Jak długo można jeździć na oponach? Liczy się nie tylko bieżnik
Potocznie słyszy się, że na oponach można jeździć "ile fabryka dała". No właśnie, a ile dała? Okazuje się, że są to konkretne liczby. Jak długo można jeździć na jednym komplecie opon, czy ma na to wpływ ich coroczna wymiana na letnie i zimowe? I czy żywotność opony zależy od stanu jej zużycia? Wyjaśniamy.
- Przyzwyczailiśmy się już do tego, że co sezon wymieniamy opony z letnich na zimowe lub z zimowych na letnie.
- Ale każdy kierowca zadaje sobie też pytanie, co ile lat należy wymienić opony i do jakiego stopnia muszą być zużyte, aby uznać je za potencjalne niebezpieczeństwo na drodze.
- Na temat tego, co ile trzeba wymieniać opony powstało wiele mitów, niekoniecznie prawdziwych. Wyjaśniamy, ile lat można jeździć na jednym komplecie opon.
Odpowiedź na pytanie, kiedy należy wymienić opony wydaje się być prosta - wtedy, kiedy się zużyją. Wiadomo, że szybciej zużyją się opony bardziej eksploatowane, dlatego producenci określają przydatność opon raczej w kilometrach. Maksymalny przebieg opon według tego kryterium wynosi do 80 tys. km. Po takim czasie bieżnik każdej opony będzie zużyty, a oponę należy wymienić.
Eksperci są zgodni co do jednego - na jednych oponach można jeździć maksimum 10 lat. Po tym czasie opony nie nadają się już do użycia. Ale jeśli opony są bardzo zużyte, to oczywiście trzeba wymienić je wcześniej. Stan zużycia oceniamy, sprawdzając, czy na oponie są pęknięcia, oraz oceniając wysokość bieżnika.
Czytaj też: Takiego bata na kierowców jeszcze nie było. Nowy fotoradar robi wrażenie
Jeśli sami kupujemy opony, to mamy ich wiek pod kontrolą. Co jednak jeśli kupiliśmy opony razem z samochodem i nie wiemy, ile mają lat? Wtedy warto zmierzyć ich bieżnik, bo to on decyduje o przydatności opony. Wprawdzie prawo dopuszcza do ruchu auta z bieżnikiem o wysokości 1,6 mm, ale producenci wskazują na 3 mm dla opon letnich i 4 dla zimowych.
A jak zmierzyć stan bieżników? Służą do tego specjalne mierniki dostępne na stacjach benzynowych i w sklepach motoryzacyjnych. Mają je na wyposażeniu również stacje diagnostyczne. Współcześnie opony mają często zaznaczenie na bieżniku wskazujące na to, kiedy należy wymienić opony. Domowym sposobem na zmierzenie wysokości bieżnika jest użycie monety dwuzłotowej. Należy ją wsunąć między bieżniki - jeśli bieżnik jest niższy, niż wysokość "złotej" części monety oznacza to, że opony trzeba wymienić.
Często słyszymy opinie, że skoro opony były mało używane, to nie trzeba ich wymieniać. Wystarczy trzymać się granic czasowych i kilometrowych oraz pilnować wysokości bieżnika. Czy więc 10-letnie opony z małym przebiegiem i dobrym bieżnikiem trzeba wymieniać? Okazuje się, że tak. Nawet nieużywane opony przez okres 10. lat parcieją, a to powoduje, że stają się potencjalnie niebezpieczne.
To również odpowiedź dla tych, którzy używając opon letnich i zimowych szacują ich żywotność na dłuższy czas. Niestety, to tak nie działa. Nawet jeśli opony były używane w ciągu 10 lat tylko przez 6 miesięcy w roku, i tak należy je wymienić po 10-ciu latach.
Czytaj też:
Rolkarze pomylili drogę z placem zabaw. Było o krok od tragedii
Autostrada A1 zyska trzeci pas ruchu. To dobra wiadomość dla kierowców
Eksperci: W przyszłym tygodniu możliwe dalsze spadki cen paliw na stacjach