Jak ładować i wymienić akumulator w aucie z systemem start-stop?

System start-stop to już w zasadzie standard w nowych samochodach osobowych. Coraz więcej takich samochodów pojawia się w serwisach, gdzie jest przeprowadzany kompleksowy przegląd takich układów. Jednym z newralgicznych punktów tego układu jest akumulator. Sprawdzamy, jak powinno się go obsługiwać

W przypadku samochodów z systemem start-stop, znalezienie akumulatora może nie być łatwym zadaniem. Zdarza się, że jest on ulokowany w zupełnie innym miejscu niż pod maską. Czasami znajduje się w kabinie pasażerskiej lub bagażniku. Ze względu na jego umiejscowienie, operacja wymiany zużytej baterii może się wydłużyć kilkukrotnie w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami.

System start-stop - dwa rodzaje układu

Decydując się na wymianę zużytego akumulatora, należy sprawdzić jaki rodzaj systemu start-stop został zaimplementowany w samochodzie. Ze względu na stopień skomplikowania można wyróżnić podstawowy i zaawansowany.

W przypadku pierwszego system wyłącza silnik w momencie zatrzymania pojazdu i uruchamia go ponownie w celu kontynuacji jazdy. Bardziej zaawansowana wersja ma dodatkową funkcję. Potrafi akumulować energię pochodzącą z hamowania w procesie tzw. rekuperacji. Może również ograniczać ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania.

Reklama

System start-stop i akumulator EFB

Mając na pokładzie podstawowy system start-stop zaleca się stosowanie akumulatorów wyprodukowanych w technologii EFB (Enhanced Flooded Battery). Specjalna powłoka z poliestru na płytce dodatniej pomaga utrzymać masę czynną akumulatora w płycie. Takie rozwiązanie charakteryzuje się większą wytrzymałością w porównaniu do zwykłych akumulatorów. Zwłaszcza przy wyłączonym silniku, gdy trzeba utrzymać działanie wszystkich urządzeń elektrycznych na pokładzie.

System start-stop i akumulatory AGM

Bardziej zaawansowane rozwiązania start-stop potrzebują akumulatora w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Pomiędzy płytami ołowianymi są umieszczane maty z włókna szklanego nasycone elektrolitem. Pozwalają zwiększyć efektywność pracy akumulatora. Dzięki temu mogą utrzymać większą liczbę urządzeń zasilanych energia elektryczną, a także pracują wydajnie nawet przy niskim poziomie naładowania. Taki akumulator można zastosować w pojeździe, który jest wyposażony w podstawowy system start-stop, ale w autach z zaawansowanym układem nie powinno się montować akumulatora EFB.

Montaż zwykłego akumulatora w pojazdach z systemem start-stop mija się z celem. Już po kilku tygodniach mogą się zacząć problemy z jego przedwczesnym zużyciem.

Jak ładować akumulator w aucie z systemem start-stop?

Ładowanie akumulatora EFB oraz AGM nie różni się zbytnio od ładowania konwencjonalnych baterii. Jednak w tym przypadku należy bardzo skrupulatnie przestrzegać procedur. Akumulator nie powinien być zbyt długo rozładowany. Zbyt długi okres przestoju w takim stanie może doprowadzić do zmniejszenia żywotności baterii.

Kolejną sprawą jest dobór odpowiedniej ładowarki w zakresie parametrów technicznych ładowania. Najlepiej wykorzystać do tego ładowarki z automatycznym wyłącznikiem oraz elektroniczna kontrolą napięcia wykorzystującą profil ładowania IUoU. Takie urządzenie powinno się charakteryzować wyższym napięciem ładowania, nawet 2,6 V na ogniwo.

Nie powinno się ładować takiego akumulatora, gdy temperatura otoczenia jest ujemna lub przekracza 45 stopni Celsjusza. Przed włączeniem ładowarki należy się upewnić, że przewody są podłączone prawidłowo (dodatni do dodatniego, ujemny do ujemnego). Nie należy włączać ładowarki przed podłączeniem przewodów ładowarki z biegunami akumulatora EFB.

Po zakończeniu procesu ładowania trzeba wyłączyć ładowarkę i odłączyć przewody od ogniw akumulatora. Na koniec warto sprawdzić stan naładowania akumulatora. Jeśli akumulator dostarcza od 12,4 do 12,6 V prądu - nie wymaga dalszego ładowania.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: akumulator | system start-stop
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy