Jakie zamienniki wybierać
Nawet w przypadku popularnych i niezbyt nowych aut wydanie 1000 zł na zakup części zamiennych nie należy do rzadkości. Dlatego warto się przygotować do takiej operacji, aby kupować świadomie i uniknąć wpadek.
Zakup części zamiennych to dla wielu kierowców duży wydatek. Podpowiadamy, co warto wiedzieć, decydując się na zamienniki.
MARKA PRODUCENTA MA ZNACZENIE
Jeżeli nie orientujemy się w jakości poszczególnych części zamiennych, to powinniśmy kierować się marką wytwórni. Zwyczajowo do grona najlepszych zalicza się firmy dostarczające podzespoły na tzw. pierwszy montaż. Wybierając części takiego producenta, możemy mieć pewność, że mają niezłą jakość. Na zdjęciu głównym zamieszczone zostały marki polecanych producentów dla różnych grup towarowych.
NA TYCH CZĘŚCIACH NIE OSZCZĘDZAJ
Z punktu widzenia właściciela samochodu skrajnie kłopotliwe są sytuacje, w których nowa część ulega awarii w krótkim czasie albo z racji wady prowadzi do innej, poważniejszej usterki. Dlatego na pewnych częściach nie należy oszczędzać.
- Napęd rozrządu: oszczędność, nawet kilkusetzłotowa, jest niczym przy kosztach naprawy silnika po zerwaniu paska (kilka tys. zł).
- Sprzęgło: dostęp do niego wymaga demontażu skrzyni biegów. Dlatego warto zrobić to raz a dobrze i nie ma co inwestować w tani towar.
- Łożyska kół: w razie uszkodzenia mogą nawet unieruchomić samochód. Ponadto koszt ich wymiany bywa porównywalny z ceną łożyska.
- Pierścienie tłokowe i panewki: do wymiany wymagają demontażu całego silnika, a ich cena jest nieporównywalna z kosztami robocizny.
CO TO SĄ TAK ZWANE MARKI BUDŻETOWE?
Duże sieci hurtowni często tworzą własne marki budżetowe. Przykładem jest chociażby 4MAX w sieci Intercars. Jest to linia części tanich, chociaż niekoniecznie najgorszej jakości, gdyż to uderzałoby w same hurtownie (kłopotliwe zwroty czy reklamacje). Dlatego szukając oszczędności, można czasami sięgnąć po właśnie takie części z linii budżetowych, ale po konsultacji z mechanikiem.
ZAMIENNIKI A PODRÓBKI
Zamienniki oryginalnych części są czymś zupełnie normalnym i ogólnie przyjętym w motoryzacji. Natomiast ewidentne podróbki, czyli zespoły udające oryginalne (mające fałszywy znak towarowy), przytrafiają się dość rzadko.
Podróbki nie zdarzają się w sieciach hurtowni, można je raczej spotkać w handlu detalicznym, czasami w internecie. Dotychczas docierały do nas głównie sygnały o podróbkach żarówek ksenonowych oraz olejów silnikowych.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17-18/2017