"Tajemnicze" elementy samochodu – do czego służą?
Przeznaczenie większości elementów auta raczej nie budzi wątpliwości. Z bliska można jednak znaleźć i takie, których zastosowanie nie jest wcale takie oczywiste. Oto kilka przykładów.
Rozmaite kratki, grzybki, wypustki, wzory - niektóre elementy samochodu wyglądają, jakby nie miały praktycznego zastosowania. Łatwo się jednak domyślić, że w tak skomplikowanym mechanizmie jak samochód raczej nic nie znajduje się bez praktycznej przyczyny.
Wiele z takich części to rozmaitego rodzaju czujniki - od termometrów, przez mierniki natężenia światła i promieniowania słonecznego, po detektory zmierzchu i deszczu. Trafić można też na czujniki podczerwieni dla pilotów centralnego zamka starszego typu.
Coraz częściej w autach znajdują się podzespoły związane z systemami asystującymi - radarami i kamerami monitorującymi otoczenie. Niektóre detale z kolei w pomysłowy sposób ułatwiają użytkowanie samochodu. W końcu kształt niektórych elementów wymuszony jest względami technologicznymi czy zasadą działania. Podobnie jest z akcesoriami.
Wygląd takich elementów może się różnić między konkretnymi rozwiązaniami, ale z grubsza są one do siebie podobne w większości aut.
do wykrywania linii, znaków, aut oraz sterowania automatyką wycieraczek i świateł
Kamery wykorzystywane w systemach asysty znajdują się zwykle w trapezowych wcięciach, mniejsze czujniki służą do automatycznego włączania wycieraczek bądź świateł.
odbiera sygnał z pilotów centralnego zamka
W niektórych starszych autach pilot wysyła wiązkę w podczerwieni (a nie sygnał radiowy) - jak w pilocie telewizyjnym. Wiązka musi trafić w czujnik - zwykle w okolicach lusterka wewnętrznego.
służy do automatycznego sterowania klimatyzacją
Określa poziom nagrzewania wnętrza przez słońce, co jest przydatne do wydajnego kontrolowania klimatyzacji automatycznej - zarówno pod względem temperatury, jak i rozdziału powietrza.
wykorzystywany do aktywnego tempomatu
Rozpoznaje samochody (oraz przeszkody) przed autem i dopasowuje prędkość jazdy, włącznie z możliwością awaryjnego hamowania. Obecność radaru zwykle można rozpoznać po maskownicy w okolicy zderzaka, choć w niektórych autach jest on umieszczony pod firmowym znaczkiem z przodu.
niezbędny przy lusterku fotochromatycznym
Zapobieganie oślepianiu światłami auta jadącego z tyłu wymaga zastosowania dwóch czujników - jednego "patrzącego" do tyłu (zwykle w dolnej części ramki lusterka) i jednego z przodu (do porównania z natężeniem światła otoczenia).
do sterowania automatyczną klimatyzacją
Termometr zwykle zamaskowany jest niedużą kratką. Zwykle jest ich we wnętrzu kilka - przy panelu sterowania, w podsufitce, na desce rozdzielczej.
przewody wtopione w boczną szybę
W większości aut anteny montowane są na dachu, ale stosowane są i inne rozwiązania - np. anteny zintegrowane z szybą, przypominające trochę ogrzewanie szyby.
dla kierowcy i pasażera
Mikrofony ukryte są za maskownicami umieszczonymi w podsufitce - zwykle przy przednich fotelach lub centralnej konsoli.
do sterowania klimatyzacją
Załączanie sprężarki klimatyzacji czy regulacja temperatury i siły nawiewu we wnętrzu wymaga informacji o temperaturze na zewnątrz. Czujnik często montowany jest w dolnej części lusterka bocznego.
wymóg technologiczny i estetyczny
Czarna obwódka wokół szyby (tzw. frit) maskuje i chroni spoiwo używane do wklejania szyby. Kropki zapewniają łagodne przejście między częścią czarną i przeźroczystą - poza kwestiami estetycznymi zmniejsza to ryzyko deformacji czy pęknięcia szyby podczas stygnięcia w trakcie jej produkcji.
wskazuje, z której strony podjechać pod dystrybutor
W wielu autach przy wskaźniku poziomu paliwa umieszczony jest mały trójkąt - jego wierzchołek wskazuję stronę, z której jest wlew paliwa.
pokazuje graniczne zużycie opony
Niewielkie zgrubienia w rowkach mają 1,6 mm wysokości - gdy bieżnik zetrze się tak, że zrówna się z nimi, łatwo można stwierdzić, że opona nie nadaje się już do użytku.
zapobiegają klinowaniu się szyb przy opuszczaniu i podnoszeniu
W niektórych autach w szybach znajdują się charakterystyczne "nity" - za ich pomocą montowane są płetwy poruszające się w prowadnicach, a szyba dociskana jest do uszczelek od zewnątrz.
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko, Robert Magdziak; "Motor" 49/2017