Nie zwlekaj z wymianą klocków hamulcowych
Wiele osób, z różnych względów, możliwie jak najdłużej zwleka z wymianą części w swoim samochodzie. Przychodzi jednak moment, gdy dalsze opóźnienia skutkują nie tylko trwałym uszkodzeniem auta, ale również poważnie zagrażają bezpieczeństwu. Doskonałym przykładem są klocki hamulcowe.
Opóźnienie momentu wymiany części to jedynie pozorne oszczędności. Odsuwanie wydatku o miesiąc lub kwartał może sprawić, że gdy w końcu pojawimy się u mechanika, koszt naprawy będzie zdecydowanie wyższy niż w momencie wystąpienia pierwszych symptomów awarii.
"Nadmierna eksploatacja klocka hamulcowego prowadzi do starcia się mieszanki ciernej. W rezultacie metalowa część klocka, czyli blaszka nośna, zaczyna trzeć o tarczę hamulcową powodując jej szybkie niszczenie. W efekcie odwiedzając mechanika będziemy musieli wymienić od razu zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe" - tłumaczy Maciej Młodzikowski, specjalista ds. badań i rozwoju w firmie Lumag, producencie klocków hamulcowych Breck.
Zużycie materiału ciernego do poziomu poniżej 3 mm przekłada się na drastyczne obniżenie efektywności hamowania pojazdu. W rezultacie, w przypadku konieczności wykonania hamowania awaryjnego, może się okazać, że zabraknie nam miejsca na bezpieczne zatrzymanie samochodu.
Przeciąganie wymiany klocków hamulcowych sprawia, że stają się one również bardziej wrażliwe na warunki atmosferyczne. Wysoki poziom wilgoci, zmienne temperatury, a także sól drogowa sprzyjają wzrostowi korozji, a w rezultacie przyśpieszają niszczenie się klocków hamulcowych.
W sytuacji ekstremalnej, w której zużytym klockom hamulcowym towarzyszy również zbyt mocno wyeksploatowana tarcza (co w Polsce jest dość typowym zjawiskiem - przyp. red), dojść może nawet do wysunięcia się klocka z jarzma zacisku. "Skutkiem tego typu sytuacji jest całkowita utrata możliwości zahamowania pojazdu. Konsekwencje naprawdę łatwo można sobie wyobrazić" - dodaje Młodzikowski.
Świadomy kierowca powinien możliwie na bieżąco kontrolować stan elementów cierych układu hamulcowego, chociażby przy okazji sezonowej wymiany opon. Weryfikacja kondycji tych części pozwoli nam uniknąć nie tylko wyższych kosztów wizyty u mechanika w przyszłości, ale również znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa jazdy.