Wiesz co to kontrolka EPC? Jak się pojawi, lepiej jej nie lekceważ

Jeśli zapaliła ci się w samochodzie kontrolka EPC to masz poważny problem. Występuje ona tylko w niektórych modelach samochodów popularnych w Polsce marek, ale to poważne ostrzeżenie, którego nie powinieneś lekceważyć. Sprawdzamy co oznacza i jakie problemy może spowodować w samochodzie.

Kontrolka EPC może pojawić się w wielu popularnych na polskich drogach samochodach. Głównie spotkamy ją w autach produkcji grupy VAG, czyli w samochodach marek Volkswagen, Audi, Skoda i Seat. Niestety zwykle oznacza poważny problem.

Co oznacza skrót EPC?

Część kierowców myli kontrolkę EPC z kontrolką ABS lub ESP, traktując ją jako usterkę jednego z elektronicznych systemów. To błąd, bo choć EPC w rzeczywistości oznacza jakąś awarię elektryczną lub elektroniczną, zarówno ABS jak i ESP mają swoje osobne komunikaty w postaci osobnych kontrolek. EPC to skrót od Electronic Power Control, a żółta kontrolka jest ostrzeżeniem dla kierowcy. Choć nie oznacza ona, że auto należy natychmiast zatrzymać, sugeruje że wymaga ono przeglądu i podłączenia do komputera diagnostycznego w celu zbadania usterki. 

Reklama

Jaka usterka wywołuje błąd EPC?

Kontrolka EPC może oznaczać zarówno niewielką, drobną usterkę, którą możemy naprawić we własnym zakresie, taką jak uszkodzony czujnik świateł stopu, czy czujnik temperatury cieczy chłodzącej, a nawet przepalona żarówka, ale może też dotyczyć  poważniejszych awarii wymagających interwencji warsztatu.

Uszkodzeniu może ulec jeden z czujników w silniku, na przykład położenia wałka rozrządu lub wału korbowego, a nawet sterownika silnika i układu wtryskowego - to awarie, których naprawa raczej nie obędzie się bez wizyty w warsztacie.

Błąd EPC - co zrobić, gdy się pojawi?

Choć samochód raczej nie zatrzyma się, jeśli pojawi się kontrolka EPC, nie powinniśmy całkowicie lekceważyć problemu, bowiem może on doprowadzić do poważniejszej awarii lub niebezpiecznej sytuacji na drodze, kiedy okaże się na przykład, że nie działa czujnik świateł stopu. Kierowcy jadący za nami nie będą widzieć, że hamujemy i mogą wjechać w tył naszego samochodu. W przypadku awarii czujnika wałka rozrządu czy wału korbowego może dojść do problemów z gasnącym silnikiem, a niesprawny czujnik temperatury może doprowadzić do przegrzania silnika, więc problemów może być bardzo dużo i mogą one okazać się bardzo poważne. 

Na początek warto przeprowadzić inspekcję świateł samochodu i spróbować wyeliminować usterkę samodzielnie, ale w przypadku gdy nie wiemy co się zepsuło i na pewno nie są to światła warto wybrać się do warsztatu i za około 100-150 zł podłączyć komputer diagnostyczny. W ten sposób będziemy mieli pewność co do usterki i z łatwością usuniemy ją nie narażając samochodu na ryzyko poważniejszej awarii.


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kontrolka | awaria samochodu | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy