Najważniejsze zmiany czekające kierowców w 2015 roku

Nowe sposoby kontroli prędkości i niższe opłaty przy rejestracji auta – sprawdź, co nas czeka w tym roku.

Wyższa kara za OC - od 1 stycznia 2015 roku

Właściciel samochodu osobowego, który spóźni się z wykupieniem ubezpieczenia pojazdu powyżej 14 dni, zapłaci 3500 zł kary. Dotychczas było 3360 zł. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2014 r. wykryto brak OC u ponad 10,3 tysiąca kierowców, czyli ponad dwukrotnie więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Do końca września, do zapłacenia kary za brak polisy OC wezwano ponad 40 tysięcy właścicieli pojazdów.

Zmiany dla przyszłych kierowców - od 1 stycznia 2015 roku

Nowością jest możliwość podejścia do egzaminu teoretycznego bez ukończonego kursu w szkole jazdy. Kandydaci na kierowców będą musieli się dodatkowo nauczyć tzw. ekojazdy.

Reklama

Mechanik z kasą fiskalną - od 1 stycznia 2015 roku

Od 1 stycznia każdy mechanik musi wydać paragon. Wraz z końcem ubiegłego roku przestaną obowiązywać zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. To oznacza, że każdy mechanik musi mieć kasę. W praktyce może to wiązać się ze wzrostem cen usług.

Nowe drogi - I kwartał 2015 roku

W nadchodzącym roku sieć dróg krajowych niewiele się zmieni. Kierowcy dostaną do użytku zaledwie 56 km nowych tras. Dla porównania, w ubiegłym roku było to aż 328 km. Najważniejsze inwestycje to 18 km trasy S8 w okolicy Warszawy i w samej stolicy, a także 10 km drogi S69 z Mikuszowic do Żywca.

Nowe metody pomiaru prędkości - II kwartał 2015 roku

Po nowym roku Inspekcja Transportu Drogowego rozpoczyna montaż 20 urządzeń, które będą fotografować kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle. Według specyfikacji mają one rejestrować przewinienia przez całą dobę i w każdych warunkach oświetleniowych. Z kolei w połowie roku na 29 fragmentach dróg krajowych pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. System będzie obliczał, z jaką szybkością poruszał się pojazd. Nowe urządzenia pomiarowe nie będą wysyłały fal radarowych, co oznacza, że antyradar nie będzie potrafił ich wykryć. Do pomiaru prędkości zostaną użyte kamery niewyróżniające się z zewnątrz niczym szczególnym. Będą one identyczne z tymi zamontowanymi na bramownicach służących do monitoringu lub poboru elektronicznej opłaty viaTOLL. Na pocieszenie pozostaje fakt, że przed każdym odcinkiem pomiarowym pojawi się tablica ostrzegająca, podobnie jak ma to miejsce w przypadku fotoradarów.

Koniec z opłatą recyklingową II połowa 2015 roku

Osoby indywidualne zostaną zwolnione z opłaty recyklingowej, którą dotychczas trzeba było zapłacić podczas rejestracji sprowadzonego pojazdu. To oznacza oszczędność 500 zł. Przepisy mają wejść w życie w wakacje.

Możliwa rejestracja "anglików"

Przystosowanie świateł zewnętrznych pojazdu i lusterek wstecznych ma wystarczyć do zarejestrowania pojazdu z kierownicą po prawej stronie. Rząd dość długo unikał możliwości dopuszczenia "anglików" na drogi, jednak pod wpływem nacisków w EU teraz musi to zrobić. Komisja Europejska już w 2010 r. wezwała Polskę do usunięcia przeszkód w rejestrowaniu aut z kierownicą po prawej stronie. Przepisy jednak wciąż nie weszły w życie, ponieważ rządowi eksperci mają wątpliwości, czy korzystanie z takich aut jest bezpieczne. Nawet ten argument nie trafił do unijnych urzędników.

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy