Przy jakich obrotach powinno się zmieniać bieg? Są pewne widełki
Zmiana biegów w odpowiednim momencie podczas jazdy samochodem wpływa nie tylko na zużycie paliwa, ale również na żywotność wielu podzespołów. Sprawdzamy, kiedy najlepiej zmieniać przełożenia.
Umiejętność prawidłowej zmiany biegów to podstawa bezpiecznej i płynnej jazdy. Właściwe skoordynowanie gazu, hamulca i sprzęgła z jednoczesną zmianą biegów jest bardzo ważną umiejętnością u kierowcy.
Zmiana biegów w silnikach benzynowych i diesla jest bardzo podobna, ale różni się optymalnym momentem na zmianę. Podczas zmiany biegów należy pamiętać o wciskaniu do końca sprzęgła trzymania dłoni na lewarku i zdecydowanym, ale płynnym ruchu prawą dłonią.
Kierowcy często zastanawiają się, przy jakich obrotach powinno się zmieniać biegi. W nowoczesnych samochodach często pojawiają się kontrolki podpowiadające odpowiedni moment na zmianę biegów. Jednak najczęściej sugestie komputera pokładowego namawiają do możliwie szybkiego wrzucania najwyższego biegu i jazdę z niskimi obrotami.
Nie jest to optymalny sposób jazdy, ponieważ wiele podzespołów ulega niepotrzebnemu obciążeniu. Przy ekstremalnie niskich obrotach silnika, dwumasowe koło zamachowe ma bardzo dużo pracy, a szarpiąca jednostka może doprowadzić do uszkodzenia sprężyn. Natomiast w doładowanych silnikach o niedużej pojemności wyposażonych w bezpośredni wtrysk może dochodzić do spalania superstukowego. To bardzo niekorzystne zjawisko, które wpływa destrukcyjnie na mechanizm korbowo-tłokowy w silniku. W obu przypadkach naprawy mogą kosztować kilka tysięcy złotych.
Zmiana biegu na wyższy lub niższy jest związana z prędkością pojazdu. Ważne, żeby robić to w płynny i bezpieczny sposób. W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, należy uruchamiać wyższy bieg, gdy na obrotomierzu zobaczymy wartość ok. 2,5-3,0 tys. obr./min. W przypadku samochodów z silnikami wysokoprężnymi, optymalny moment występuje, gdy wskazówka obrotomierza wskazuje ok. 2 tys. obr./min.
***