XPeng P7 to chiński sedan konkurent Tesli. Nowa generacja na horyzoncie
XPeng to kolejny chiński producent samochodów, który coraz śmielej rozwija się na rynku europejskim. Marka, która niedawno ogłaszała debiut w Polsce, teraz zapowiedziała nową generację swojego flagowego modelu – P7.

W skrócie
- XPeng P7 to sedan, który pierwotnie zadebiutował w 2019 roku. Wraz z nim marka debiutowała jakiś czas temu w Polsce.
- Teraz, po sześciu latach, od premiery pierwszego wcielenia, chińska marka opublikowała zdjęcia nowej generacji.
- Niewykluczone, że nowy XPeng P7 nie będzie klasycznym elektrykiem.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Co to za auto XPeng P7?
XPeng P7 to sedan, który zadebiutował w 2019 roku. Samochód pojawił się na rodzimym, chińskim rynku rok później i wkrótce po tym trafił również do innych krajów świata, w tym do Europy - Norwegii czy Holandii, a w końcu także do Polski. To właśnie z P7 (obok SUV-ów G6 i G9) chińska marka debiutowała w naszym kraju.
Główny projektant pierwszego wcielenia modelu, Rafik Ferrag (wcześniej pracował on dla Citroena i Hondy), podkreśla, że samochód był "kamieniem milowym" dla chińskiej marki.
Nie da się ukryć, że pierwsze P7 zostało bardzo ciepło przyjęte w Państwie Środka. Model zdobył tytuł Samochodu Roku 2021 w konkursie Xuanyuan Awards, czy najbardziej prestiżowym wyróżnieniu motoryzacyjnym w Chinach. Za P7 przemawiał nie tylko wygląd, ale również bezpieczeństwo - model uzyskał pięć gwiazdek w testach C-NCAP i Euro NCAP.
Jak wygląda nowy XPeng P7?
Trzeba przyznać, że sześć lat obecności na rynku to już sporo, szczególnie dla samochodów elektrycznych. W związku z tym marka szykuje następcę - właśnie opublikowano pierwsze zdjęcia nowego wcielenia P7.

W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja stała się mniej obła. Szczególnie przód jest teraz bardziej agresywnie wystylizowany. Auto, podobnie jak wcześniej, będzie wyposażone w listwę świetlną biegnącą przez jego szerokość, ale dodatkowo będziemy mieli również na jej końcach elementy ułożone prostopadle do niej. Podobnie jak z przodu, i tak jak w poprzednim wcieleniu, z tyłu znajdziemy listwę świetlną biegnącą przez szerokość pokrywy bagażnika oraz znajdujące się na jej końcach elementy świetlne.

Nowe P7, tak jak pierwsza generacja, zostało zaprojektowane przez Rafika Ferraga. Zaznaczył on, że projektując drugą generację chciano stworzyć sportowego elektrycznego sedana, który "zachwyci pod każdym kątem".
Chiński producent podkreśla również, że jest to odpowiedź na "erę sztucznej inteligencji". Samochód ma wykorzystywać system XPeng Turing Smart Driving - układ autonomicznej jazdy wykorzystujący Turing AI Chip. Producent podkreśla, że jest to kluczowy krok dla rozwoju autonomii poziomu 4.
Jaki napęd w nowym XPeng P7?
XPeng nie informuje jeszcze na temat danych technicznych, ale można podejrzewać, że nowa generacja P7 będzie wykorzystywać zaprezentowany jakiś czas temu układ napędowy Kunpeng Electric System.
Dzięki niemu samochody chińskiego producenta będą dostępne nie tylko w wariantach elektrycznych, tak jak dotychczas. Samochody będą mogły przejechać na prądzie do 430 km, a w razie potrzeby do akcji wkroczy silnik spalinowy pełniący funkcję przedłużacza zasięgu. Łącznie auta wyposażone w ten układ będą mogły przejechać do 1,4 tys. km.
Historia marki XPeng
Marka XPeng nie ma sięgającego dekady doświadczenia na rynku motoryzacyjnym. Została założona w 2014 roku przez Xia Henga i He Tao, czyli członków rady nadzorczej grupy GAC.
W 2018 roku marka wprowadziła na rodzimy rynek swoje pierwsze auto - kompaktowego SUV-a o nazwie G3. XPeng (przez wielu uważany za konkurencję dla Tesli) od początku swojego istnienia dużą wagę przykłada do rozwoju technologii autonomicznej jazdy. Co warto dodać, udziałowcem tej firmy jest Grupa Volkswagen. W 2023 r. niemiecki koncern nabył 4,99 proc. udziałów w firmie.