Wycieraczki pozostawiają smugi? Zanim je wymienisz, sprawdź te rzeczy
Sprawne wycieraczki to jeden z kluczowych elementów wyposażenia samochodu podczas zimowej aury. Czasami wycieraczki odmawiają posłuszeństwa i pozostawiają smugi na przedniej szybie, ograniczając widoczność. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę zanim postanowimy je wymienić.
Przygotowanie samochodu do jazdy w czasie zimy nie ogranicza się tylko do odśnieżania nadwozia i usuwania szronu z szyb. Warto regularnie zwracać uwagę na stan wycieraczek. To krytyczny element wyposażenia, który jest gwarantem dobrej widoczności i bezpieczeństwa podczas opadów deszczu lub mokrego śniegu.
Jeśli wycieraczki od niedawna zaczęły zostawiać smugi, warto przyjrzeć się kilku kwestiom, zanim postanowimy je wymienić.
Wielu kierowców nie zwraca uwagi na stan piór wycieraczek. To podstawowy błąd, ponieważ dopiero w trudnych warunkach mogą odkryć, że wycieraczki nie działają jak nalezy. Może się okazać, że smugi powstają dlatego, że gumowa powierzchnia wycieraczki nie jest równomiernie dociskana do szyby.
Najczęściej winne są resztki lodu, śniegu lub zabrudzeń, które pozostały na piórach. Wtedy wystarczy po prostu zatrzymać samochód na przydrożnym parkingu lub stacji benzynowej, unieść ramiona wycieraczek, a następnie wyczyścić pióra. Czasami mogą przymarznąć do nich sople lodu. Warto usuwać je delikatnie, żeby nie uszkodzić piór. W takiej sytuacji można się wspomóc szmatką lub chusteczką.
Jeśli pióra wycieraczek są czyste, przyczyna może leżeć gdzie indziej. Winowajcą może być źle ustawione metalowe ramię. Na szczęście z tym problemem można poradzić sobie we własnym zakresie, bez konieczności odwiedzania warsztatu.
Na początek wystarczy zdjąć wycieraczkę z ramienia, a następnie wsadzić w haczykowaty zaczep klucz płaski. Następnie ramię należy wygiąć w jedną ze stron, aby ustawić je w odpowiedniej pozycji. Najlepiej tak, żeby zaczep wycieraczki idealnie przylegał do szyby i tworzył z nią kąt prosty.
Powodem odkształcenia ramienia wycieraczki może być uszkodzenie mechanicznie, nieumiejętna naprawa, a nawet działalność złośliwego przechodnia lub sąsiada.
Jeśli powyższe metody nie poskutkują, najwyraźniej przyszedł czas na wymianę wycieraczek. Najbardziej oczywistym powodem pozostawiania smug są zużyte pióra. Nie warto zwlekać z wymianą, ponieważ mogą doprowadzić do rysowania szyb drobinami piasku lub brudu.
Czasami powodem pozostawiania smug na szybach jest płyn do spryskiwaczy słabej jakości, który nie radzi sobie z usuwaniem zabrudzeń. Należy bezwzględnie wymienić taki płyn na produkt o lepszej jakości. Często okazuje się, że szyba czołowa jest mocno zatłuszczona. Warto spróbować ją umyć i odtłuścić np. benzyną ekstrakcyjną lub płynem do mycia naczyń.
Przy regularnych wizytach na myjniach automatycznych może się okazać, że na przedniej szybie pozostał płynny wosk, który "natłuszcza" szybę. Jedynym sposobem na skuteczne pozbycie się problemu jest umycie szyb preparatem, który usunie taką powłokę.
W starszych samochodach może się okazać, że sprężyny dociskowe znajdujące się w ramionach wycieraczek zużyły się. W związku z powyższym nie zapewniają już odpowiedniej siły docisku pióra do szyby. W takiej sytuacji pozostaje już tylko wymiana elementu.
***