Najlepsze opony zimowe do SUV-ów. Wygrała opona z Polski
Jakie opony zimowe warto kupić do SUV-a w 2024 roku? Odpowiedzi na takie pytanie szukali specjaliści ADAC. W teście opon zimowych niemieckiego automobilkubu zwyciężyła opona produkowana w Polsce.
ADAC opublikował wyniki wielkiego testu opon zimowych edycja 2024. Niemieccy specjaliści sprawdzili np., jakie są obecnie najlepsze opony zimowe w popularnym rozmiarze 215/55 R17, który spotkamy dziś większości SUV-ów z segmentów B i C. Do prób na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni stanęło aż 16 modeli opon. Zgodnie z tradycją ADAC, oprócz walorów trakcyjnych, ocenie poddano też tzw. poziom hałasu, właściwości środowiskowe, prognozowaną żywotność i cenę.
Przypominamy, że w ocenie ADAC im niższy wynik, tym lepiej. Zwycięska opona - produkowana w Polsce Goodyear UltraGrip Performance 3 - otrzymała notę ogólną 2,0 punktu. Opona Goodyera zdobyła wysokie, równe noty w każdej z ocenianych kategorii trakcyjnych wykazując się przy tym nadspodziewanie wysoką prognozowaną trwałością (57 500 km). Niestety okazała się też najdroższa w zestawieniu. W Polsce Goodyear UltraGrip Performance 3 w rozmiarze 215/55/17 kosztuje około 640 zł za sztukę.
Drugie miejsce w rankingu (wynik ogólny 2,1 punktu) zajęła - produkowana we Francji - opona Dunlop Winter Sport 5. Ma lepsze właściwości na mokrej i suchej nawierzchni niż Goodyear, ale gorzej radzi sobie na śniegu, jest głośniejsza i wykazuje się nieco mniejszą prognozowaną trwałością (54 300 km). Jej zaletą jest za to wyraźnie niższa cena. W Polsce za oponę Dunlop Winter Sport 5 w rozmiarze 215/55/17 zapłacić trzeba około 590 zł.
Podium zwycięzców zamyka, produkowana na Węgrzech, Vredestein Wintrac Pro (wynik ogólny 2,4 punktu). Na suchym i mokrym asfalcie radzi sobie wyraźnie gorzej niż Goodyear i Dunlop, ale przewyższa każdą z nich w warunkach zimowych. Dzieje się to jednak kosztem trwałości - prognozowana to zaledwie 41 500 km. Vredestein Wintrac Pro w rozmiarze 215/55/17 kosztują od około 540 zł za sztukę.
W pierwszej piątce najwyżej ocenionych opon zimowych w rozmiarze 215/55/17 znajdziemy jeszcze produkowane we Francji Semperit Speed-Grip 5 i wytwarzane na Węgrzech Hankook Winter i*cept RS3. Oba modele otrzymały notę ogólną 2,6 punktu oferując bardzo zbliżone osiągi na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Semperit zwycięża w tym pojedynku wyższą trwałością (53 500 km do 49 300 km), ale jest też wyraźnie droższy (540 zł za sztukę do około 485 zł).
Biorąc pod uwagę ceny i ogólne noty polecić też można jeszcze Pirelli Cinturato Winter 2 (produkowane w Rumunii) czy Yokohama BluEarth-Winter V906 importowane do UE z Filipin. Pierwsze otrzymały notę ogólną 2,8, drugie - 2,9. W tym zestawieniu zdecydowanie bardziej polecamy jednak Pirelli, które są tańsze (cena od 485 zł za sztukę w porównaniu do 540 zł za Yokohamę) i wyraźnie trwalsze (46 600 km do 35 700 km). Nieznacznie górują też nad Yokohama BluEarth-Winter V906 niższym poziomem hałasu.
Największymi przegranymi zestawienia są chińskie marki, które zajęły trzy ostatnie miejsca niemieckiego rankingu. O ile jeszcze pod pewnymi warunkami polecić można np. Maxxis Premitra Snow WP6 (wynik ogólny 3,7 punktu), o tyle wynik Triangle WinterX TW401 (wynik ogólny 4,8 punktu) i - najgorszej w zestawieniu - Kenda Wintergen 2 KR501 (wynik ogólny 4,9 punktu) jest - łagodnie rzecz ujmując - rozczarowujący. Co ciekawe, każda z tych opon całkiem nieźle radzi sobie w warunkach śniegowych, ale wszystkie zapewniają bardzo przeciętną trakcję na suchej i mokrej nawierzchni.