Używany Volkswagen Passat B8 (2014-2023): typowe usterki, najlepsze silniki, wady i zalety

Przedostatnia generacja Volkswagena Passata, który jest symbolem klasy średniej, powoli zjeżdża ze sceny. Generacja B8 okazuje się bardzo popularnym autem używanym, a polski rynek pełen jest ofert. Na co zwrócić uwagę kupując Volkswagena Passata B8? Oto najlepsze wersje silnikowe i potencjalne usterki.

Mocną stroną VW Passata B8 jest komfortowe zawieszenie i neutralne właściwości jezdne
Mocną stroną VW Passata B8 jest komfortowe zawieszenie i neutralne właściwości jezdnemateriały prasowe

Kiedy w 2014 roku zaprezentowano Volkswagena Passata B8, można było mówić o rewolucji, oczywiście na miarę tego modelu. Auto zyskało elegancki wygląd, a przede wszystkim, dzięki płycie podłogowej MQB oraz materiałom takim jak aluminium, mimo większych rozmiarów i przestronniejszej kabiny okazało się wyraźnie, nawet o 100 kg, lżejsze niż poprzednik.

To sprawiło z kolei, że lepsze były osiągi, niższe zużycie paliwa i wyższy komfort jazdy. Bardzo mocno poprawiło się wykończenie kabiny, wzbogacono też wyposażenie pozostając jednak przy praktycznej, ergonomicznej obsłudze poszczególnych funkcji.

Volkswagen Passat był dostępny z napędem benzynowym, wysokoprężnym, a także hybrydowym plug-in, do wyboru było nadwozie 4-drzwiowe (produkcję sedana zakończono wcześniej, w grudniu 2021 roku), 5-drzwiowe kombi, także w uterenowionej wersji Alltrack. W 2019 roku przeprowadzono face lifting modelu, który polegał na odświeżeniu nadwozia (nowe zderzaki czy wypełnienie lamp) oraz wnętrza (deska rozdzielcza, kierownica).

Ergonomia wnętrza jest na wysokim poziomie dzięki fizycznym przyciskom i pokrętłom, po face liftingu część przycisków wokół ekranu zastąpiono polami na wyświetlaczumateriały prasowe

Pod względem komfortu czy przestrzeni w kabinie Passat B8 nie daje powodów do narzekań, jedynie Skoda Superb przebija go w tych dziedzinach. Także wyposażenie auta może być bogate, zarówno z zakresu komfortu (adaptacyjne amortyzatory, wentylowane fotele) czy bezpieczeństwa (inteligentny, adaptacyjny tempomat, system Park Assist ułatwiający manewry z przyczepą, po face liftingu również matrycowe reflektory Matrix LED), a także multimediów (kamery 360 stopni, cyfrowe zegary).

Używany Volkswagen Passat B8 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

Dł./szer./wys. - 4767/1832/1456 mm (4777/1832/1477 mm - kombi)

Rozstaw osi - 2791 mm

Pojemność bagażnika - 586/1152 l (650/1780 l - kombi)

Bagażnik Passata jest i pojemny i ustawnymateriały prasowe

Używany Volkswagen Passat B8 - silniki benzynowe

Do wyboru były wyłącznie jednostki turbodoładowane TSI o pojemności od 1.4 do 2.0. Początkowo, do 2018 roku, podstawowym wariantem był ten o mocy 125 KM, później pałeczkę przejął silnik 1.5 TSI z filtrem cząstek stałych o mocy 150 KM. W obu przypadkach mówimy o jednostce z serii EA211, czyli tej, która nie ma już problemów z pękającymi tłokami czy rozrządem. W tych modelach pasek wytrzymuje 200 tys. km przebiegu.

Także większe jednostki (1.8/2.0 TSI) zostały usprawnione i dzięki nowo zaprojektowanym pierścieniom tłokowym nie ma w nich problemów z nadmiarowym zużyciem oleju. Mniejszy silnik osiąga 180 KM i był w produkcji do 2018 roku, z kolei jednostki 2.0 mają moc 220/280 KM do 2018 roku lub 190/272/280 KM od 2019.

Większe silniki mają rozrząd z łańcuchowym napędem, którego żywotność mocno zależy od stylu jazdy. Problematyczna może okazać się dwusprzęgłowa przekładnia i na jej działanie radzimy zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej - jeśli szarpie lub przeciąga zmianę biegu lub generalnie brakuje jej płynności oznacza to, że może być potrzebna regeneracja, która kosztuje kilka tysięcy złotych. Problem najczęściej dotyczy aut o przebiegu 200-250 tys. km. Zawodna w DSG okazuje się mechatronika. Trzeba też pamiętać o wymianie oleju w skrzyni, co 60-70 tys. km.

Face lifting w 2019 był kosmetyczny, zmieniono m.in. wypełnienie lampmateriały prasowe

Używany Volkswagen Passat B8 - silniki wysokoprężne

Z uwagi na bardziej skomplikowany osprzęt jednostki TDI mogą generować więcej problemów niż wersje benzynowe. Jak zwykle w przypadku nowoczesnych diesli winne są takie elementy jak układ recyrkulacji spalin czy filtr DPF. Czasem zawodzi pompa wtryskowa. W ofercie były jednostki 1.6 TDI (120 KM) oraz 2.0 TDI (150/190/240 KM, po face liftingu pojawił się wariant 122- oraz 200-konny).

Także w dieslach może zawodzić DSG, szczególnie, że skrzynia musiała przenosić wyższy moment obrotowy na koła, więc jeśli ktoś agresywnie jeździł (a szczególnie ruszał) ryzyko awarii jest większe. W większości odmian seryjny był układ SCR wymagający uzupełniania płynu Adblue (wyjątkiem 2.0 TDI/150 KM do 2017 r., w 1.6 TDI był za dopłatą).

Używany VW Passat - na co zwrócić uwagę

Na szczęście Volkswagen Passat nie należy do aut awaryjnych, czego dowodem raporty m.in. Dekry, które wskazują, że w tej kwestii generacja B8 wypada znacznie lepiej niż Passat B7.

Auto mogą trapić drobne problemy z elektroniką pokładową lub te związane z działaniem systemów bezpieczeństwa, które najczęściej można wyleczyć albo ponownym uruchomieniem samochodu albo aktualizacją oprogramowania. Czasem zaskrzypi coś we wnętrzu, bywa, że hałasuje zawieszenie, w takim wypadku należy przyjrzeć mu się bliżej, być może poprzedni właściciel mocno obciążał auto. Generalnie jednak konstrukcja zawieszenia jest odporna na zużycie i wytrzymuje ponad 300 tys. km przebiegu.

Używany Volkswagen Passat B8 - typowe usterki

  • Zawieszające się multimedia
  • niedziałające (czasowo) systemy bezpieczeństwa
  • szarpiąca skrzynia biegów DSG
Przestrzeń z tyłu pozwala tam usiąść komfortowo trzem pasażerom, choć miejsce środkowe nie jest tak wygodne jak pozostałemateriały prasowe

Używany Volkswagen Passat B8 - ceny na rynku

Popularność modelu zarówno wśród firm (głównie) i klientów prywatnych oznacza, że wśród ofert można przebierać, dominują diesle. Niestety dość często modele poflotowe mają wysokie przebiegi. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji z przebiegiem do 200 tys. km kosztują od około 50 tys. zł, ale za dobrze wyposażone z napędem 4x4 zapłacimy 70 i więcej.

Modele po face liftingu (od 2019 roku) startują od około 80 tysięcy złotych, ale im młodszy pojazd, tym cena rośnie, często do nawet 150 tys. zł. Także odmiany benzynowe z niskimi przebiegami, które nie są starsze niż 3-4 lata potrafią kosztować co najmniej 100 tysięcy. Te sprzed face liftingu wyceniane są na 50-70 tys. zł, w zależności od mocy silnika.

Używany Volkswagen Passat B8 - plusy

  • komfortowo zestrojone zawieszenie
  • przestronna kabina, duży bagażnik
  • bogate wyposażenie
  • szeroki wybór jednostek napędowych

Używany Volkswagen Passat B8 - minusy

  • drogie części zamienne
  • słabe wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach
  • niezbyt płynna praca skrzyni DSG

Wybór Interii

Volkswagen Passat 2.0 TDI 150/190 KM lub 1.8 TSI 180 KM

Wersja Alltrack ma o niecałe 3 cm zwiększony prześwit, który wynosi 17,4 cmmateriały prasowe
Wersja
1.8 TSI
2.0 TDI
2.0 TDI
Silnik
Benz., R4, turbodoładowany
R4, turbodiesel
R4, turbodiesel
Pojemność skokowa
1798 cm3
1968 cm3
1968 cm3
Moc maksymalna przy obrotach
180 KM przy 5100-6200 obr/mi
150 KM przy 3500-4000 obr/min
190 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach
320 Nm (przy 6-biegowej skrzyni) 1250-5000/min
340 Nm przy 1750-3000/min
400 Nm przy 1900-3300/min
Masa własna/ładowność
1480-1505/625-660 kg
1475-1598/614-697 kg
1560-1635/620-650 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h.
7,9-8,1 s
8,7-8,9 s
7,5-7,7 s
Prędkość maksymalna
230-232 km/h
215-220 km/h
231-236 km/h

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas