Ranking "ropniaków". Golf, rover, focus
Pomimo wzrostu cen oleju napędowego samochody z silnikami wysokoprężnymi wciąż cieszą się w Europie dużym powodzeniem.
W Wielkiej Brytanii stanowią ponad połowę ogółu sprzedawanych nowych aut. Obliczono, że przeciętny zmotoryzowany Brytyjczyk przesiadając się z pojazdu benzynowego na diesla może zaoszczędzić rocznie 350 funtów. Nie tylko dzięki mniejszemu zużyciu paliwa, ale także przez korzystniejsze stawki podatkowe.
"Ropniaki" mają także duży udział w rynku samochodów używanych. Dziennikarze "Mail Online" na podstawie danych zebranych przez serwis motors.co.uk zestawili listę 10 najpopularniejszych i najbardziej pożądanych modeli samochodów z silnikami diesla.
Nr 1 - volkswagen golf.
Najlepiej sprzedający się na wyspach brytyjskich samochód z silnikiem diesla. Ceniony za solidną konstrukcję, funkcjonalność, oszczędne jednostki napędowe, łatwość serwisowania, niskie koszty eksploatacji. Ceny: 4 500 - 10 000 funtów.
Nr 2 - rover 75.
W przeszłości ulubiony pojazd urzędników brytyjskich ministerstw. Firma produkująca rovery już nie istnieje, ale dobrze utrzymane egzemplarze modelu 75 wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Ceny: 1 000 - 6 000 funtów.
Nr 3 - ford focus. Jeden z najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii modeli samochodów. Dobrze sprawdza się na lokalnych drogach, zdaniem autorów rankingu, "cokolwiek nierównych". Diesla montowanego w focusie określają słowem "smooth", czyli jako "gładki", "przyjemny". Ceny: 6 500 - 9 000 funtów.
Nr 4 - ford fiesta. W wersji benzynowej jest w 2011 r. najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii. Bardzo popularny także z silnikiem diesla, idealny, według twórców omawianego zestawienia, na krótkie trasy, a także jako pierwszy samochód dla młodej rodziny. Ceny: 5 500 - 9 000 funtów.
Nr 5 - mini cooper.
Marka klasycznie brytyjska, po przejęciu przez BMW nadal darzona na Wyspach dużym sentymentem. Mini z dieslem chwalone jest za świetny, pełen charakteru silnik i zróżnicowaną specyfikację. Ceny: 6 000 - 8 900 funtów.
Nr 6 - bmw serii 3. Ulubiony pojazd brytyjskiej kadry kierowniczej. Drogi, ale dobry. Ceny: 10 000 - 13 000 funtów.
Nr 7 - vauxhall corsa. Vauxhall, czyli opel. Lubiany, bo w kolejnych wcieleniach coraz lepszy. Ceny: 5 000 - 7 500 funtów.
Nr 8 - renault clio. Francuska alternatywa. Diesel bardzo oszczędny w eksploatacji. Ceny: 6 000 - 12 000 funtów.
Nr 9 - toyota yaris. Przestronne wnętrze, dobre wyposażenie i długa gwarancja. Ceny: 4 995 - 8 500.
Nr 10 - peugeot 206. Duży wybór silników i opcji wyposażeniowych. Ponadczasowy, stylowy wygląd. Ceny: 4 425 - 7 000 funtów.
Zwycięstwo vw golfa w tym zestawieniu nie dziwi - jak widać, dobra opinia jakim cieszy się ten samochód na rynku "używek" ma charakter ponadnarodowy. Podobnie nikogo raczej nie zaskakuje wysoka pozycja bmw. "Trójka w dieslu" jest w końcu marzeniem również wielu miłośników motoryzacji w Polsce. Drugie miejsce rovera można wytłumaczyć chyba tylko lokalnym patriotyzmem. Poza tym dwa fordy, kolejne bmw, tym razem w skórze mini coopera, vauxhall-opel corsa, dwaj reprezentanci Francji i tylko jeden "japończyk", do tego na odległej pozycji. Mimo wszystko motoryzacyjne gusta Brytyjczyków układają się trochę inaczej niż nasze, polskie...