Przygotowanie motocykla na zimę. 5 punktów, żeby wiosną nie żałować
Zima nadchodzi wielkimi krokami, a wraz z nią czas, kiedy motocykle zaczynają ustępować miejsca innym środkom transportu. Temperatura na słupkach termometrów systematycznie spada, a choć jesień jeszcze potrafi zaskoczyć ciepłymi i słonecznymi dniami, to do końca sezonu motocyklowego pozostało już niewiele. Już teraz warto zacząć myśleć o odpowiednim przygotowaniu motocykla do zimowego przestoju, aby wiosną móc cieszyć się jazdą bez nieprzyjemnych niespodzianek.
Odpowiednie przygotowanie motocykla do zimowej przerwy to ważna czynność, która pozwala nie tylko na zachowanie jego estetycznego wyglądu, ale również eliminuje problemy techniczne, które mogłyby nas spotkać po kilku miesiącach przerwy od jazdy. Bardziej doświadczeni motocykliści z pewnością wiedzą, jak wiele pytań pojawia się wraz z pierwszymi wiosennymi promieniami słońca, gdy Facebookowe grupy, aż pękają od próśb o porady, dlaczego silnik nie odpala. Zdecydowana większość takich nieprzyjemnych niespodzianek ma związek właśnie z brakiem przeprowadzenia jakichkolwiek czynności przed zaparkowaniem maszyny na kilka miesięcy.
Zimowanie motocykla to jednak nie tylko kwestia wygody na wiosnę, ale przede wszystkim troska o stan techniczny. Niskie temperatury, wilgoć oraz brak ruchu mogą negatywnie wpłynąć na różne elementy pojazdu, takie jak akumulator, układ paliwowy, czy delikatne powierzchnie lakierowane i chromowane. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zająć się przygotowaniem motocykla już teraz, zanim nadejdą najchłodniejsze dni. Prawidłowo zabezpieczony jednoślad nie tylko sprawnie odpali na wiosnę, ale również odwdzięczy się dłuższą żywotnością i mniejszym ryzykiem kosztownych napraw.
Jak przygotować motocykl do zimy? Oto 5 kluczowych porad.
Pierwszym krokiem w przygotowaniu motocykla do zimowego przestoju jest gruntowne mycie. Po całym sezonie na jednośladzie z pewnością zgromadziło się sporo brudu, kurzu, resztek asfaltu oraz owadów, które potrafią skutecznie przyczepić się do lakieru. Niewielkie zabrudzenia mogą być niepozorne, ale jeśli zostaną na motocyklu przez całą zimę, mogą doprowadzić do korozji lub odbarwień lakieru. Pamiętaj, że mycie motocykla to nie tylko kwestia estetyki, ale również zadbania o techniczny stanu. W trakcie sezonu, zwłaszcza po deszczowych dniach, woda mogła dostać się w różne zakamarki. Po umyciu koniecznie dokładnie wysusz pojazd - najlepiej korzystając ze sprężonego powietrza, aby wydmuchać wodę z trudniej dostępnych miejsc, takich jak okolice zacisków hamulcowych czy chociażby przełączników na kierownicy i miejsc, w których roi się od połączeni elektrycznych. Pozostawiona wilgoć może prowadzić do rdzy, a także zaśniedzenia styków w kostkach, dlatego warto poświęcić czas na dokładne osuszenie.
Po umyciu motocykla kolejnym krokiem jest konserwacja jego elementów, szczególnie lakieru, chromów oraz plastikowych części. Niskie temperatury i wilgoć mogą negatywnie wpływać na stan powierzchni motocykla, dlatego warto zabezpieczyć je specjalnymi preparatami. Na rynku dostępne są woski, które po nałożeniu tworzą ochronną powłokę, dzięki której lakier będzie mniej narażony na zarysowania, a chromowane elementy nie ulegną korozji. Warto również pamiętać o plastikowych osłonach i innych elementach - odpowiednie środki do pielęgnacji plastików nie tylko zabezpieczą te części przed pęknięciami spowodowanymi niskimi temperaturami, ale również nadadzą im estetyczny wygląd. Dzięki tym zabiegom motocykl zachowa świeży wygląd na dłużej i unikniesz problemów z korozją po zimie.
Akumulator to jeden z tych elementów, o które szczególnie należy zadbać przed zimowym przestojem. Zostawienie go w motocyklu, zwłaszcza jeśli jednoślad zimuje w zimnym garażu, może skończyć się jego rozładowaniem, a nawet uszkodzeniem. Najlepszym rozwiązaniem jest wyjęcie akumulatora i przeniesienie go do ciepłego, suchego pomieszczenia. Warto raz na jakiś czas naładować akumulator przy pomocy prostownika. Jeśli masz możliwość, zainwestuj w prostownik z funkcją automatycznego utrzymywania napięcia - dzięki temu akumulator będzie zawsze gotowy do działania, a Ty unikniesz problemów z odpaleniem motocykla na wiosnę.
Choć może to wydawać się sprzeczne z logiką - w końcu motocykl będzie stał przez kilka miesięcy - zatankowanie go do pełna przed zimą jest bardzo ważnym elementem przygotowań. Dzięki temu zapobiegniesz skraplaniu się wody wewnątrz zbiornika paliwa, co mogłoby doprowadzić do powstania rdzy. Woda w zbiorniku może również negatywnie wpłynąć na pracę silnika po zimie. Jeśli Twój motocykl wyposażony jest w gaźnik, warto przed zimą również opróżnić komory pływakowe, aby resztki paliwa nie pozostały w nich na tak długi czas. W nowoczesnych motocyklach, które zasilane są wtryskiem paliwa, zatankowanie do pełna będzie wystarczające, aby uniknąć problemów z rozruchem po zimowym przestoju.
Pokrowiec to kluczowy element, który pomoże zabezpieczyć motocykl przed kurzem, wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi. Nawet jeśli masz możliwość przechowywania motocykla w garażu, warto okryć go pokrowcem. W ten sposób zabezpieczysz go przed przypadkowymi zarysowaniami oraz kurzem. Pamiętaj, że zimując motocykl w zimnym garażu, raz na jakiś czas warto zdjąć pokrowiec, aby przewietrzyć i osuszyć motocykl. Wilgoć gromadząca się pod pokrowcem może prowadzić do rozwoju korozji, dlatego należy dbać o odpowiednią cyrkulację powietrza. W przypadku zimowania motocykla na zewnątrz, pokrowiec jest wręcz niezbędny, aby chronić maszynę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi.
Przygotowanie motocykla do zimowego przestoju to kluczowy element dbania o jego stan techniczny i wizualny. Każdy z opisanych powyżej kroków pomoże ci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na wiosnę i pozwoli na bezproblemowe rozpoczęcie nowego sezonu. Najlepszym miejscem do zimowania motocykla jest oczywiście ciepłe i suche pomieszczenie. Jeśli jednak nie posiadasz własnego garażu, warto poszukać rozwiązań, które oferują inni motocykliści - często na facebookowych grupach można znaleźć ogłoszenia o wspólnym wynajmie garażu na zimę. Tego typu rozwiązania pozwalają na bezpieczne przechowanie jednośladu przez zimę i dają pewność, że wiosną maszyna będzie w idealnym stanie, gotowa na pierwszą wiosenną przejażdżkę.