Sprzedałeś auto i zapomniałeś o zgłoszeniu? Zapłacisz nawet 1000 zł kary
Kupujący ma obowiązek w ciągu 30 dni zarejestrować samochód kupiony w kraju, ale na sprzedającym również ciąży podobny obowiązek. W obu przypadkach zignorowanie ustawowego terminu będzie skutkować karą grzywny wynoszącą nawet 1000 zł.
W czasie obowiązywania tzw. ustawy covidowej obowiązywał wydłużony czas na rejestrację auta oraz zgłoszenie jego zbycia. Obie strony miały 60 dni na dokonanie tej czynności z powodu dużego oblężenia urzędów oraz braku możliwości załatwienia niektórych spraw zdalnie. Po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego przepisy wróciły do poprzedniej formy.
Zgłoszenie zbycia pojazdu to prosta formalność, którą można załatwić w pełni zdalnie. Warto o tym pamiętać, ponieważ w przypadku nałożenia kary przez starostę trudno będzie wykręcić się zbyt dużymi kolejkami do urzędu.
Z możliwości zgłoszenia zbycia pojazdu korzysta coraz więcej osób. Resort cyfryzacji umożliwił taką funkcję 15 stycznia 2020 roku. Przez pierwsze półtora roku skorzystano z tego udogodnienia kilkaset tysięcy razy.
Na początek będzie do tego potrzebny profil zaufany, który również można założyć przez internet na stronie gov.pl. Procedura jest prosta i intuicyjna. Oprócz tego potrzebujemy następujących dokumentów:
- umowa kupna-sprzedaży lub faktura,
- dane pojazdu
- numer VIN,
- dotychczasowy numer rejestracyjny,
- dane zbywcy i nabywcy pojazdu.
Mając komplet informacji możemy rozpocząć procedurę zgłaszania zbycia pojazdu. Na początek trzeba wejść i zalogować się na stronie gov.pl, a następnie wybrać w zakładce "Usługi dla obywatela", a w niej "Kierowcy i pojazdy". Po rozwinięciu listy e-usług należy odnaleźć "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online)".
Następnie pojawi się pytanie, co chcemy zgłosić - zbycie czy nabycie pojazdu? W zależności od udzielonej odpowiedzi zostaniemy przekierowani bezpośrednio do odpowiedniej e-usługi. Następnie wystarczy kliknąć "Wyślij zgłoszenie".
Pozostaje wpisać dane pojazdu oraz dołączyć zeskanowany dokument, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu. Później wystarczy już tylko sprawdzić lub ewentualnie uzupełnić dane, a w ostatnim kroku podać dane zbywcy lub nabywcy.
W kolejnym kroku należy odpowiednio zaadresować formularz zawiadomienia. Zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji w urzędzie, gdzie został zarejestrowany pojazd. W zależności od właściwości może to być:
- starostwo powiatowe,
- urząd miasta (jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu),
- urząd dzielnicy (jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie).
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie formularza zawiadomienia, a następnie podpisanie profilem zaufanym i wysłanie. Po wykonaniu tej czynności otrzymamy urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) na swoją skrzynkę w koncie "Mój Gov". Warto mieć na uwadze, że jest to jedyny dokument, który potwierdza złożenie takiego zawiadomienia.
Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi w ręce urzędników. Dzięki temu unikniemy kary za przekroczenie terminu, czyli grzywny w wysokości od 200 do 1000 złotych.
***