Nadmiar oleju w silniku to problem. Co robić, gdy jest go za dużo?

Właściwe utrzymanie poziomu oleju w silniku jest kluczowe dla jego prawidłowego działania i długowieczności. Jednak czasami może się zdarzyć, że w silniku znajdzie się za dużo oleju. Nadmiar oleju w silniku może być równie szkodliwy jak jego brak. Zbyt duża ilość oleju w silniku może świadczyć o kłopotach jednostki i doprowadzić do kosztownego remontu.

Kiedy oleju w silniku jest za dużo?

Oto kilka najczęstszych powodów, które mogą prowadzić do takiej sytuacji:

Reklama
  • Błąd podczas uzupełniania - Jednym z najczęstszych powodów nadmiaru oleju jest po prostu błąd ludzki podczas uzupełniania oleju. Niekiedy właściciele samochodów, chcąc mieć pewność, że oleju nie zabraknie, wlewają go za dużo.
  • Nieprawidłowy odczyt bagnetu - Sprawdzanie poziomu oleju, gdy silnik jest jeszcze ciepły lub po krótkim postoju, może prowadzić do nieprawidłowego odczytu. Olej nie zdążył jeszcze w całości wrócić do miski olejowej, co może prowadzić do wrażenia, że poziom jest zbyt niski.
  • Pozostawienie resztek starego oleju - Jeśli podczas wymiany oleju nie zostanie dokładnie usunięty stary olej, a następnie dodany zostanie nowy olej, może dojść do przekroczenia zalecanego poziomu oleju.
  • Przedostawanie się płynu chłodzącego do oleju - Jeśli dojdzie do awarii uszczelki głowicy silnika, płyn chłodzący może przedostać się do miski olejowej.
  • Przedostawanie się paliwa do oleju - w mocno wyeksploatowanych pojazdach zdarza się, że paliwo do układu smarowania przepuszczają nieszczelne pierścienie tłokowe.

Co może się stać, gdy w silniku jest za dużo oleju?

Nadmiar oleju w silniku może prowadzić do kilku poważnych problemów. Podstawowy to uszkodzenie uszczelnień - nadmierna ilość oleju zwiększa ciśnienie wewnątrz silnika, co może prowadzić do uszkodzenia uszczelnień i wycieków oleju. Uszczelki mogą nie wytrzymać zwiększonego ciśnienia, co skutkuje kosztownymi naprawami. Jeśli to silnik Diesla z filtrem cząstek stałych, nadmiar oleju w silniku może powodować, że do miski olejowej przedostanie się niespalone paliwo zaangażowane w proces regeneracji filtra. Wówczas olej jest zbyt rozcieńczony i nie utrzymuje swoich pierwotnych właściwości. Wynikiem będzie zatarcie wysokoprężnej jednostki napędowej.

Jaka nadwyżka oleju może stanowić problem?

Ilość oleju w silniku powinna zawsze mieścić się w zakresie określonym przez producenta. Zazwyczaj margines tolerancji wynosi od 0,5 do 1 litra. Przekroczenie tego zakresu może być szkodliwe, szczególnie w nowoczesnych silnikach, które są bardziej wrażliwe na zmiany w ilości oleju.

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie jest prostą, ale kluczową czynnością:

  1. Upewnij się, że silnik jest zimny lub wyłączony przez co najmniej 10 minut - pozwoli to na ścieknięcie oleju do miski olejowej, co daje dokładniejszy odczyt.
  2. Wyciągnij bagnet i wytrzyj go czystą szmatką - usunięcie starego oleju z bagnetu zapewni dokładny odczyt.
  3. Włóż bagnet ponownie do rurki i wyciągnij go ponownie - powtórne wsunięcie i wyciągnięcie bagnetu pozwala na pobranie świeżej próbki oleju do odczytu.
  4. Sprawdź poziom oleju na wskaźniku - prawidłowy poziom powinien mieścić się między oznaczeniami MIN i MAX. Jeśli poziom jest powyżej lub poniżej tych oznaczeń, konieczna jest korekta.

Ile oleju wlać do silnika?

Ilość oleju, jaką należy wlać do silnika, zależy od specyfikacji danej jednostki napędowej. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu lub na stronie internetowej producenta. Zazwyczaj ilość ta waha się od 3 do 5 litrów w zależności od pojemności i typu silnika.

Utrzymanie właściwego poziomu oleju w silniku jest kluczowe dla jego długowieczności i prawidłowego działania. Zbyt duża ilość oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń, dlatego ważne jest regularne sprawdzanie poziomu i jego uzupełnianie zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli przypadkowo wlałeś za dużo oleju, najlepiej jak najszybciej usuń nadmiar, aby uniknąć problemów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: olej | silnik spalinowy | olej silnikowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy