Jak odkręcić śruby w samochodzie, gdy się zapiekły?
Nieubłaganie zbliża się zima, a wraz z nią wielu kierowców zdecyduje się na wymianę opon z letnich na zimowe. Najprostszym sposobem będzie skorzystanie z usług doświadczonego wulkanizatora, ale jeżeli wolicie tę czynność przeprowadzić samodzielnie, musicie przygotować się na najróżniejsze problemy, które mogą wystąpić. Jak odkręcić śruby, które są zapieczone?
Spis treści:
Zapieczone śruby to problem, który może spotkać każdego kierowcę samochodu lub motocykla. Przede wszystkim dotyczy on właścicieli nieco starszych pojazdów, a także tych, które są zaniedbane lub nie są parkowane w garażu. To właśnie czynniki zewnętrzne, takie jak chociażby wilgoć, opady deszczu, sól drogowa, błoto czy różnica temperatur poszczególnych elementów, doprowadzają bezpośrednio do zapiekania się śrub. Warto jest znać kilka prostych sposobów, jak uporać się z tym problemem.
Bez tych narzędzi oraz dodatków nie bierz się za odkręcanie kół
Do wielu prac przy samochodzie trzeba się odpowiednio przygotować. Problemy z połączeniami śrubowymi mogą przysporzyć wam wielu kosztownych i czasochłonnych problemów, dlatego jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności należy wyposażyć się w kilka prostych narzędzi oraz środków chemicznych, które pomogą wam w przeprowadzeniu tej prostej wymiany. Najważniejszym elementem jest klucz do kół w odpowiednim rozmiarze, a także przedłużka, za którą może posłużyć kawałek rury. Jeżeli macie możliwość skorzystania z klucza pneumatycznego to przede wszystkim znacznie ułatwicie, a także przyśpieszycie sobie całą pracę. Przydatne będą również najróżniejsze środki penetrujące, które mają za zadanie rozpuścić rdzawe naloty i ułatwić odkręcenie śrub.
Zapobiegaj zamiast leczyć
To zasada, którą znają wszyscy mechanicy. Jeżeli macie świadomość, że wasze połączenia śrubowe w kole mogą sprawiać trudności z odkręceniem, należy zacząć od skorzystania z tych kilku porad, aby znacznie ułatwić sobie całą czynność. Przede wszystkim:
- Skorzystaj ze środków penetrujących - na rynku znajdziecie ich całe mnóstwo i chociaż występują pod różnymi nazwami, to działają dokładnie w ten sam sposób - mają za zadanie rozpuścić rdzę i brud. Przed rozpoczęciem prac warto jest zatem wszystkie śruby dokładnie popsikać specjalnym preparatem penetrującym i pozostawić go na kilka minut. Czynność można powtórzyć kilkukrotnie, aby mieć pewność, że dotarł on we wszystkie newralgiczne miejsca i miał wystarczającą ilość czasu, aby zadziałać.
- "Bez młota to nie robota" - stare, sprawdzone sposoby są najlepsze. W czeluściach swojego garażu każdy z was znajdzie duży młotek i drewniany klocek. Użyj go, aby nie zniszczyć trzpienia śruby, ale jednocześnie przełożyć na połączenie śrubowe spore wibracje, które pomogą w odkręceniu. Warto uderzyć z różnych stron, używając sporo siły. W przypadku bardzo mocno zapieczonych śrub ten sposób może okazać się znacznie bardziej skuteczny niż skorzystanie z klucza udarowego.
- Ciepło lubią również śruby - nie wierzcie w internetowe brednie, że nagrzanie śruby przy użyciu zapalniczki jest wystarczające. Szybciej opalicie swoje palce, niż doprowadzicie do jakiegokolwiek poluzowania. Zdecydowanie najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z podgrzewaczy indukcyjnych, które pozwalają na działanie z zachowaniem wyjątkowej precyzji, ale nie brakuje również tych mechaników, którzy korzystają z palników gazowych. Ciepło powoduje rozszerzanie się metalu, co bezpośrednio wpływa na ułatwienie odkręcenia śruby. Pamiętajcie, aby przy stosowaniu tego sposobu zachować szczególną ostrożność żeby nie uszkodzić innych elementów.
Skuteczność domowych sposobów może cię zaskoczyć
Powyższe sposoby są wyjątkowo proste, ale jednocześnie na tyle skuteczne, że każdy kierowca powinien je znać. Wykorzystanie ich szczególnie w przypadku wymiany kół może mieć kluczowe znacznie, aby cała akcja zakończyła się sukcesem. Odpowiednia konserwacja, a także systematyczne wymiana śrub, zaoszczędzi nam nie tylko sporo czasu, ale również pieniędzy. Warto jest zatem każde połączenie śrubowe dodatkowo smarować korzystając ze specjalnych preparatów i przede wszystkim dokręcać je z odpowiednią siłą przy wykorzystaniu klucza dynamometrycznego.