Tego pokrętła używa się rzadko, ale jest niezbędne, szczególne jesienią

Dobrze ustawione i skuteczne światła są szczególnie istotne w okresie jesienno-zimowym. Gorsze warunki pogodowe, krótszy dzień i szybciej zapadający zmrok powoduje, że trudno przecenić znaczenie świateł. W takich warunkach szczególnie widać który samochód ma nieprawidłowo ustawione światła. A wystarczy wiedzieć jak ustawić to zapomniane przez wielu pokrętło.

Każdy kto jeździ nowym samochodem może nawet nie wiedzieć do czego służy to niewielkie pokrętło umieszczone w okolicach kierownicy. Jest tak ponieważ większość nowych i kilkuletnich samochodów jest wyposażona w światła ksenonowe lub w systemie LED które samodzielnie dostosowują wysokość świateł do obciążenia samochodu, zatem wyręczają kierowcę w tym zadaniu.

W starszych samochodach trzeba ustawić światła

Na polskich drogach wciąż jest jednak mnóstwo kilkunastoletnich samochodów, wyposażonych w tradycyjne światła halogenowe, w których źródłem światła jest żarówka H7 lub H4. W tego typu samochodach szczególnie ważne jest pamiętać jak prawidłowo ustawić światła.

Reklama

Tajemnicze pokrętło do ustawiania świateł

Do ustawiania świateł w samochodach z żarówkami halogenowymi służy prosty mechanizm, który reguluje się niewielkim pokrętłem, umieszczonym z reguły w okolicach włącznika świateł lub w pobliżu kolumny kierownicy. Obok pokrętła znajduje się symbol świateł mijania (taki jak na kontrolce w desce rozdzielczej), a na samym pokrętle skala wyrażona w cyfrach (np. 0-5) lub skala słupkowa. Skala działa jednak odwrotnie niż się wydaje - im wyższa cyfra jest ustawiona tym niżej (krócej) świecą światła. Niektóre światła mają tylko 4-stopniową skalę inne rozszerzoną 5-stopniową - wszystko zależy od producenta samochodu.

Po co obniżać światła w samochodzie?

To pytanie wydaje się bardziej niż zasadne, bo przecież obniżanie świateł powoduje skrócenie ich zasięgu, więc zasadniczo skuteczne oświetlenie drogi przed nami. Teoretycznie wydaje się to więc zupełnie nielogiczne.
Staje się jednak uzasadnione kiedy oprócz kierowcy i pasażera w samochodzie jedzie więcej osób, lub bagażnik jest mocno zapakowany. Właśnie wtedy zupełnie zmienia się balans samochodu - dociążony tył powoduje podniesienie się  przodu i jednoczesne podniesienie się strumienia światła.
Podniesienie świateł powoduje nie tylko oślepianie innych kierowców jadących z przeciwnego kierunku, ale też rozmycie granicy światłocienia naszych świateł, co sprawia, że światła nie są tak skuteczne jak powinny być. Wtedy właśnie używa się pokrętła do regulacji świateł, aby obniżyć ich strumień i skierować go z powrotem na drogę przed nami.

Dociążony tył auta wymaga regulacji świateł

Jeśli zastanawiasz się czy rzeczywiście dociążenie samochodu z tyłu powoduje aż tak wyraźne podniesienie z przodu, że trzeba wyregulować światła, śpieszymy wyjaśnić, że owszem. Zwłaszcza kiedy mocno dociążony jest bagażnik samochodu znajdujący się nad tylną osią i wystający poza nią - powoduje to całkowitą zmianę balansu samochodu - tylne zawieszenie ugina się pod ciężarem i powoduje uniesienie przodu.

Nieco inaczej jest w przypadku kiedy w samochodzie siedzi komplet pasażerów, jeszcze inaczej gdy są i pasażerowie i pełny bagażnik. To w jakim stopniu musimy wyregulować światła zależy od wielu czynników. Można przyjąć kilka wariantów ustawień świateł, których stosowanie rozwiąże problem oślepiania kierowców jadących z przeciwka (zależnie od zastosowanej skali regulacji):

  • Samochód z kierowcą lub kierowcą i pasażerem - pozycja 0, światła ustawione najwyżej. Dociążona przednia połowa samochodu
  • Samochód z kompletem pasażerów - pozycja 1-2, światła delikatnie obniżone. Dwie lub trzy osoby z tyłu dociążają tylną połowę samochodu, powodując jej obniżenie i niewielką zmianę kąta świecenia świateł (siedzą blisko środka auta).
  • Samochód z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem  - pozycja 3-4, światła mocniej obniżone. Pasażerowie obciążają centralno-tylną część samochodu, ale różnicę robi tu przede wszystkim bagażnik, który dodatkowo dociąża samochód na tylnej osi powodując obniżenie tyłu i mocniejszą zmianę kąta padania światła z reflektorów.
  • Samochód z kierowcą lub kierowcą i pasażerem oraz mocno dociążonym bagażnikiem - pozycja 5, światła maksymalnie obniżona. Mocno dociążony bagażnik powoduje całkowitą zmianę balansu samochodu, obniżenie się auta na tylnej osi i podniesienie się przodu. Światła "strzelają" w niebo i muszą zostać mocno obniżone, by nie oślepiać innych.

Dobrze ustawione światła są ważne dla bezpieczeństwa

Prawidłowo ustawione światła to istotna sprawa w kwestii bezpieczeństwa na drogach. Oślepianie innych kierowców może powodować niebezpieczne sytuacje i zagrożenie na drogach, podobnie jak słaba skuteczność świateł.

Czy ksenony się reguluje?

Światła ksenonowe nie mają tradycyjnego pokrętła regulacyjnego, ponieważ mają automatyczny system ustawiania świateł w zależności od obciążenia samochodu - wszystkim zajmuje się tu automat. Niewielu kierowców jednak wie, że w niektórych autach światła ksenonowe mają również manualną regulację, która wymaga użycia narzędzi i dostania się pod maskę. Za pomocą dwóch pokręteł lub śrub możemy wyregulować zarówno kąt ustawienia reflektora (regulacja góra-dół) jak i zbieżność świateł (regulacja prawo-lewo). Takie manipulowanie przy ksenonach wymaga jednak wiedzy i doświadczenia - nieumiejętne regulowanie manualne może spowodować więcej szkód niż pożytku. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reflektory | ksenon | światła ksenonowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy