Używana Toyota RAV4 IV – ceny, polecane wersje, typowe usterki

Od rekreacyjnej terenówki po rodzinnego SUV-a średniej wielkości – taką drogę przez cztery generacje (obecnie na rynku znajduje się piąta) przeszła Toyota RAV4. Model z IV pokolenia produkowano od 2013 do 2018 roku i jest on jednym z najbardziej polecanych. Pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednią wersję.

W 2012 roku Toyota RAV4 zadebiutowała na targach w Los Angeles, rok później trafiła na europejskie drogi. W przeciwieństwie do poprzednika miała unoszoną pokrywę bagażnika, koło zapasowe trafiło z drzwi do bagażnika ("zapasówki" nie ma w wersji hybrydowej). Samochód miał wyrazistą stylizację pełną ostrych cięć i na tle dość nudnawej konkurencji z Europy wyróżniał się na drodze.

Używana Toyota RAV4 IV - kabina i wyposażenie

Kierowcy chwalą RAV4 za obszerne wnętrze zarówno z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik (547 l, 501 l w wersji hybrydowej), wygodne fotele i praktyczne rozwiązania w stylu regulowanego kąta pochylenia oparć kanapy. Są jednak i wady. Do face liftingu w 2016 multimedia (autorski system Toyoty) potrafiły działać wolno lub kompletnie się zawieszać, ich obsługa jest nieintuicyjna i wymaga odrywania wzroku od drogi, do tego niektóre przełączniki w kabinie nie są podświetlone, a elektryczne otwieranie/zamykanie pokrywy bagażnika działa zbyt wolno. W kwestii komfortu brakuje też szerszej regulacji kolumny kierowniczej.

Reklama

Używana Toyota RAV4 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

Dł./szer./wys: 4605/1845/1675 mm (od face liftingu w 2016 r.)

Rozstaw osi - 2660 mm

Pojemność bagażnika - 547/1746 l (501-1633 l - wersja hybrydowa)

Używana Toyota RAV4 IV - którą wersję napędową wybrać?

Zanim przejdziemy do polecanych odmian najpierw słowo o tych, które lepiej omijać. RAV4 z dieslami to ryzykowny wybór - zarówno jeśli chodzi o wersje sprzed face liftingu z jednostkami Toyoty 2.0 D4-D (124 KM) i 2.2 D4-D (150 KM) jak i odmianę po liftingu z niesławnym silnikiem 2.0 BMW z serii N47 (143 KM). Te pierwsze mają nietrwałe głowice, w tym drugim usterkowy okazuje się łańcuchowy napęd rozrządu. Jego wymiana kosztuje nawet ponad 3000 zł, bo znajduje się on od strony skrzyni biegów. Jakby tego było mało, RAV4 z silnikiem z BMW była dostępna tylko z mechaniczną skrzynią biegów i przednim napędem. Warto o tym wszystkim pamiętać, bo mniej więcej co czwarta Toyota RAV4 IV generacji na rynku to wersja z dieslem.

Żadnych obaw związanych z usterkowością nie należy mieć decydując się na wolnossącą jednostkę benzynową 2.0 o mocy 152 KM. Nie jest ona szczególnie dynamiczna (zwłaszcza z przekładnią bezstopniową, która o sekundę wydłuża czas przyspieszenia do setki), ale dość oszczędna, a przede wszystkim bezobsługowa. W tej wersji napędowej RAV4 zawsze ma napęd 4x4. 

Od face liftingu w 2016 roku dostępna była odmiana hybrydowa, która korzystała z benzynowego silnika 2.5 (był on dostępny w wersji amerykańskiej) i jednostki elektrycznej (143 KM), opcjonalnie dodatkowy silnik elektryczny napędzał tylne koła i w ten sposób można było mieć wersję hybrydową RAV4 z napędem 4x4. Niezależnie od liczby napędzanych kół moc systemowa wynosiła 197 KM. Napęd hybrydowy chwalono za niskie zużycie paliwa, dobrą dynamikę i, przede wszystkim, niską awaryjność.

Używana Toyota RAV4 IV - typowe usterki

uszkodzenia przekładni kierowniczej, symptomem są trzaski - koszt naprawy około 1000 zł

  • luzy na tulejach łączników stabilizatorów
  • awarie alarmu i bezkluczykowego dostępu do auta
  • niedziałający napęd unoszenia pokrywy bagażnika
  • zapychające się filtry DPF
  • cienki, nieodporny na zarysowania lakier
  • pękająca skórzana tapicerka


Używana Toyota RAV4 - sytuacja rynkowa i ceny

Jak już wspomniałem, co czwarta Toyota RAV4 czwartej generacji na rynku aut używanych ma pod maską diesla, około 40% aut to te z napędem hybrydowym, reszta to odmiany czysto benzynowe. Właściciele najtańszych egzemplarzy zgodnie wyceniają je na około 55-60 tys. zł, ale w zdecydowanej większości są to diesle. 

Za modele benzynowe 2.0 z pierwszych lat produkcji trzeba wyjąć z kieszeni przynajmniej 70 tys. zł, a najczęściej około 80 tys. zł. Z tego poziomu startują też wersje hybrydowe, choć najczęściej za RAV4 Hybrid przyjdzie zapłacić 90-100 tys. zł, w zależności od stanu i rocznika. Auta z ostatnich lat produkcji kosztują w przedziale 120-130 tys. zł. Dobra informacja to ta, że około 2/3 aut pochodzi z polskich salonów, więc łatwiej w nich o godną zaufania dokumentację serwisową.

Toyota RAV4 IV - plusy

  • trwały napęd hybrydowy i benzynowy
  • przestronne wnętrze
  • bogate wyposażenie
  • wygodne fotele

Toyota RAV4 IV - minusy

  • niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
  • awaryjne silniki Diesla
  • zawieszenie słabo radzi sobie z dużym obciążeniem
  • nieintuicyjna obsługa multimediów
  • słaba widoczność do tyłu

Wybór Interii

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 IV – dane techniczne (polecane wersje)

Wersja2.02.5 Hybrid 4x4
SilnikR4, benzynowyHybrydowy – silnik benzynowy R4 plus 2x elektr.
Pojemność skokowa1987 cm2494 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
152 KM przy 6200 obr/min155 KM przy 5700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
95 Nm 4000 obr/mi10 Nm 4200-4400 obr/mi
Silniki elektryczne-143 i 68 KM
Łączna moc układu-197 KM
Masa własna/ładowność1520/465 kg1860/410 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h9-10,7 s8,3 s
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Toyota | Toyota RAV4 | samochody używane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy