Konkretnie o autogazie. Pytania i odpowiedzi
Wielu kierowców w Polsce zastanawia się nad zamontowaniem w samochodzie instalacji gazowej. Do tego kroku zachęca niska cena LPG, która oznacza znacznie niższe koszty eksploatacji samochodu.
Jednak osoby, które jeszcze nie jeździły "na gazie" mają wiele pytań dotyczących samej instalacji, jak i jego wpływu na auto. O odpowiedzi na te pytania często nie jest łatwo, dlatego w tym miejscu postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze zagadnienia dotyczące LPG.
Czy LPG jest niebezpieczne?
Wiadomo, gaz jest palny, więc może wybuchnąć. Wie o tym każdy, kto ma w domu kuchenkę gazową. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że zagrożenie wybuchem LPG w samochodzie właściwie nie istnieje. Kompletne instalacje, w tym butle na gaz, muszą przechodzić specjalistyczne testy i spełniać wyśrubowane normy jakości. W efekcie nawet podczas wypadków nie ma zagrożenia wybuchem.
Firma AC S.A., lider rynku instalacji LPG, przeprowadziła przy współpracy z partnerami projektu, niezależnymi ekspertami i przy asyście mediów branżowych spektakularny test zderzeniowy aut z zamontowanymi instalacjami LPG. Wyniki jasno wykazały całkowite bezpieczeństwo instalacji LPG w trakcie wypadku.
Czy gaz LPG śmierdzi?
Owszem, do gazu dodawany jest specjalny dodatek zapachowy, który ma sygnalizować ewentualną nieszczelność czy wyciek. Zapach ten czasami czuć za starymi, wyeksploatowanymi samochodami, z prostymi instalacjami mieszalnikowymi.
Jednak prawidłowo zamontowana nowoczesna instalacja gazowa musi być szczelna i nie ma prawa emitować żadnego zapachu.
Czy gaz powoduje spadek osiągów?
Taka opinia to kolejny "spadek" po starych instalacjach mieszalnikowych. W stosowanych dzisiaj nowoczesnych instalacjach sterowanych komputerowo spadek mocy, o ile występuje, wynosi poniżej pięciu procent, co dla kierowcy jest kompletnie nieodczuwalne. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta np. marki STAG, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy wyborze komponentów instalacji czy pozornie "oszczędniejszego" warsztatu.
Czy butla zajmuje bagażnik?
To już zależy od kierowcy. Można zdecydować się rzeczywiście na butlę, która jest montowana w bagażniku i wówczas zajmie ona nieco miejsca, dla odmiany oferując dużą pojemność, a więc i zasięg. Jednak na rynku dostępne są nieco mniejsze zbiorniki toroidalne, które montuje się w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Wówczas pojemność bagażnika jest zachowana.
Czy gaz wpływa negatywnie na trwałość silnika?
Odpowiedź jest prosta - nie bardziej niż benzyna czy olej napędowy. Po prostu, silnik podczas pracy ulega naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu, ale rodzaj paliwa nie ma na to wpływu.
Obiegowa opinia mówi o wypalaniu gniazd zaworowych przez LPG, ale to również dotyczy starych instalacji mieszalnikowych, które często nie były właściwie wyregulowane (kierowcy "przykręcali" dopływ gazu, chcąc oszczędzić jego zużycie; w efekcie silnik pracował na zbyt ubogiej mieszance, co powodowało wypalanie gniazd). Nowoczesne systemy, dzięki wielu czujnikom i komputerowemu sterowaniu nie powodują zwiększonego zużycia silnika, w tym wypalania gniazd zaworowych.
Czy do wszystkich silników benzynowych można zainstalować gaz?
Odpowiedź brzmi - tak! Do niedawna problem sprawiały nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których wtryskiwacze benzyny umieszczone są w cylindrach i chłodzone wtryskiwaną benzyną. W takiej sytuacji odłączenie wtrysku benzyny prowadziłoby do zniszczenia wtryskiwaczy, wiec silnik przestawałby pracować na benzynie. Jednak istnieją już instalacje dedykowane do takich silników, w których oprócz gazu do cylindra podawane są co pewien czas również niewielki dawki benzyny (tzw. dotrysk), których zadaniem jest chłodzenie wtryskiwaczy. Jedyną wadą takiego rozwiązania jest zużycie nie tylko gazu, ale również benzyny (wynosi około 2 l/100 km).
Czy samochód na gazie pali więcej?
Owszem, niższa kaloryczność gazu powoduje, że jego zużycie na 100 km jest nieco większe (w zależności od instalacji - 10 do 20 proc) niż benzyny. Jednak znacznie niższa cena powoduje, że jazda na LPG i tak jest znacznie tańsza niż na benzynie.
Czy autem zasilanym LPG można wjeżdżać na parkingi podziemne?
Tak, chociaż nie wszystkie. Nie regulują tej kwestii żadne ogólne przepisy, a nowoczesne parkingi, wyposażone są zwykle nie tylko w czujniki CO2 i gazu, ale również wydajną wentylację mechaniczną. Wówczas nie ma żadnych przeszkód, by parkować samochody z LPG.
Tekst powstał we współpracy z marką STAG