Instalacja LPG a podwyżki cen paliw. Kiedy zwróci się jazda samochodem na gaz?
Gaz płynny LPG przez lata był oczywistym wyborem dla wszystkich, którym szczególnie zależało na jak najniższych kosztach eksploatacji samochodu. Fala podwyżek sprawiła jednak, że cena litra LPG przekroczyła psychologiczną granicę 3 zł. Nie oznacza to jednak, że montaż instalacji gazowej przestał się opłacać. Wręcz przeciwnie!
Nie ulega wątpliwości, że - w szerszej perspektywie - Polacy stopniowo odwracają się od autogazu. Jak poinformowała nas Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, pełniąca nadzór nad Ministerstwem Cyfryzacji, na koniec września 2021 roku po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 566 788 pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. W CEPiK-u figurowały ponadto 829 232 rekordy "archiwalne", czyli - wyposażone w LPG - auta w wieku co najmniej 10 lat, które w ostatnich sześciu latach nie przeszły badań technicznych, nie zmieniły właściciela i... nie były ubezpieczone. Z dużym prawdopodobieństwem pozwala to sądzić, że dawno już skończyły swoją drogową egzystencję.
Dla porównania, na koniec 2020 roku w CEPiK-u było 2 568 150 "aktywnych" pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe oraz 796 103 rekordy archiwalne, czyli tzw. "martwe dusze". Rok 2019 zamknął się liczbą 2 643 925 rekordów aktywnych i 676 668 "archiwalnych". Oznacza to, że w ostatnich latach z ulic znikało nawet 100 tys. zasilanych gazem aut rocznie, ale w ostatnim czasie trend ten został wyraźnie zahamowany. Stało się tak z kilku powodów, ale najważniejsza wydaje się być moda na odwracania się rodaków od aut z silnikami wysokoprężnymi.
Widać to chociażby w strukturze pojazdów sprowadzanych, w której młodsze diesle wypierane są przeważnie przez starsze auta z silnikami benzynowymi. Przykładowo - w sierpniu średni wiek sprowadzonej "benzyny" wynosił aż 13 lat i 4 miesiące. W przypadku auta z silnikiem Diesla było to 11 lat i 1 miesiąc. W efekcie, od początku bieżącego roku, średni wiek sprowadzanego do Polski samochodu osobowego - w zestawieniach miesięcznych - czterokrotnie już przekroczył 12 lat! Śmiało można więc założyć, że jest to zupełnie przemyślane działanie, a rodacy skupiają się na starszych autach benzynowych pozbawionych chociażby bezpośredniego wtrysku paliwa, który często winduje cenę instalacji LPG poza granicę opłacalności.
Decyzja o zakupie starszego auta może też mieć drugie ekonomiczne dno. Niewykluczone, że wielu nabywców z premedytacją decyduje się na zakup starszego, a więc i tańszego samochodu, by zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć właśnie na montaż instalacji gazowej.
Czy w dobie skokowych podwyżek cen paliw, inwestycja w instalację gazową wciąż się opłaca? Zdecydowanie, tak! Chociaż LPG zdaje się drożeć szybciej od benzyny i oleju napędowego, chwilowe wahania cen zdają się nie mieć większego wpływu na ogólną proporcję. Cena litra gazu płynnego LPG wciąż oscyluje w okolicach 50 proc. tego ile zapłacić trzeba na stacji za litr benzyny bezołowiowej 95. Jak prezentuje się obecnie tabela kosztów związana z inwestycją w instalację gazową? W zależności od komponentów i miejsca montażu za przeciętnej jakości instalację gazową do czterocylindrowego silnika bez wtrysku bezpośredniego zapłacić trzeba około 3 tys. zł.
Dla urealnienia kalkulacji lepiej jednak zakładać wydatek na poziomie 3,5 tys. zł. Dodatkowe 500 zł pozwoli lepiej przystosować nasze auto do nowego rodzaju zasilania: wymienić świece i przewody zapłonowe, czy - w przypadku niektórych samochodów (zwłaszcza japońskich) doposażyć instalację w - chroniący zawory i gniazda zaworowe - układ lubryfikacji. Kalkulacja "z górką" jest też tyle rozsądna, że, przynajmniej w pewnym stopniu, pozwala uwzględnić ewentualne naprawy, których konieczność ujawnia się często przy lub zaraz po montażu LPG (np. wymiana sondy lambda czy przewodów cieczy chłodzącej)
Zakładając, że nasze auto zużywa średnio około 8 l benzyny na każde 100 km, koszt pokonania takiego dystansu to około 48 zł (przy średniej cenie 6 zł za litr). Biorąc pod uwagę nieco większe zużycie LPG, 100 km pokonane na gazie kosztować nas będzie 27 zł. Na każdych 100 km zaoszczędzimy 21 zł. Pokonując miesięcznie zaledwie 1 tys. km w portfelu zostanie nam więc 210 zł. Rocznie daje to oszczędność na poziomie ponad 2,5 tys. zł, czyli nawet przy tak niewielkich przebiegach koszty powinny zwrócić się po niespełna dwóch latach. Pokonując 2 tys. km miesięcznie w skali roku zaoszczędzimy na paliwie ponad 5 tys. zł, więc instalacja - i wszystkie dodatkowe koszty.
Dodatkowe koszty jazdy na LPG:
- obsługa serwisowa - około 150-200 zł na 10 tys. km
- badanie techniczne pojazdu z instalacją LPG (63 zł rocznie)
- wyższe koszty obowiązkowego ubezpieczenia OC
- częstsze wymiany przewodów i świec zapłonowych
- paliwo (rozruch na benzynie)
PR