Diesel z Euro 5? Do tych stref czystego powietrza i tak nie wjedziesz
Umweltzone w Niemczech działają w prawie 40 miastach. Dotychczasowa zielona plakietka, która jeszcze kilka lat temu stanowiła przepustkę do wszystkich stref czystego powietrza, obecnie nie gwarantuje już swobodnego poruszania się po centrach niektórych miast. Najnowsze przepisy zakazują w pewnych miejscach wjazdu nawet stosunkowo młodych aut, głównie diesli z normą emisji spalin od Euro 5 w dół.

Spis treści:
Według najnowszych danych, w Niemczech funkcjonuje obecnie 37 stref środowiskowych (Umweltzonen), jednak w wielu z nich sama plakietka nie wystarczy - kluczowa staje się faktyczna norma emisji spalin pojazdu. Sytuacja jest szczególnie dotkliwa dla posiadaczy diesli, których miliony zostały już wykluczone z ruchu w niektórych obszarach miejskich.
Umweltzone w Niemczech
Każde miasto niemieckie wprowadza własne regulacje, tworząc prawdziwy labirynt przepisów dla kierowców. Najbardziej rygorystyczne zasady obowiązują obecnie w Monachium, gdzie od lutego 2023 r. cała strefa środowiskowa łącznie ze średnią obwodnicą (Mittlerer Ring) została zamknięta dla pojazdów z silnikiem Diesla spełniających normę Euro 4 lub niższą. Kara za złamanie zakazu wynosi 128,50 euro wraz z opłatami administracyjnymi.
Stuttgart poszedł jeszcze dalej. Już od 2019 r. obowiązuje tam zakaz wjazdu dla diesli Euro 4 na całym obszarze miasta. W 2020 r. przepisy zaostrzono, eliminując również pojazdy Euro 5 z tzw. małej strefy środowiskowej obejmującej centrum (Talkessel) oraz dzielnice Bad Cannstatt, Zuffenhausen i Feuerbach.
Podobnie surowe ograniczenia wprowadzono w Darmstadt, gdzie od czerwca 2019 r. na wybranych ulicach (Hügelstraße i Heinrichstraße) nie mogą poruszać się diesle od Euro 1 do Euro 5 oraz samochody benzynowe klas Euro 1 i 2.
Zielona plakietka Umweltzone
Warto przypomnieć, że zielona plakietka w Niemczech została wprowadzona 1 marca 2007 r., a od 1 stycznia 2008 r. stała się obowiązkowa dla wszystkich samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów wjeżdżających do niemieckich stref czystego transportu. Pojazdy benzynowe otrzymywały zieloną plakietkę, jeśli spełniały co najmniej normę Euro 1 i wyposażono je w katalizator. W przypadku diesli wymagano minimum Euro 4, choć pojazdy z normą Euro 3 mogły zostać doposażone w filtr cząstek stałych, by również uzyskać zieloną naklejkę.
Co istotne, rygorystyczna norma Euro 6 stała się obowiązkowa dopiero w 2015 r. Oznacza to, że właściciele 10-letnich diesli, nawet z zieloną plakietką, muszą liczyć się z poważnymi ograniczeniami w korzystaniu ze swoich samochodów w niemieckich aglomeracjach.
Weryfikacja odbywa się głównie poprzez wyrywkowe kontrole dokumentów przez funkcjonariuszy policji, jak ma to miejsce np. w Hamburgu. Automatyczny system rozpoznawania pojazdów niespełniających wymogów nie został jeszcze wdrożony.
W większości miast przewidziano wyjątki dla mieszkańców, osób z niepełnosprawnościami, służb ratunkowych, firm komunalnych oraz wybranych przedsiębiorstw rzemieślniczych. Pojazdy Euro 6d TEMP i nowsze zazwyczaj nie podlegają zakazom, ponieważ ich emisje w realnych warunkach jazdy uznawane są za wystarczająco niskie.
Diesel z Euro 5 - czy może wjechać do Umweltzone?
Dla właścicieli starszych diesli jednym z rozwiązań pozostaje modernizacja techniczna. Szczególnie dla modeli Euro 5 istnieją już systemy doposażenia, które w określonych warunkach mogą obniżyć emisję tlenków azotu do dopuszczalnego poziomu. Muszą one spełniać rygorystyczne wymagania - m.in. zachowywać funkcjonalność w niskich temperaturach i stabilność działania przez kilka lat lub przebieg 100 tys. kilometrów.
W niektórych miastach, jak Mainz i Frankfurt, zakazy wjazdu są planowane, ale ich wdrożenie pozostaje wstrzymane, dopóki jakość powietrza utrzymuje się poniżej krytycznych progów.