Oto najczęściej naprawiany samochód w Polsce
Opel Astra H był najczęściej naprawianym przez polskich mechaników autem 2018 roku. Zaraz za nim uplasowały się: Audi A4 B6 oraz Volkswagen Passat B6.
Takie dane płyną z zestawienia przygotowanego przez firmę Autodata - jednego z największych dostawców oprogramowania serwisowego, z którego powszechnie korzystają mechanicy. Trzeba podkreślić, że popularność danego modelu na liście nie musi wynikać z jego ponadprzeciętnej awaryjności. Mamy tu bowiem do czynienia z efektem skali - najwyższe miejsca na liście zajmują z reguły samochody cieszące się na rynku wtórnym największą popularnością.
W skali świata pierwsza trójka prezentuje się nieco inaczej. Pozycję nr 1. w dalszym ciągu okupuje Opel Astra H. Drugie miejsce zajmuje Ford Focus II generacji (2004-2008), trzecie - BMW serii 3 (E90/91/92/93) (lata 2005-2014). W skali świata najczęściej serwisowanym samochodem dostawczym był Volkswagen Transporter T5 (2004-2015), a najczęściej serwisowanym motocyklem - Yamaha YZF YZF-R1. Dla porównania - najczęściej serwisowany "dostawczak" w Polsce to Fiat Ducato (roczniki 2006-2014). Miano najczęściej serwisowanego motocykla w naszym kraju dzierży BMW R1200 1200 RT.
Warto dodać, że mimo postępującej globalizacji, światowy raport wskazuje na utrzymywanie się "nacjonalistycznych" tendencji wśród nabywców. Przykładowo - w krajach niemieckojęzycznych najczęściej serwisowane są samochody niemieckich producentów. W samych Niemczech trzy pierwsze miejsca to: Volkswagen Golf IV, Volkswagen Golf VI oraz Opel Astra. Dla porównania we Francji najczęściej serwisowanymi autami są: Renault Clio II, Peugeot 206 i Renault Clio III, a we Włoszech: Fiat Panda, Fiat Grande Punto i Fiat 500.
Oprócz wspomnianych już Astry, A4 i Passata, w pierwszej piątce najczęściej serwisowanych aut w Polsce znajdziemy jeszcze: Forda Mondeo (roczniki od 2007) i Forda Focusa (lata 2004-2008). W pierwszej dziesiątce znalazły się też kolejno: 6. Opel Vectra C, 7. Renault Scenic/Grand Scenic II (2003-2009), 8. Volkswagen Golf IV (1998-2004), 9. Skoda Octavia II (2004-2013) oraz 10. BMW serii 3 typoszeregu E46 (1998-2007).
Co ciekawe raport wskazał, że polskie warsztaty serwisowały wyższy odsetek samochodów z silnikami Diesla niż inne kraje. Sytuację wyjaśnia niedawny raport Transport & Environment - organizacji pozarządowej, która prowadzi kampanię na rzecz czystego transportu w Europie. Według tej publikacji wiele używanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi zostało importowanych do Polski z innych części Europy w wyniku zaostrzenia przepisów dotyczących emisji w tych krajach.
Wnioski te zdaje się potwierdzać obserwowany niedawno wśród rodaków wzrost zainteresowania używanymi dieslami z zachodu. Przykładowo - w listopadzie 2018 roku - udział aut z silnikami wysokoprężnymi w ogóle prywatnego importu wynosił ponad 43 proc. Ostatni raz tak wysokie zainteresowanie używanymi dieslami z zachodu obserwowaliśmy w Polsce w 2016 roku.
Paweł Rygas