Olej w skrzyni biegów. Wymieniać czy nie?
Olej jest tak samo potrzebny silnikowi, jak skrzyni biegów. Oczywiście smarowania potrzebują zarówno przekładnie automatyczne jak i mechaniczne. Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów, aby wydłużyć jej żywotność?
Olej w skrzyni biegów ma oczywiście inne właściwości niż ten silnikowy - pracuje w innych warunkach cieplnych i nie ma kontaktu ze spalinami czy paliwem.
Niektórzy producenci twierdzą wręcz, że olej w skrzyni, szczególnie mechanicznej, może spełniać swoje funkcje przez 200-300 tys. km. Z kolei w przypadku skrzyń automatycznych najczęściej zaleca się, by olej wymieniano co około 100 tys. km, a nawet mniej. Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę na takie czynniki jak sposób eksploatacji auta oraz rodzaj silnika - im wyższy moment obrotowy, tym większym obciążeniom poddawane są poszczególne elementy, w tym skrzynia biegów. Regularna wymiana oleju pozwoli dłużej cieszyć się z płynnej i bezawaryjnej pracy.
Pełni te same funkcje, co olej silnikowy. Jego zadaniem jest smarowanie poszczególnych elementów, redukcja hałasu oraz chłodzenie. Do tego dzięki oleju w skrzyni występuje niższe ryzyko korozji i drgań. Wiele zależy także od samego sposobu obsługi skrzyni. Jeśli biegi wybierane są płynnie i unikamy na przykład wrzucania biegu wstecznego jeszcze podczas jazdy, konstrukcja odwdzięczy się bezawaryjną pracą. To samo tyczy się przekładni automatycznej - podczas eksploatacji auta z "automatem" kluczowe jest, by poszczególne przełożenia (przód/tył) wybierać dopiero wtedy, gdy pojazd całkowicie się zatrzyma.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, najlepiej sięgnąć do instrukcji danego modelu. Wielu producentów nie przewiduje wymiany oleju w cyklu "życia" danego auta. Jednak mając na myśli "cykl" życia zwykle chodzi im o 5-10 lat i przebieg rzędu 200-300 tys. km.
Jeśli zamierzamy jeździć autem dłużej, olej w skrzyni, jak każdy płyn czy element w aucie, zużywa się, między innymi poprzez dostanie się do niego opiłków metalu. W ten sposób traci swoje zdolności smarne czy też nie odprowadza ciepła tak dobrze, jak wcześniej. To może powodować szybsze zużywanie się elementów skrzyni takich jak koła zębate, a w efekcie, problemy z jej pracą czy awarię. Dlatego mechanicy radzą, by w autach ze skrzynią mechaniczną olej wymieniać co 100 tys. km.
Inaczej ma się sprawa w przypadku skrzyń automatycznych oraz dwusprzęgłowych. W ich przypadku zwykle pierwsza wymiana zalecana jest co 100 tys. km, a kolejna nawet co 50-70 tys. km. Warto pamiętać, że istnieją dwie metody wymiany oleju - statyczna i dynamiczna.
Ta pierwsza nie jest polecana do skrzyń automatycznych, bowiem w jej wypadku nawet połowa starego oleju może zostać w przekładni. Trzeba więc wybrać wymianę dynamiczną, która jest oczywiście droższa - za metodę statyczną zapłacimy około 150-200 zł plus koszty oleju. Ceny usługi za wymianę dynamiczną, która wymaga podłączenia specjalnego urządzenia do usunięcia oleju ze skrzyni, to co najmniej 350-400 zł. Łącznie z samym olejem koszt wymiany może więc wynieść od 600-700 do nawet kilku tysięcy zł (ASO).