Które samochody dobrze znoszą jazdę na LPG?

Na LPG można przerobić praktycznie każde auto. Ale tylko część ma do tego szczególne predyspozycje. Które są warte polecenia?

Osoba, która szuka zadbanego, używanego samochodu i chce po zakupie zamontować do niego instalację gazową, żeby obniżyć koszty eksploatacji, powinna szukać modeli popularnych, prostych w serwisowaniu. Doskonałym pomysłem jest wstępna konsultacja ze specjalistą, któremu później zlecimy przeróbkę.

Auta starsze

W samochodach starszej generacji z jednopunktowym wtryskiem benzyny montuje się zwykle proste instalacje mieszalnikowe. Do takich przeróbek idealnie nadają się auta z metalowym kolektorem ssącym, który ma możliwie małą objętość.

Unikajmy natomiast pojazdów z wtryskiem mechanicznym, w których ewentualny wystrzał LPG może uszkodzić delikatny układ sterujący.

Reklama

Samochody młodsze

W samochodach z silnikami wyposażonymi w wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk paliwa, idealnie sprawdzają się instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG. Aby zredukować koszty przeróbki i późniejszej eksploatacji do minimum, należy szukać wolnossących modeli czterocylindrowych, z rzędowym układem cylindrów. Mile widziane są modele popularne, doskonale, do których nie brakuje części zamiennych.

Unikajmy aut z silnikami typu boxer, widlastymi, a nawet rzędowymi z liczbą cylindrów większą niż 4. Dobry serwis przerobi je bez problemu, ale nam zależy na tym, aby przeróbka była możliwie prosta i tania.

Stan techniczny

Popularne auta z silnikami benzynowymi są zwykle znacznie tańsze niż diesle. Różnicę tę wykorzystajmy na to, by kupić auto w możliwie dobrym stanie, z udokumentowanym, małym przebiegiem.

Co predysponuje samochód do przeróbki na LPG?

- Hydrauliczna regulacja luzu zaworowego

Żeby nie zawracać sobie głowy okresową kontrolą luzu zaworowego, silnik powinien być wyposażony w hydrauliczne kompensatory tego luzu.

- Pośredni, sekwencyjny wtrysk paliwa

Najłatwiej przerabia się samochody benzynowe z pośrednim, wielopunktowym i sekwencyjnym wtryskiem benzyny.

Odpowiednia wielkość bagażnika

Bagażnik musi mieć odpowiednio dużą wnękę na koło zapasowe, w której znajdzie się zbiornik.

Pozytywna opinia w serwisach

Przerabiajmy tylko te samochody, które cieszą się dobrą opinią u specjalistów od LPG i niezależnych mechaników.

Co jest przeciwwskazaniem do montażu LPG w aucie?

- Bezpośredni wtrysk paliwa

Do silników FSI opracowano już instalacje. Niestety, są droższe od tych popularnych, a ponadto nie gwarantują aż tak dużych oszczędności.

- Przypadkowy zakup

Niektóre modele samochodów najzwyczajniej nie sprawdzają się na LPG. Nie kupujmy auta "pod gaz" bez konsultacji z mechanikiem.

- Mechaniczna regulacja luzu zaworowego

Po zamontowaniu instalacji w aucie z mechaniczną regulacją luzu zaworowego, co 10-15 tys. km trzeba odwiedzać warsztat. W niektórych modelach luz zaworowy reguluje się tanio. W innych jest to czasochłonne i drogie (ok. 300 zł). Oczywiście na rynku zdarzają się wyjątki. W niektórych silnikach, mimo zastosowania mechanicznej regulacji, prawidłowy luz utrzymuje się ok. 60 tys. km.

- Brak wnęki na koło zapasowe

Jeśli zamiast koła zapasowego auto ma tylko miejsce na zestaw naprawczy, zbiornik trzeba montować w użytecznej części bagażnika.

- Zużycie eksploatacyjne

Zużycie silnika, widoczne wycieki oleju, problemy z układem chłodzenia oraz z układem zapłonowym stawiają sens przeróbki pod znakiem zapytania. Jest niemal pewne, że zamiast oszczędności, będziemy mieli jedynie spore wydatki.

Te samochody można polecić do przeróbek na LPG z wykorzystaniem popularnych instalacji

Auta za 10 000 zł

- Daewoo lLanos 1.6

Lanosy z LPG spisują się doskonale. Po zakupie warto jedynie zainwestować w nowe przewody zapłonowe i świece. Unikajmy wersji z końca produkcji (mają 2 sondy Lambda).

- Fiat palio weekend 1.2 8V

Silnik 1.2 8V doskonale przyjmuje nawet najtańsze instalacje. Atutem Palio Weekend z tą jednostką jest niska cena zakupu, szerokie zaplecze części i wielki bagażnik.

- Opel astra I 1.4 8V

Świetna wersja do LPG. Doskonale sprawdza się na tanich instalacjach mieszalnikowych, ponieważ "nie strzela". Atrakcyjne ceny zakupu, bardzo tanie części zamienne.

- Renault laguna I 1.8, 2.0

Nie rdzewieje, można ją wyjątkowo tanio kupić. Modele po liftingu idealnie pracują na instalacjach wtryskowych. Starsze - na mieszalnikowych. Słabą stroną są cewki zapłonowe.

- VW golf III 1.8 8V

Niezniszczalny silnik benzynowy 1.8 z jednopunktowym wtryskiem paliwa idealnie spisuje się na mieszalnikowych instalacjach LPG. Szkoda, że większość egzemplarzy ma duży przebieg.

- VW passat B4 1.8

Ta sama jednostka co w golfie (wersje 75 oraz 90 KM). Olbrzymi bagażnik. Idealny do instalacji mieszalnikowych. Warto zapłacić nawet 10 tys. zł za egzemplarz w idealnym stanie.

Auta za 20 000 zł

- Peugeot 307 1.4, 1.6

Za przystępną cenę kupimy egzemplarz w idealnym stanie. Najsłabszym punktem auta jest kaseta zapłonowa. Kosztuje ok. 500 zł. Po montażu LPG może zaistnieć konieczność jej wymiany.

- Opel astra 1.6 8V

Ostatni Mohikanin. Bezkolizyjny silnik doskonale spisuje się zarówno z instalacją mieszalnikową, jak i wtryskową. Ze względu na niskie koszty obsługi, to jedno z najlepszych aut w zestawieniu.

- VW golf IV 1.6 8V

Wzorowy silnik do montażu sekwencyjnego wtrysku LPG. Toleruje wiele błędów montażowych, jest bardzo tani w naprawach. Szukajmy dobrego, bezwypadkowego egzemplarza.

- Citroen xsara picasso 1.8

Montaż instalacji mieszalnikowej w tym aucie to duży błąd. Ale systemy wtryskowe spisują się rewelacyjnie. To bardzo atrakcyjna alternatywa dla znacznie droższych w zakupie diesli.

Auta za 35 000 zł

- Peueot 407 2.0

Diesle są oszczędne, ale drogie w naprawach. Dwulitrowa benzynówka cieszy się natomiast opinią jednostki nie do zdarcia. Podobnie jak w 307, mogą pojawić się problemy z kasetą zapłonu.

- Renault laguna III 2.0

Trzecia generacja Laguny jest autem zaskakująco bezawaryjnym, szczególnie na tle poprzedniczki. Wybierając wersję benzynową uważajmy, aby nie kupić odmiany z bezpośrednim wtryskiem!

- Skoda octavia II 1.6 8V

Najlepszą rekomendacją tej wersji silnikowej jest fakt, że sam producent oferuje ją obecnie w wersji z LPG. Słabą stroną są osiągi. Mocną: wyjątkowo niskie koszty serwisowania.

- VW passat B6 1.6 8V

Ten sam stary, sprawdzony silnik, co w golfie IV i skodzie octavii. Aż trudno uwierzyć, że znajdziemy go także pod maską passata B6. To wzorowe, współczesne auto do LPG!

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy