Mróz do -20 st, alerty I stopnia. Kierowców ratuje przycisk z ukrytą funkcją
W Polsce panuje prawdziwa zima. Po opadach śniegu przyszedł mróz. Synoptycy ostrzegają, że w najbliższych dniach, szczególnie na południu Polski, temperatury mogą spaść nawet do -20 stopni. MGW wydał w poniedziałek ostrzeżenie pierwszego stopnia przed mrozem. W tych warunkach kierowcom pomóc może jeden przycisk i jego ukryta funkcja.
Przy dużym mrozie kłopoty kierowców nie kończą się po uruchomieniu silnika. Samochód trzeba jeszcze odśnieżyć i usunąć lód, co pozowali jechać bezpiecznie, ale też uniknąć mandatu. Jeśli jednak jest tak zimno, jak zapowiadają synoptycy, to szyby będą zamarzać podczas jazdy i ograniczą widoczność.
Na szczęście w wielu samochodach od lat występuje technologia, która w takich warunkach pomaga kierowcom.
Chodzi oczywiście o przycisk włączający podgrzewanie tylnej szyby. Dzięki niemu po chwili można za pomocą kilku ruchów pozbyć się szronu lub kawałków lodu na szybie, dodatkowo ta funkcja sprawi, że szyba nie będzie zamarzać podczas jazdy. Taki przycisk znajduje się zwykle w okolicy panelu sterowania, przy pokrętłach nawiewu i przyciskach sterowania klimatyzacją.
Nie wszyscy wiedzą, że przycisk ten ma również ukrytą funkcję. Chodzi o podgrzewanie lusterek bocznych. Jeśli samochód jest wyposażony w ten system, to włącza się go tym samym przyciskiem co ogrzewanie tylnej szyby. Po prostu oba ogrzewania działają równocześnie, w efekcie wystarczy kilkadziesiąt sekund, żeby pozbyć się irytującego szronu.
Podgrzewanie działa nie tylko na szron, śnieg i mróz, ale jest również dobrą metodą na walkę ze zjawiskiem parowania. Wtedy również z pomocą przychodzi funkcja podgrzewania, która przywraca widoczność.
W niektórych samochodach, obok przycisku włączania ogrzewania tylnej szyby znajduje się dodatkowy przycisk, który jest odpowiedzialny za podgrzewanie przedniej szyby. I nie chodzi tutaj o włączanie z maksymalną siłą nawiewu. Taka opcja jest dostępna w niektórych modelach samochodów standardowo lub za dopłatą. Warto o tym pamiętać konfigurując nowy pojazd w salonie. W naszej strefie klimatycznej takie rozwiązanie może się okazać nieocenione.
Elektryczne ogrzewanie przedniej szyby działa na zasadzie zatopienia w przedniej szybie pasków grzewczych grubości włosa. Po włączeniu ogrzewania przewodzą one prąd, przez co się nagrzewają i odmrażają szybę. Są znacznie cieńsze niż paski stosowane na tylnej szybie, ale jest ich zdecydowanie więcej, dzięki czemu równie skutecznie działają, a nie ograniczają widoczności i nie przeszkadzają kierowcy.
Dzięki podgrzewanej przedniej szybie nie trzeba będzie zeskrobywać lodu i ryzykować porysowania powierzchni szyby. Oprócz tego szybciej znika para wodna z powierzchni szyby, a pióra wycieraczek będą mogły przystąpić do skutecznej pracy już po kilku minutach.
***