Masz auto z LPG? Nie możesz przegapić tego terminu, bo kłopoty murowane
Jazda samochodem wyposażonym w instalację LPG jest nieporównywalnie tańsza, szczególnie w przypadku modeli wyposażonych w paliwożerne, duże silniki. Paliwo LPG jest obecnie ponad dwa razy tańsze od benzyny 95, więc inwestycja w instalację, nawet tę droższą, powinna zwrócić się stosunkowo szybko. Do kosztów eksploatacji auta z instalacją LPG właściciele muszą jednak doliczyć te, których nie ponoszą kierowcy samochodów bez gazu. Chodzi nie tylko o przeglądy.
Po polskich drogach jeździ około 2,5 mln pojazdów wyposażonych w instalację gazową i choć ich liczba się delikatnie kurczy (według instytutu Samar na koniec 2023 roku było ich o 0,6% mniej niż rok wcześniej), to nadal jesteśmy europejską potęgą (ustępujemy tylko Turcji, w której samochodów na gaz jest 4,7 miliona). Kierowcy, którzy z instalacjami LPG mają doświadczenie, są świadomi tego, że do kosztów eksploatacji aut trzeba doliczyć te, których nie ponoszą właściciele pojazdów bez nich. O jakich wydatkach mowa?
Pierwszym ekstra kosztem, który muszą ponieść właściciele pojazdów na gaz jest wyższa opłata za przegląd. W Polsce przegląd techniczny auta z gazem to wydatek 163 zł - na tę sumę składają się zwykły przegląd auta (98 zł), przegląd instalacji (63 zł) oraz 1 zł za wpis do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. To nie wszystko, bowiem w przypadku aut zasilanych gazem LPG obowiązują inne zasady dotyczące konieczności pojawiania się na badaniu. Jak wiadomo, nowe auta w Polsce muszą zaliczyć pierwszy przegląd po trzech latach, a kolejny po dwóch - dopiero potem należy pojawiać się w stacji kontroli pojazdów co rok. Te zasady samochodów z gazem nie obowiązują, właściciele takich aut, niezależnie od ich wieku, muszą przechodzić badanie okresowe co roku.
Kolejnym kosztem, który należy doliczyć to obowiązkowych związanych z eksploatacją auta z instalacją LPG jest ten, który obejmuje układ zasilania. Kosztuje on od 100 do około 500 zł, w zależności od rodzaju instalacji. Co jaki czas należy dokonywać przeglądu? Producenci zalecają, by sprawdzać instalację raz w roku lub co 10-15 tysięcy kilometrów. W jego koszt wliczone są filtry (fazy ciekłej i lotnej). Do tego serwisanci badają szczelność układu, węże i opaski, reduktor, a także przewody elektryczne, a także dokonują diagnostyki komputerowej.
Kolejną rzeczą, o której powinni pamiętać właściciele aut z LPG jest konieczność częstszej wymiany oleju silnikowego, najlepiej co 10 tysięcy kilometrów. Wynika to z wyższej temperatury spalania gazu oraz tego, że ten proces następuje wolniej, co prowadzi do podwyższonej temperatury, którą osiąga silnik podczas pracy. To z kolei powoduje szybszą degradację oleju.
Ostatnim kosztem, który należy doliczyć, jest konieczność zapłaty za legalizację butli LPG lub jej wymianę. Procedura jest obowiązkowa po 10 latach od jej instalacji, natomiast po dwudziestu latach zbiornik LPG musi zostać wymieniony. Cena za legalizację butli LPG to zwykle 200-250 zł, natomiast koszt nowej jest co najmniej dwa razy wyższy. W drugim przypadku zapłacimy łącznie od 600 zł w górę (400 zł kosztuje sama butla).
Wszystkie wymienione wyżej koszty nie zmieniają oczywiście zasadniczo sytuacji i faktu, że eksploatacja auta z LPG jest oczywiście tańsza, niemniej warto o nich pamiętać.