Autostrada A1 zyska trzeci pas ruchu. To dobra wiadomość dla kierowców
GDDKiA poinformowała o dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, w przetargu na rozbudowę 35 km autostrady A1. Odcinek pomiędzy Toruniem i Włocławkiem już niebawem zyska trzeci pas ruchu.
Na początku stycznia ogłoszono drugi przetarg na opracowanie dokumentacji dla poszerzenia autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Dlaczego drugi? Jak informuje GDDKiA - pierwszy przetarg, który miał miejsce w ubiegłym roku, zakończył się unieważnieniem postępowania.
W toku nowej weryfikacji GDDKiA wybrała ofertę firmy Vosessing Polska o wartości 2 976 600 zł. Zanim jednak umowa zostanie podpisana, trzeba poczekać, czy pozostali wykonawcy biorący udział w przetargu, nie zgłoszą ewentualnych odwołań.
Jeśli wszystko pójdzie po myśli GDDKiA, wykonawca już wkrótce będzie przystąpić do opracowania materiałów do wniosku o DŚU dla poszerzenia autostrady A1. Uzyskanie tej decyzji utoruje drogę do realizacji całego zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.
W styczniu 2022 roku Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji obejmujący proces przygotowawczy dla poszerzenia autostrady A1. Realizacja inwestycji ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości, skrócenia czasu przejazdu oraz poprawy poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady. Umożliwi także efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego na trasach dojazdowych.
GDDKiA zapewnia także, że inwestycja przyczyni się do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu. Będzie on spowodowany m.in. przejęciem w przyszłości ruchu relacji Szczecin - Warszawa na obecnej autostradzie A2, przez drogę ekspresową S10, która na odcinku Włocławek - Toruń będzie miała wspólny przebieg z A1.
Planowany termin realizacji prac budowlanych przypada na lata 2029-31.
To szalenie istotna wiadomość z punktu widzenia kierowców. Prognoza ruchu wykonana w ramach Studium korytarzowego niezbędnego do budowy S10 na odcinku A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, wykazała średnie natężenie w 2050 r. w przedziale od 64,3 do 67,2 tys. poj./dobę.
***