?
Wymiana kompletu kół na felgach stalowych kosztuje mniej średnio o 30-50 złotych. Tutaj również kwoty uzależnione są od województw, w których działają warsztaty wulkanizacyjne. Najdrożej jest w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Tu w niektórych warsztatach wymiana kół o średnicy 16 cali przekracza nawet 100 złotych. Dla porównania w warsztatach w Białymstoku, Opolu, Lublinie i Bydgoszczy wymiana kół o tym samym wymiarze kosztuje średnio od 70 do 90 złotych.
Zobacz także: