Jak w prosty sposób sprawdzić przebieg auta używanego?
"Kręcenie liczników" jest jedną z największych patologii polskiego rynku samochodów używanych. Dotyczy ona głównie aut sprowadzanych z zagranicy. Eksperci szacują, że licznik jest cofany nawet w 60 procentach takich samochodów.
Zjawisko to przybrało formę zupełnie oficjalnego działania, co przejawia się w tym, że w niektórych miejscach w Polsce (stanowiących w szczególności trasy tranzytu pojazdów używanych z Europy Zachodniej) pojawiły się, działające zupełnie legalne, przedsiębiorstwa i punkty świadczące usługę "weryfikacji przebiegu pojazdów".
Punkty te oferują nic innego, jak ingerencję w system komputerowy pojazdu polegającą na zaniżeniu rzeczywistego przebiegu całkowitego danego auta, celem sztucznego podwyższenia jego wartości rynkowej.
Pomimo licznych apeli całej polskiej branży motoryzacyjnej, polskie władze nie robią prawie nic, aby ten proceder ograniczyć. A rozwiązanie wydaje się całkiem proste!
Od 1 stycznia 2014 roku we wszystkich krajach Unii Europejskiej, także w Polsce, obowiązuje przepis wymagający, by w czasie badania w stacji kontroli pojazdów był rejestrowany aktualny przebieg pojazdu. Dodatkowo właściciel samochodu otrzymuje - obowiązkowo - papierowy dokument nazywany "certyfikatem badania technicznego", w którym przebieg jest odnotowywany.
Aby ograniczyć zjawisko "cofania liczników" wystarczy więc wprowadzić do polskiego prawa obowiązek przedstawiania takiego certyfikatu przy pierwszej rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego do Polski! Związek Dealerów Samochodów i cała branża motoryzacyjna apeluje o taką zmianę przepisów do polskich władz od dawna.
Niestety, dopóki zmiany te nie zostaną wprowadzone, klienci muszą się bronić przed oszustami sami. Temu służyć ma akcja informacyjna Związku Dealerów Samochodów o nazwie "Bez kręcenia" Chodzi o to, by jak największa liczba kupujących zdawała sobie sprawę z możliwości weryfikacji przebiegu.
Każdy kierowca kupujący samochód sprowadzony z zagranicy może sprawdzić, jaki był przebieg auta w momencie ostatniego przeglądu technicznego wykonywanego poza granicami Polski. Wystarczy, że zażąda od sprzedawcy certyfikatu z ostatniego przeglądu technicznego. W dokumencie znaleźć można stan licznika i datę ostatniego badania technicznego.
By ułatwić kupującym weryfikację przebiegu powstał nawet specjalny serwis internetowy bezkrecenia.pl. Znajdziemy tam wzory certyfikatów obowiązujących w poszczególnych krajach UE. Wystarczy kliknąć w flagę kraju, w którym auto przechodziło ostatni przegląd techniczny. Na każdym certyfikacie - kolorem żółtym - oznaczone jest miejsce, w którym powinien znaleźć się dokładny przebieg samochodu zapisany podczas ostatniego przeglądu technicznego.