Na oponach zimowych masz liczbę 13 albo niższą? Lepiej ich nie zakładaj
Jeżeli przyjrzysz się swoim oponom i zauważysz, że na dwóch ostatnich polach w oznaczeniu DOT na bocznej ścianie widnieje liczba 13 lub niższa, powinieneś rozważyć ich wymianę. Ta liczba nie jest zwykłym numerem – ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.
Kierowcy często decydują się na wymianę opon dopiero wtedy, gdy bieżnik osiągnie graniczny poziom zużycia, nie biorąc pod uwagę ich wieku. Jazda na oponach, które pomimo wystarczającej wysokości bieżnika są stare, jest równie ryzykowna jak jazda na oponach z zużytym bieżnikiem. Opony, które przekroczyły 10 lat od daty produkcji, powinny zostać wymienione bez względu na stan bieżnika.
Opony z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Zawarte w nich mieszanki gumy starzeją się i stają się mniej elastyczne, co zwiększa ryzyko pęknięć i uszkodzeń. Opony przechowywane w nieodpowiednich warunkach, np. na słońcu, mogą ulec przyspieszonemu starzeniu i nie nadawać się do użytku nawet już po 5 latach.
Nowy zestaw markowych opon może wytrzymać od 20 do 50 tysięcy kilometrów, w zależności od typu opon, samochodu i stylu jazdy. Agresywna jazda przyspiesza zużycie opon. Przy normalnym użytkowaniu, zestaw opon powinien wystarczyć na 4-5 sezonów.
Oprócz głębokości bieżnika, na zużycie opon wskazują nieregularne ścieranie, pęknięcia, wybrzuszenia, przecięcia lub spękanie bieżnika. Te symptomy zużycia mogą być niezauważalne na pierwszy rzut oka, ale są istotne dla bezpieczeństwa.
Wiek opony można określić za pomocą numeru DOT wybitego na jej bocznej ścianie, który wskazuje rok i tydzień produkcji. Na przykład, jeśli w polu DOT widnieje numer 0512, oznacza to, że opona została wyprodukowana w piątym tygodniu roku 2012. Opony starsze niż 10 lat uważa się za zużyte, bez względu na stan bieżnika.
Stare lub nadmiernie zużyte opony mogą znacząco zmniejszać przyczepność, a co za tym idzie - bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Zwiększają też ryzyko aquaplaningu, czyli utraty kontaktu z nawierzchnią na mokrej drodze.
Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opon wynosi 1,6 mm. Opony o mocno zużytym bieżniku nie zapewniają odpowiedniego bezpieczeństwa i powinny być wymienione wcześniej niż po osiągnięciu tej granicy. W przypadku opon zimowych eksperci wskazują, że graniczną wartością głębokości bieżnika są 3 mm.
Podczas kontroli drogowej policjant może nałożyć mandat za używanie opon zużytych poniżej dozwolonego limitu, czy opon z kolcami, które są zabronione. Kara za jazdę na zużytych oponach może wynieść nawet do 3000 zł, a dodatkowo można stracić dowód rejestracyjny. Podstawą do nałożenia kary będzie art. 97 kodeksu wykroczeń, czyli "wykroczenie przeciwko innym przepisom".
Choć jazda na starych, lecz odpowiednio zachowanych oponach z prawidłową homologacją nie jest zakazana. Jeśli bieżnik będzie miał odpowiednią głębokość, a opony nie będą miały uszkodzeń, policjant może co najwyżej zasugerować ich wymianę ze względów bezpieczeństwa.