Jak właściwie holować samochód? Ten elementarz musi znać każdy
Holowanie samochodu to sposób, aby bez kosztownego wzywania lawety (kosztownego, jeśli nie mamy wykupionego ubezpieczenia z opcją holowania) przetransportować zepsuty pojazd do warsztatu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że holowanie nie jest wszędzie dozwolone, a to, czy jest możliwe zależy także od rodzaju usterki i samego auta.
Holowanie samochodu to jedna z sytuacji, z którymi każdy kierowca może się prędzej czy później spotkać. Awaria, uszkodzenie pojazdu czy inne problemy techniczne mogą zmusić nas do podjęcia takiego działania. Holowanie samochodu to zadanie, które wymaga znajomości przepisów i zachowania odpowiednich środków ostrożności. Przed przystąpieniem do holowania warto upewnić się, że pojazdy są odpowiednio przygotowane, a kierowcy wiedzą, jak współpracować podczas jazdy.
Przede wszystkim należy znać przepisy ruchu drogowego regulujące holowanie. W Polsce samochód holujący nie może przekraczać prędkości 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza nim. Holowany pojazd musi być oznaczony trójkątem ostrzegawczym umieszczonym z tyłu, po lewej stronie. Nawet w warunkach dostatecznej widoczności należy też jechać z włączonymi światłami mijania. Wbrew temu, co wielu kierowców sądzi, nie wolno w trakcie holowania używać świateł awaryjnych - te można włączyć tylko wtedy, gdy pojazd jest unieruchomiony.
Ponadto ważne jest, aby linka holownicza miała odpowiednią długość. Przepisy wymagają, aby wynosiła od 4 do 6 metrów w przypadku linki elastycznej i do 3 metrów w przypadku linki sztywnej. Linka powinna być dobrze widoczna, najlepiej oznaczona kolorowym materiałem, np. chorągiewką, tak aby inni uczestnicy ruchu mogli ją zauważyć.
Nie każdy pojazd można holować. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, holowanie jest z reguły zabronione lub ograniczone - najlepiej zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. Holowanie pojazdu hybrydowego lub elektrycznego może być również problematyczne, gdyż te samochody często wymagają specjalnych zasad transportu, aby nie doszło do uszkodzenia układu napędowego. Warto pamiętać, że jeśli dojdzie do awarii na autostradzie, to holowanie przez prywatny pojazd nie jest dozwolone. W takiej sytuacji konieczne będzie wezwanie lawety.
Konieczne jest upewnienie się, że linka holownicza jest odpowiednio przymocowana. Nie może być zaczepiona o elementy zderzaka czy inne części pojazdu (np. wahacze), gdyż nie są one przystosowane do dużych obciążeń. Prawidłowe punkty montażowe znajdują się w okolicach podwozia i są wyraźnie oznaczone. Należy też zadbać o to, aby linka była odpowiednio napięta, co pozwala na płynne ruszanie i uniknięcie nagłych szarpnięć.
Podczas holowania ważna jest współpraca pomiędzy kierowcami obu pojazdów. Kierowca samochodu holującego ma większą kontrolę nad sytuacją, ale osoba siedząca w pojeździe holowany również odgrywa istotną rolę. Musi stale utrzymywać napięcie linki, co zapobiegnie jej nagłemu zerwaniu. Dobrze, aby kierowca pojazdu holującego i holowanego utrzymywali stały kontakt, najlepiej telefoniczny przez zestaw głośnomówiący. Trzeba też pamiętać, że jadąc drogą kilkupasmową pojazdy powinna poruszać się wyłącznie prawym pasem.
Kierowca holujący powinien ruszać delikatnie, bez gwałtownych ruchów, aby uniknąć szarpnięć. Również hamowanie powinno być płynne i przewidywalne, tak aby osoba w holowanym samochodzie mogła odpowiednio reagować. W trakcie jazdy obydwa pojazdy muszą unikać nagłych zmian kierunku, a każdy manewr powinien być wykonywany z dużą ostrożnością.
W sytuacjach, gdy holowanie nie jest możliwe, np. z powodu uszkodzenia układu kierowniczego lub hamulcowego, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnej pomocy drogowej. Towarzystwa ubezpieczeniowe mają w swojej ofercie usługi holowania w ramach polisy, warto zwrócić uwagę, jakie warunki holowania są zapisane w umowie - może to być holowanie na przykład do 150 km lub do najbliższego warsztatu.