Używana Toyota RAV4 IV – ceny, polecane wersje, typowe usterki
Od rekreacyjnej terenówki po rodzinnego SUV-a średniej wielkości – taką drogę przez cztery generacje (obecnie na rynku znajduje się piąta) przeszła Toyota RAV4. Model z IV pokolenia produkowano od 2013 do 2018 roku i jest on jednym z najbardziej polecanych. Pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednią wersję.
W 2012 roku Toyota RAV4 zadebiutowała na targach w Los Angeles, rok później trafiła na europejskie drogi. W przeciwieństwie do poprzednika miała unoszoną pokrywę bagażnika, koło zapasowe trafiło z drzwi do bagażnika ("zapasówki" nie ma w wersji hybrydowej). Samochód miał wyrazistą stylizację pełną ostrych cięć i na tle dość nudnawej konkurencji z Europy wyróżniał się na drodze.
Kierowcy chwalą RAV4 za obszerne wnętrze zarówno z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik (547 l, 501 l w wersji hybrydowej), wygodne fotele i praktyczne rozwiązania w stylu regulowanego kąta pochylenia oparć kanapy. Są jednak i wady. Do face liftingu w 2016 multimedia (autorski system Toyoty) potrafiły działać wolno lub kompletnie się zawieszać, ich obsługa jest nieintuicyjna i wymaga odrywania wzroku od drogi, do tego niektóre przełączniki w kabinie nie są podświetlone, a elektryczne otwieranie/zamykanie pokrywy bagażnika działa zbyt wolno. W kwestii komfortu brakuje też szerszej regulacji kolumny kierowniczej.
Dł./szer./wys: 4605/1845/1675 mm (od face liftingu w 2016 r.)
Rozstaw osi - 2660 mm
Pojemność bagażnika - 547/1746 l (501-1633 l - wersja hybrydowa)
Zanim przejdziemy do polecanych odmian najpierw słowo o tych, które lepiej omijać. RAV4 z dieslami to ryzykowny wybór - zarówno jeśli chodzi o wersje sprzed face liftingu z jednostkami Toyoty 2.0 D4-D (124 KM) i 2.2 D4-D (150 KM) jak i odmianę po liftingu z niesławnym silnikiem 2.0 BMW z serii N47 (143 KM). Te pierwsze mają nietrwałe głowice, w tym drugim usterkowy okazuje się łańcuchowy napęd rozrządu. Jego wymiana kosztuje nawet ponad 3000 zł, bo znajduje się on od strony skrzyni biegów. Jakby tego było mało, RAV4 z silnikiem z BMW była dostępna tylko z mechaniczną skrzynią biegów i przednim napędem. Warto o tym wszystkim pamiętać, bo mniej więcej co czwarta Toyota RAV4 IV generacji na rynku to wersja z dieslem.
Żadnych obaw związanych z usterkowością nie należy mieć decydując się na wolnossącą jednostkę benzynową 2.0 o mocy 152 KM. Nie jest ona szczególnie dynamiczna (zwłaszcza z przekładnią bezstopniową, która o sekundę wydłuża czas przyspieszenia do setki), ale dość oszczędna, a przede wszystkim bezobsługowa. W tej wersji napędowej RAV4 zawsze ma napęd 4x4.
Od face liftingu w 2016 roku dostępna była odmiana hybrydowa, która korzystała z benzynowego silnika 2.5 (był on dostępny w wersji amerykańskiej) i jednostki elektrycznej (143 KM), opcjonalnie dodatkowy silnik elektryczny napędzał tylne koła i w ten sposób można było mieć wersję hybrydową RAV4 z napędem 4x4. Niezależnie od liczby napędzanych kół moc systemowa wynosiła 197 KM. Napęd hybrydowy chwalono za niskie zużycie paliwa, dobrą dynamikę i, przede wszystkim, niską awaryjność.
uszkodzenia przekładni kierowniczej, symptomem są trzaski - koszt naprawy około 1000 zł
- luzy na tulejach łączników stabilizatorów
- awarie alarmu i bezkluczykowego dostępu do auta
- niedziałający napęd unoszenia pokrywy bagażnika
- zapychające się filtry DPF
- cienki, nieodporny na zarysowania lakier
- pękająca skórzana tapicerka
Jak już wspomniałem, co czwarta Toyota RAV4 czwartej generacji na rynku aut używanych ma pod maską diesla, około 40% aut to te z napędem hybrydowym, reszta to odmiany czysto benzynowe. Właściciele najtańszych egzemplarzy zgodnie wyceniają je na około 55-60 tys. zł, ale w zdecydowanej większości są to diesle.
Za modele benzynowe 2.0 z pierwszych lat produkcji trzeba wyjąć z kieszeni przynajmniej 70 tys. zł, a najczęściej około 80 tys. zł. Z tego poziomu startują też wersje hybrydowe, choć najczęściej za RAV4 Hybrid przyjdzie zapłacić 90-100 tys. zł, w zależności od stanu i rocznika. Auta z ostatnich lat produkcji kosztują w przedziale 120-130 tys. zł. Dobra informacja to ta, że około 2/3 aut pochodzi z polskich salonów, więc łatwiej w nich o godną zaufania dokumentację serwisową.
Toyota RAV4 IV - plusy
- trwały napęd hybrydowy i benzynowy
- przestronne wnętrze
- bogate wyposażenie
- wygodne fotele
Toyota RAV4 IV - minusy
- niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
- awaryjne silniki Diesla
- zawieszenie słabo radzi sobie z dużym obciążeniem
- nieintuicyjna obsługa multimediów
- słaba widoczność do tyłu
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4