​Mandat za brak świateł i punkty karne. O czym pamiętać na drodze po zmroku?

Oświetlenie samochodowe jest niezbędnym elementem wyposażenia każdego pojazdu. W Polsce obowiązują przepisy, które nakazują jazdę z włączonymi światłami przez całą dobę. Co grozi kierowcy za jazdę bez świateł? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w tym artykule.

Jazda bez świateł - niebezpieczeństwo na drodze

Jazda bez świateł oprócz powodowania poważnych wypadków może prowadzić do płacenia przez kierowców wysokich kar. Przepisy Ruchu Drogowego od 2007 roku wymagają, aby oświetlenie pojazdu było włączone przez całą dobę, aby chronić bezpieczeństwo kierowców i innych osób znajdujących się na drogach. 

Każdy kierowca przyłapany na jeździe bez świateł łamie tym samym przepisy. 

Oprócz grzywny naraża się na dodatkową karę administracyjną polegającą na naliczeniu punktów karnych.

Mandat za brak świateł - ile zapłacą kierowcy?

Według taryfikatora mandatów na rok 2021 wysokość grzywny, jaką płacą kierowcy za jazdę bez świateł, wygląda następująco:

Reklama
  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu - 200 zł
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu - 100 zł
  • Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej - 100 zł
  • Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby - 200 zł
  • Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności od 150 do 300 zł
  • Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami - 200 zł
  • Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych - 100 zł

Jazda bez świateł - co mówią przepisy?

Według artykułu 51. dotyczącego zasad używania świateł mijania, do jazdy dziennej, drogowych i przeciwmgłowych - kierowca zobowiązany jest używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

W ciągu dnia w warunkach dostatecznej widoczności, zamiast świateł mijania, kierowca może używać świateł do jazdy dziennej. Natomiast w nocy, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierowca może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

  • Pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym, jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo.

  • Do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony.

  • Pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Powyższych przepisów nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

Obowiązek włączenia świateł zewnętrznych stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

Jak sprawdzić stan techniczny oświetlenia pojazdu?

Światła zewnętrzne w samochodzie są bardzo ważne dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, dlatego muszą być zawsze sprawne. Zadaniem kierowcy jest zadbać o to, aby światła były w jak najlepszym stanie. Dlatego należy sprawdzić ich działanie, a w szczególności:

  • Sprawność i prawidłowe funkcjonowanie żarówek,

  • Czy reflektory nie są przebarwione lub zepsute,

  • Czy reflektory nie są zabrudzone ani zabłocone,

  • Sprawdzić, czy światła są prawidłowo ustawione. Kontroli dokonuje diagnosta na stanowisku pomiarowym. (W przypadku reflektorów niewyposażonych w automatyczne poziomowanie oświetlenia kierowca powinien ustawić światła za pomocą regulacji ręcznej).
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy