Ulubiony przycisk kierowców - pozwala oszczędzić nawet 5000 zł

Chwila nieuwagi na drodze może skutkować srogą grzywną - do takiej rzeczywistości kierowcy powinni się już przyzwyczaić. Mimo to policjanci z drogówki nie narzekają na brak pracy. Dlatego rozsądni kierowcy stosują prosty i skuteczny sposób, by nie ryzykować dużych wydatków.

Wprowadzony 1 stycznia 2022 roku nowy taryfikator mandatów, był prawdziwą rewolucją w systemie karania kierowców. Druga rewolucja przyszła niedługo po pierwszej, bo 17 września 2022 roku. Wtedy to zaostrzono również taryfikator punktów karnych oraz wprowadzono zasadę recydywy. Kierowcy tym bardziej więc powinni się zainteresować tym, jak ograniczyć ryzyko wpadki.

Jak włączyć ogranicznik prędkości?

Z pomocą ostrożnym kierowcom może przyjść wyposażenie ich samochodu, a konkretnie ogranicznik prędkości. Zwykle jest on łączony z tempomatem i obsługuje się go tymi samymi przyciskami, choć zdarzają się modele, gdzie można było te funkcje dokupować osobno.

Reklama

Funkcję ograniczania prędkości można włączyć podczas jazdy lub tuż przed ruszeniem, po włączeniu silnika. W zależności od marki i modelu samochodu czasami trzeba przestawić tempomat w tryb ogranicznika prędkości. Zwykle można to zrobić za pomocą przycisku na kierownicy lub przełącznika np. przy kierunkowskazie. Następnie należy wcisnąć przycisk "SET" lub przyciski ze znakiem plus i minus, które pozwolą ustalić górny limit prędkości.

Informacja o wybraniu interesującej nas maksymalnej prędkości, powinniśmy znaleźć na zestawie wskaźników. Gdy ogranicznik prędkości jest aktywny, samochód odetnie dopływ paliwa do silnika, jeśli będziemy próbowali przyspieszyć ponad ustaloną wartość. Warto jednak pamiętać, że limiter może być automatycznie dezaktywowany w sytuacji awaryjnej. Wystarczy, że kierowca wciśnie pedał gazu w podłogę.

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości obowiązujące w Polsce powinny być doskonale znane każdemu kierującemu. Warto jednak przypomnieć, że na przykład na drogach ekspresowych obowiązują dwa limity prędkości, zaś podwyższenie limitu do 60 km/h w terenie zabudowanym w nocy, zostało już zniesione. Obecnie w Polsce możemy jechać:

  • w terenie zabudowanym - 50 km/h
  • na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h,
  • na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
  • na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h,
  • na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h,
  • na autostradach - 140 km/h.

Taryfikator mandatów za prędkość 2023

Kierowcy powinni szczególnie uważać na prędkość, ponieważ obecnie obowiązujący taryfikator jest bezwzględny. Nawet za najmniejsze przewinienie przewiduje grzywnę oraz punkty karne. Pamiętajmy też o zasadzie recydywy - ponowne przekroczenie prędkości w ciągu kolejnych dwóch lat, oznacza podwójny mandat. Dotyczy to poważniejszych przekroczeń.

Obecnie mandaty za prędkość w Polsce wyglądają następująco:

  • do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
  • od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
  • od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
  • od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
  • od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
  • ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
  • ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
  • ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
  • ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ogranicznik prędkości | taryfikator mandatów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy