Które silniki są podatne na tuning?

Podpowiadamy, w przypadku których silników chiptuning odniesie zamierzone efekty. Opisujemy także jednostki, w których nie ma on większego sensu.

Z natury każdy silnik turbodoładowany jest "podatny" na chiptuning, ale konstrukcja niektórych z nich uniemożliwia znaczne podnoszenie mocy, np. z powodu tego, że nie da się już zwiększyć ciśnienia doładowania lub wydatku wtryskiwaczy.

Na chiptuning dobrze reagują duże silniki turbo o względnie małym wysileniu początkowym. Imponujące wzrosty można uzyskać w słabszych wersjach takich jednostek jak 3.0 diesel z BMW, 3.0 V6 TFSI w Audi czy w Mercedesie 3.0 V6 turbo oznaczonym jako C 400 lub E 400.

Bardzo duże przyrosty można uzyskać w takich jednostkach jak np. 1.6 TDI 75 KM (silnik z VW Caddy) - po chiptuningu może mieć nawet 125-130 KM.

Reklama

Niezbyt podatne na tuning są diesle, w których moc zbliża się do 100 KM z litra, np.2.0 TDI 190 KM, w którym przyrost wyniesie zaledwie kilka procent.

Niewiele dodatkowych koni mechanicznych można wykrzesać z małych benzynowych silników turbo po downsizingu - Ford 1.0 EcoBoost, VW 1.2 TSI czy Renault 1.2 TCe.

SILNIKI PODATNE NA TUNING

  • 3.0 V6 TFSI, 3.0 TDI w Audi, np. A6, A8, Q7
  • 2.0 d 163 KM, 3.0 d w BMW, np. seria 3, seria 5, seria 7, X3, X5
  • 3.0-3.5 V6 biturbo, 2.1 CDI (słabsze wersje biturbo) w Mercedesie, np. klasa C, klasa E
  • 1.6 i 2.0 TDI w słabszych wersjach - Volkswagen, Skoda, Seat
  • 2.0 dCi 130-150 KM w Nissanie i Renault
  • 2.2 i-DTEC 150 KM w Hondzie
  • 3.0 TDV6 w Range Roverze i Land Roverze
  • 2.4 D5 i 3.0 T6 w Volvo

SILNIKI BEZ DUŻYCH PRZYROSTÓW

Małe, wysilone jednostki benzynowe, np.:

  • 1.2 TSI w Audi, Skodzie, Seacie, VW
  • 1.0 Ecoboost w Fordzie 1.2 TCe w Renault, Dacii i Nissanie
  • 1.2 Puretech w Peugeocie i Citroenie
  • 0.9 TwinAir w Fiacie i Alfie Romeo

Niektóre diesle, zwłaszcza wysilone, np.:

  • 2.1 CDI 204 KM w Mercedesach
  • 2.0 TDCi 136 KM w Fordzie (restrykcyjny układ wydechowy)

Wszystkie silniki wolnossące

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum; "Motor" 27/2017

Jak dbać o silnik z turbosprężarką – EKSPLOATACJA

Standardowe, platynowe, a może irydowe - jakie świece zapłonowe wybrać? – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy