Takich samochodów nie zarejestrujesz – problemy i sposoby ich rozwiązania

Czasem zupełnie sprawne auto może mieć problemy z dopuszczeniem do ruchu. Winne są kruczki prawne.

Wada w dokumentacji pojazdu może powstać na wiele sposobów - na skutek zaniedbania lub celowego działania poprzednika, po kontroli policyjnej na drodze, w wyniku zaawansowanego wieku auta itp.

Wiele z nich może nie dawać o sobie oznak przez lata, zwłaszcza gdy samochód użytkowany jest sporadycznie.

Problemy pojawią się, gdy taki pojazd trafi w ręce kolejnego właściciela, często nieświadomego zagrożenia.

Wady formalne prowadzą zwykle do trudności z rejestracją auta, a w dalszej kolejności - z zaliczeniem badania technicznego.

Z wielu sytuacji jest jednak wyjście, często nie jest ono też specjalnie kosztowne.

Reklama

Czasami może być potrzebne wsparcie poprzednich właścicieli.

W JAKICH SYTUACJACH POJAWIĄ SIĘ PROBLEMY Z PRZEREJESTROWANIEM AUTA

NIECZYTELNY NUMER VIN

W starszych autach numer identyfikacyjny bywa nieczytelny (zardzewiały, zatarty) lub nie zgadza się z wpisem w dokumentach. Nie da się wtedy przedłużyć ważności badań.

ROZWIĄZANIE

W razie rozbieżności danych należy udać się na stację kontroli i uzyskać zaświadczenie, a następnie dokonać adnotacji w dokumentach. Przy nieczytelności VIN należy nadać i nanieść nowe numery.

NA AUCIE CIĄŻY ZASTAW

Samochodu z zastawem rejestrowym wpisanym do systemu w wydziale komunikacji nie da się w żadnym razie zarejestrować.

ROZWIĄZANIE

Status auta można sprawdzić ze sprzedającym w systemie wydziału komunikacji albo wystąpić o zaświadczenie z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych. Wydanie dokumentu kosztuje 20 zł.

BRAK POLISY OC

Ciągle zdarza się jeszcze, że poprzedni właściciel nie miał wykupionej polisy OC, często od wielu lat lub brakuje ciągłości ubezpieczenia.

ROZWIĄZANIE

Ewentualne roszczenia spadają na poprzedniego właściciela. Ważne jest, aby wykupić polisę przed wprowadzeniem auta do ruchu i musi ona być ważna podczas załatwiana formalności w wydziale komunikacji.

AUTO WYREJESTROWANO

Ciągle można jeszcze znaleźć starsze auta, które pomimo wyrejestrowania nie zostały fizycznie skasowane (teoretycznie dziś nie jest to już możliwe, ale przed laty było to dopuszczalne).

ROZWIĄZANIE

W praktyce ponownie zarejestrować można auta zabytkowe. Najpierw trzeba postarać się o opinię rzeczoznawcy o wartości historycznej, a następnie zawieźć auto na badanie techniczne.

BRAK ADNOTACJI O LPG LUB HAKU

W niektórych odsprzedawanych autach montaż instalacji gazowej lub haka nie jest potwierdzony wpisem do dowodu.

ROZWIĄZANIE

Instalację LPG należałoby zdemontować i założyć od nowa. Do legalizacji potrzebna będzie faktura za montaż, wyciąg ze świadectwa homologacji na instalację i na zbiornik. Przy haku potrzebne dokumenty wystawi stacja diagnostyczna.

BŁĘDNE WPISY W DOWODZIE

W przypadku starszych aut wpisy w dowodzie rejestracyjnym często są niekompletne lub ewidentnie nieprawdziwe (np. dopuszczalna masa całkowita to 0 kg). Rodzi to kłopoty przy przerejestrowywaniu auta.

ROZWIĄZANIE

Ustalenie brakujących danych należy zlecić diagnoście. Może je spisać z tabliczki znamionowej, a w razie kłopotów powoła rzeczoznawcę.

Z ZATRZYMANYM DOWODEM

Zdarza się, że ktoś sprzedaje auto uszkodzone wcześniej w wypadku lub po stwierdzeniu złego stanu technicznego przez policję - w wyniku którego zatrzymano dowód na drodze.

ROZWIĄZANIE

Należy przeprowadzić badanie techniczne (dowieźć auto na lawecie) i z umową kupna-sprzedaży udać się do wydziału komunikacji, po odebranie zatrzymanego dokumentu.

NIEWPISANY WSPÓŁWŁAŚCICIEL

W wielu przypadkach auto ma dwóch współwłaścicieli, ale na umowie kupna-sprzedaży znajdują się dane i podpis tylko jednego z nich.

ROZWIĄZANIE

Formalnie takiego auta nie da się zarejestrować. Należy skontaktować się z poprzednim właścicielem i spisać nową umowę. Gdy współwłaściciel nie żyje, trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające dziedziczenie. Przy kredycie - jego spłatę. 

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum


Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy