Na widok tych usterek mechanicy uciekają. Czego nie lubią najbardziej?
Są takie awarie, których napraw mechanicy nie podejmują się zbyt chętnie. Głównie chodzi o czas potrzebny na ich wykonanie i, zdaniem mechaników, zbyt niskie stawki, niewspółmierne do wysiłku.
Nowoczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy elektryczne, takie jak systemy bezpieczeństwa, systemy multimedialne czy zaawansowane systemy oświetlenia. Mechanicy mogą unikać napraw tych systemów ze względu na ich skomplikowaną naturę i konieczność posiadania specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.
Choć mechanicy zazwyczaj mają do czynienia z naprawami związanych z zawieszeniem, niektóre zaawansowane usterki mogą sprawić im trudności. Przykłady to naprawy zawieszenia pneumatycznego czy skomplikowanej geometrii zawieszenia, które wymagają precyzyjnych pomiarów i regulacji.
Naprawy związane z automatycznymi skrzyniami biegów są często uważane za jedne z najbardziej skomplikowanych. Diagnoza i naprawa takich skrzyń wymaga specjalnych umiejętności oraz dostępu do zaawansowanego sprzętu diagnostycznego. W tym wypadku często bardziej opłaca się wybór wyspecjalizowanego serwisu zajmującego się skrzyniami biegów.
Chociaż wielu mechaników dobrze radzi sobie z ogólnymi problemami z chłodzeniem silnika, naprawy związane z układem klimatyzacji mogą być bardziej skomplikowane. Należy skrupulatnie przeszukać system, zlokalizować nieszczelności, a także prawidłowo naładować i przetestować cały system.
Często teoretycznie bliźniacze modele są skonstruowane na innych częściach, o które na naszym rynku trudno. W dodatku auta na przykład z rynku amerykańskiego mają inne jednostki napędowe, nieoferowane w Polsce. Lokalni mechanicy często nie mają wiedzy na ich temat oraz sprzętu do trafnego zdiagnozowania awarii.
Naprawy związane z układem wydechowym, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach z zaawansowanymi katalizatorami czy systemami kontroli emisji, mogą być mniej atrakcyjne dla mechaników. Zajmowanie się diagnozowaniem problemów z czujnikami emisji może być czasochłonne i wymagać specjalistycznej wiedzy.
Auta o niskiej wartości nie są zbyt chętnie przyjmowane przez mechaników, bo zwykle jest z nimi dużo pracy, a zarobek stosunkowo niewielki.
Mechanicy niechętnie wychodzą poza swoje kompetencje i pierwsze co zrobią po zobaczeniu skorodowanych elementów to wyślą Cię do lakiernika/blacharza.
Zdarza się, że aby wymienić ten element, trzeba wymontować całą deskę rozdzielczą. Wymaga to sporo czasu i dokładności.
Za wymianę rozrządu w niektórych modelach mechanicy z pewnością policzą więcej, jeśli konieczne jest wymontowanie silnika.
Mechanicy zwracają też uwagę na problemy z autami, które zostały niefachowo naprawione w innym zakładzie albo przez domorosłego mechanika - wtedy czas naprawy wydłuża się, bo trzeba najpierw "odkręcić" nieudany zabieg poprzednika, a potem naprawić zgodnie ze sztuką. Problematyczne są też auta - nawet rocznikowo młode - w których dochodziło do ewidentnych zaniedbań w stylu braku wymiany oleju czy dbałości o elementy układu hamulcowego.