Ukryta funkcja hamulca jest bardzo przydatna. Wystarczy mocniej wcisnąć

Bądźmy szczerzy - który kierowca czyta instrukcję obsługi swojego samochodu? W przypadku nowoczesnych samochodów to częsty błąd, ponieważ osoba nie mająca wcześniej doświadczenia z danym modelem, może nie wiedzieć o wszystkich dostępnych funkcjach. Takich jak ukryta funkcja hamulca.

Już wiele lat temu, producenci wprowadzili do wielu modeli bardzo przydatną, choć nigdzie nie widoczną, funkcję hamulca. Chodzi o Hill Holder, czyli asystenta ruszania na wzniesieniu. Działa on bardzo prosto.  Kiedy stoimy na wzniesieniu i puścimy nogę z hamulca, system jeszcze przez kilka sekund utrzyma ciśnienie w układzie hamulcowym. Dzięki temu auto nie stoczy się i spokojnie zdążymy wrzucić pierwszy bieg i ruszyć. W takich samochodach nie ma więc konieczności korzystania z hamulca ręcznego, aby sprawnie ruszyć na wzniesieniu.

Ukryta funkcja hamulca w nowych samochodach

Od kilku lat coraz większą popularność zdobywa natomiast inna, bardziej rozwinięta ukryta funkcja hamulca, jaką jest Auto Hold. Ma ona znacznie więcej zastosowań, ponieważ działa on bez względu na obecność nachylenia. Zapobiega więc toczeniu się pojazdu w każdej sytuacji, kiedy się zatrzymamy i automatycznie się dezaktywuje, gdy będziemy chcieli ruszyć. To rozwiązanie szczególnie cenią sobie właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Pozwala ona zdjąć nogę z hamulca i auto nie zacznie się toczyć. Nieocenione podczas stania w korku lub na długich światłach.

Reklama

Jeszcze parę lat temu, spotkać można było takie rozwiązanie tylko w droższych samochodach, obecnie maja ją nawet niektóre modele miejskie. 

Jak aktywować Auto Hold?

Aktywacja funkcji Auto Hold może się różnić w zależności od tego, jaki standard przyjął producent. Zwykle uruchamiamy ją przyciskiem koło przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego (w autach ze zwykłym "ręcznym" nie występuje) lub w ustawieniach pojazdu.

W pierwszym przypadku, aby Auto Hold zadziałał, musimy mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Podczas jazdy zwykle można włączyć go w dowolnym momencie, ale jeśli pełzamy po parkingu, zwykle wymagane jest zatrzymanie się i przytrzymanie hamulca.

Drugi przypadek polega na znalezieniu odpowiedniej opcji w menu ustawień samochodu - część samochodów uniemożliwia dostęp do menu ustawień pojazdu w trakcie jazdy. Trzeba wtedy się zatrzymać w bezpiecznym miejscu, a niektóre auta ze skrzynią automatyczną wymagają też przełączenia się na tryb parkingowy P. W każdym z powyższych przypadków, gdy się zatrzymamy, zobaczymy na wskaźnikach kontrolkę, która informuje, że Auto Hold jest aktywny i możemy spokojnie puścić pedał hamulca.

W części samochodów nigdzie nie znajdziemy jednak możliwości aktywacji ten funkcji, mimo że jest ona dostępna. Do dlatego, że niektórzy producenci woleli zastosować rozwiązanie, pozwalające za każdym razem zadecydować, czy chcemy użyć Auto Holda, czy nie. Jeśli więc zbliżamy się do skrzyżowania i natychmiast ruszamy, po prostu trzymamy nogę na hamulcu. Gdy stoimy na światłach, wystarczy docisnąć hamulec, żeby funkcja się aktywowała i można było zdjąć nogę z pedału.

Jak ruszać samochodem z systemem Auto Hold?

Ruszenie samochodem z funkcją Auto Hold jest bardzo łatwe. Jeśli mamy automatyczną skrzynię biegów, wystarczy dodać gazu, a samochód ruszy. Jeśli korzystamy z manualnej skrzyni biegów, ruszamy w sposób tradycyjny - wrzucamy bieg, puszczamy sprzęgło i dodajemy jednocześnie gazu.

W obu przypadkach, auto zwolni hamulec dopiero wtedy, gdy będzie gotowe ruszyć do przodu. Jest to szczególnie wygodne przy samochodach z manualną skrzynią biegów, ponieważ podczas ruszania pod górę nie musimy się martwić o samodzielne zaciąganie hamulca ręcznego i obawiać się, że auto zacznie się cofać. Auto Hold wyłączy się dopiero, jeśli "poczuje", że samochód ruszy do przodu, a nie zacznie się staczać.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy