W upał włącz jednocześnie klimatyzację i obieg wewnętrzny. Zobacz, co się stanie
Obieg wewnętrzny to tryb recyrkulacji powietrza w samochodzie. Przycisk do jego aktywacji znajduje się w każdym aucie. Czy warto z niego korzystać, gdy włączamy klimatyzację? Podpowiadamy, w jakich sytuacjach warto z niego korzystać.
Żeby włączyć obieg wewnętrzny, wystarczy zlokalizować przycisk, na którym znajduje się piktogram samochodu ze strzałką umieszczoną w jego wnętrzu. Zazwyczaj znajduje się na panelu klimatyzacji lub przy pokrętłach umożliwiających regulację temperatury w kabinie. Po wciśnięciu przycisku następuje zamknięcie wlotów dostarczających powietrze z zewnątrz. W niektórych autach (np. części aut francuskich) symbol ten przedstawia strzałki w kształcie okręgu (bez samochodu).
Najczęstszym powodem korzystania z obiegu zamkniętego jest potrzeba zablokowania dopływu powietrza z zewnątrz. Na przykład, gdy przed nami jedzie samochód, który emituje intensywny dym z rury wydechowej. Ten tryb przydaje się również, gdy przejeżdżamy przez miejsce, gdzie są wyczuwalne nieprzyjemne zapachy.
Warto odpowiednio szybko włączyć obieg zamknięty, ponieważ w sytuacji, gdy nieprzyjemny zapach dostanie się już do układu wentylacji, trudno będzie się go pozbyć z kabiny. Niektórzy producenci samochodów oferują rozwiązania, które automatycznie zamykają obieg w sytuacji, gdy jakość powietrza spadnie poniżej ustalonej normy.
Czasami może się zdarzyć, że korzystając zbyt intensywnie z obiegu zamkniętego szyby zaczną parować. To normalne zjawisko, a ponadto brak dopływu tlenu z zewnątrz może pogorszyć jakość powietrza w kabinie i wywołać zmęczenie u kierowcy i pasażerów.
Żeby pozbyć się pary z szyb wystarczy włączyć wyższe obroty wentylatora klimatyzacji. Jeśli sytuacja się nie poprawi to znak, że filtr kabinowy nadaje się do wymiany.
Warto pamiętać latem, że włączenie obiegu zamkniętego pozwoli przyspieszyć schładzanie wnętrza. Wystarczy wtedy włączyć klimatyzację na najbliższe obroty, a tryb recyrkulacji powietrza szybko obniży temperaturę. Analogicznie, zimą możemy wykorzystać ten tryb, żeby przyspieszyć ogrzewanie w kabinie.