Nadmiar oleju w silniku to problem. Co robić, gdy jest go za dużo?
Właściwe utrzymanie poziomu oleju w silniku jest kluczowe dla jego prawidłowego działania i długowieczności. Jednak czasami może się zdarzyć, że w silniku znajdzie się za dużo oleju. Nadmiar oleju w silniku może być równie szkodliwy jak jego brak. Zbyt duża ilość oleju w silniku może świadczyć o kłopotach jednostki i doprowadzić do kosztownego remontu.
Oto kilka najczęstszych powodów, które mogą prowadzić do takiej sytuacji:
- Błąd podczas uzupełniania - Jednym z najczęstszych powodów nadmiaru oleju jest po prostu błąd ludzki podczas uzupełniania oleju. Niekiedy właściciele samochodów, chcąc mieć pewność, że oleju nie zabraknie, wlewają go za dużo.
- Nieprawidłowy odczyt bagnetu - Sprawdzanie poziomu oleju, gdy silnik jest jeszcze ciepły lub po krótkim postoju, może prowadzić do nieprawidłowego odczytu. Olej nie zdążył jeszcze w całości wrócić do miski olejowej, co może prowadzić do wrażenia, że poziom jest zbyt niski.
- Pozostawienie resztek starego oleju - Jeśli podczas wymiany oleju nie zostanie dokładnie usunięty stary olej, a następnie dodany zostanie nowy olej, może dojść do przekroczenia zalecanego poziomu oleju.
- Przedostawanie się płynu chłodzącego do oleju - Jeśli dojdzie do awarii uszczelki głowicy silnika, płyn chłodzący może przedostać się do miski olejowej.
- Przedostawanie się paliwa do oleju - w mocno wyeksploatowanych pojazdach zdarza się, że paliwo do układu smarowania przepuszczają nieszczelne pierścienie tłokowe.
Nadmiar oleju w silniku może prowadzić do kilku poważnych problemów. Podstawowy to uszkodzenie uszczelnień - nadmierna ilość oleju zwiększa ciśnienie wewnątrz silnika, co może prowadzić do uszkodzenia uszczelnień i wycieków oleju. Uszczelki mogą nie wytrzymać zwiększonego ciśnienia, co skutkuje kosztownymi naprawami. Jeśli to silnik Diesla z filtrem cząstek stałych, nadmiar oleju w silniku może powodować, że do miski olejowej przedostanie się niespalone paliwo zaangażowane w proces regeneracji filtra. Wówczas olej jest zbyt rozcieńczony i nie utrzymuje swoich pierwotnych właściwości. Wynikiem będzie zatarcie wysokoprężnej jednostki napędowej.
Ilość oleju w silniku powinna zawsze mieścić się w zakresie określonym przez producenta. Zazwyczaj margines tolerancji wynosi od 0,5 do 1 litra. Przekroczenie tego zakresu może być szkodliwe, szczególnie w nowoczesnych silnikach, które są bardziej wrażliwe na zmiany w ilości oleju.
Sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie jest prostą, ale kluczową czynnością:
- Upewnij się, że silnik jest zimny lub wyłączony przez co najmniej 10 minut - pozwoli to na ścieknięcie oleju do miski olejowej, co daje dokładniejszy odczyt.
- Wyciągnij bagnet i wytrzyj go czystą szmatką - usunięcie starego oleju z bagnetu zapewni dokładny odczyt.
- Włóż bagnet ponownie do rurki i wyciągnij go ponownie - powtórne wsunięcie i wyciągnięcie bagnetu pozwala na pobranie świeżej próbki oleju do odczytu.
- Sprawdź poziom oleju na wskaźniku - prawidłowy poziom powinien mieścić się między oznaczeniami MIN i MAX. Jeśli poziom jest powyżej lub poniżej tych oznaczeń, konieczna jest korekta.
Ilość oleju, jaką należy wlać do silnika, zależy od specyfikacji danej jednostki napędowej. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu lub na stronie internetowej producenta. Zazwyczaj ilość ta waha się od 3 do 5 litrów w zależności od pojemności i typu silnika.
Utrzymanie właściwego poziomu oleju w silniku jest kluczowe dla jego długowieczności i prawidłowego działania. Zbyt duża ilość oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń, dlatego ważne jest regularne sprawdzanie poziomu i jego uzupełnianie zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli przypadkowo wlałeś za dużo oleju, najlepiej jak najszybciej usuń nadmiar, aby uniknąć problemów.