Instalacja LPG w samochodzie. Przegląd, serwisowanie, homologacja, mandat
Aktualne ceny paliwa sprawiają, że instalacja LPG w samochodzie jest na wagę złota. Sprawdzamy, o jakich czynnościach należy pamiętać w przypadku samochodu zasilanego autogazem.
Instalacja LPG w samochodzie pozwala mocno oszczędzać na kosztach eksploatacji samochodu. Szczególnie w takim okresie, gdy ceny paliw są rekordowo wysokie. Żeby instalacja gazowa w samochodzie była bezpieczna i pracowała bez zastrzeżeń, a do tego była legalna - potrzeba przestrzegać kilku kluczowych zasad.
Nowy samochód z salonu musi przejść badanie techniczne dopiero po 3 latach. Kolejne odbywa się po dwóch latach, a dopiero od piątego roku eksploatacji trzeba pamiętać o corocznej wizycie w SKP.
W przypadku samochodu wyposażonego w instalację LPG - wizyta na przeglądzie technicznym dopuszczającym pojazd do użytkowania jest obowiązkowa co 12 miesięcy. W tym przypadku nie ma wyjątków nawet dla aut nowych. Termin kolejnego przeglądu jest zapisany przy pieczątce w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Przegląd techniczny samochodu z instalacją LPG kosztuje 162 zł. Składa się na 98 zł za badanie okresowe, 63 zł za specjalistyczne badanie instalacji gazowej i 1 zł za wpis do CEPiK.
Podczas przeglądu technicznego w samochodzie z instalacją LPG jest sprawdzana szczelność instalacji oraz termin homologacji butli. Te dwa czynniki to nie wszystkie czynności, o jakich należy pamiętać.
W 2022 roku nie zmieniła się minimalna możliwa wysokość mandatu za brak przeglądu. Ta wynosi 20 zł. Jak się okazuje, od 1 stycznia kary niewpisane wprost do taryfikatora są zagrożone grzywną do 3000 złotych. Jednak trzeba mieć na uwadze, że wysokość takiej kary jest relatywna i zależy od policjanta.
Jeżeli pieczątka badania technicznego w dowodzie rejestracyjnym powinna pojawić się kilka dni wcześniej, z reguły kończy się to na pouczeniu i mniejszym wymiarze kary. W przypadku, gdy termin upłynął już długi czas temu, a samochód ma poważne usterki, policjant może zdecydować o nałożeniu maksymalnej kary za brak przeglądu, czyli 3 tys. zł.
Średnio co 10-20 tys. km kierowca powinien się pojawić na przeglądzie u gazownika, który wymieni filtry w instalacji i sprawdzi poprawność jej działania, a w razie potrzeby dokona kalibracji sterownika. Taki przegląd powinien być wykonywany regularnie. W przypadku nowych instalacji może być warunkiem do zachowania gwarancji na montaż instalacji gazowej.
Butle gazowe stosowane w instalacjach LPG są homologowane na 10 lat. Czas biegnie od momentu jej legalizacji i jest zapisany w dokumentach dotyczących instalacji LPG. Po upływie terminu homologacji samochód nie przejdzie badania technicznego. Producent nie gwarantuje, że dalsze eksploatowanie samochodu z taką butlą będzie bezpieczne.
Konieczna jest wymiana urządzenia na nowe lub ponowna homologacja butli. Różnica w kosztach jest zauważalna - nowy zbiornik kosztuje ok. 500-600 złotych z montażem, a ponowna homologacja jest o połowę tańsza.
Podczas ponownego homologowania butli warsztat, który posiada uprawnienia wydane przez TDT sprawdza grubość i powłokę zewnętrzną zbiornika, dokonuje rewizji wewnętrznej zbiornika, a także sprawdza wytrzymałość ciśnieniowa butli. Na koniec odbywa się ocena czytelności i zgodności danych w tabliczce znamionowej. Decyzja o przedłużeniu homologacji zbiornika LPG jest ważna przez 10 lat.