Kiedy wymienić opony na zimowe? Oto najlepszy moment na zmianę
Okres jesienno-zimowy jest w ostatnim czasie wyjątkowo zaskakujący i bogaty w diametralne spadki temperatur. Warto jest poznać bardzo prostą zasadę, dzięki której dowiecie się, kiedy jest najlepszy możliwy moment na wymianę opon na zimowe. Nie dajcie się zaskoczyć.
Spis treści:
Jedynym elementem, który ma w samochodzie styczność z nawierzchnią, są opony. Warto wiedzieć, że w zależności od ich przeznaczenia, różnią się one znacząco zarówno samym kształtem bieżnika, jak i mieszanką użytą do ich produkcji, co bezpośrednio wpływa na poprawę przyczepności podczas niższych lub wyższych temperatur, czy w czasie jazdy po śniegu. Zmiana opon letnich na zimowe to jedna z czynności, która odgrywa kluczową rolę w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa poruszania się późną jesienią i przede wszystkim zimą.
Kiedy najlepiej zmienić opony letnie na zimowe?
Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi, chociażby w postaci wskazania konkretnej daty, jest niemożliwe. Wszystko dlatego, że pogoda jest na tyle nieprzewidywalna, że potrafi zaskoczyć nawet meteorologów. Eksperci ds. bezpieczeństwa znaleźli jednak wspólny mianownik, dzięki któremu udało się przyjąć, że wymiana ogumienia w pojazdach powinna nastąpić w momencie, gdy średnia dobowa temperatura utrzymuje się poniżej 7°C. To znak, że koniecznie należy udać się do zakładu wulkanizacyjnego.
Niska temperatura, która średnio przez całą dobę wynosi około 7°C, sprawia, że miękka mieszanka zastosowana w oponach letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co przekłada się na utratę właściwości jezdnych założonych przez producenta, a także dochodzi do ich znacznie szybszego zużycia. Warto jest w okresie jesiennym szczególnie czujnie przyglądać się prognozom pogody, aby w odpowiednim momencie udać się wulkanizatora i korzystać z pełnej przyczepności opon, gwarantując tym samym sobie, a także innym uczestnikom ruchu drogowego bezpieczeństwo. Jeżeli natomiast poruszacie się samochodem głównie rano lub nocą, warto rozpatrzyć wymianę nieco wcześniej.
Na czym polega zasada 7 st. C?
Kierowcy, którzy zastosują się do powyższej zasady związanej ze średnią temperaturą dobową, przede wszystkim świadomie dbają o swoje bezpieczeństwo. Dodatkowo jest to świetny sposób na ominięcie długich kolejek do wulkanizatora. Wraz z pierwszymi przymrozkami lub opadami śniegu, zapominalscy kierowcy szturmem wybierają się do punktów wymiany opon, gdzie bardzo często na samym oczekiwaniu muszą spędzić nawet kilka godzin.
Na czym polega przewaga opon zimowych?
W ciągu kilku ostatnich lat na drogach aż roi się od pojazdów, które wyposażone są w opony wielosezonowe. Nie brakuje również tych zmotoryzowanych, którzy twierdzą, że w kwestii bezpieczeństwa i przyczepności nie ma półśrodków. Producenci skupiając się na danym typie opon opracowują najlepszą możliwą technologię, dzięki której ogumienie zimowe świetnie radzi sobie z niską temperaturą, stosując inny rodzaj mieszanki użytej do produkcji, która bogato wyposażona jest w krzemionkę. Kształt bieżnika przystosowany jest do radzenia sobie ze śniegiem, lodem czy błotem pośniegowym, gwarantując znacznie więcej przyczepności oraz szybsze oczyszczenie rowków bieżnika. Opony letnie swoje właściwości stracą już poniżej 7°C.
Oznaczenie opon zimowych
Kilkanaście lat temu tylko fachowcy dokładnie wiedzieli, który kształt bieżnika dedykowany jest oponom zimowym. W 2012 roku Unia Europejska wprowadziła nowe regulacje dotyczące oznaczeń ogumienia samochodowego i od tamtego momentu na bocznej ścianie znajduje się specjalny symbol lub oznaczenie, który potwierdza, że dany model opony przeszedł wymagające testy w warunkach zimowych.
- 3MPSF - aby dana opona zdobyła takie oznaczenie, musi przejść test wykonany na płaskim, pokrytym ubitym śniegiem torze (3 cm warstwy mocno ubitej oraz 2 cm wierzchniej warstwy) o maksymalnym nachyleniu 2°. Temperatura w momencie przejazdu na wysokości 1m musi oscylować w przedziale od -2°C do -15°C, a w 6 na 10 próbach rezultat musi być lepszy o około 25% od wyniku referencyjnego. Oznaczenie Three-Peak Mountain Snów Flake jest bardzo proste do znalezienia - przyjmuje formę płatka śniegu na tle trzech szczytów.
- M+S - to kolejne oznaczenie, które informuje nas o tym, że teoretycznie opona ta dedykowana jest do jazdy zimą. W przeciwieństwie do 3MPSF symbol ten może zostać użyty bez żadnych testów i potwierdza jedynie, że producent opon projektował skład mieszanki oraz kształt bieżnika uwzględniając warunki, które panują zimą. Znak ten uznawany jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, ale coraz częściej trafia również na opony wielosezonowe. Warto jest zatem pamiętać, że żadne rzetelne testy, które miałyby potwierdzić ich jakość działania podczas jazdy w zimowych warunkach, nie zostały przeprowadzone. Dlatego szukając nowego kompletu opon, zdecydowanie lepiej zmniejszyć krąg zainteresowań do tych, które posiadają symbol płatka śniegu.